Chinese uitdaging Pencak silat en de islam Silat Tuo, een van de oudste vechtvormen uit West-Sumatra, richt zich vooral op beenbewegingen en is een van de meest bekende Sumatraanse pencak silat-vormen. agent antwoordde: 'Dus je was bezig met main pok?' De toegestroomde menigte had genoeg gehoord en de mensen spraken nu over 'maenpo', een nieuwe agressieve manier van stoten en stompen, uitgevonden door de beroemde vechter Mama Kosim. april 2008 25 en gaven als snel hun magische vechtkunsten door aan de lokale plattelandsbewoners. Nog steeds leeft er discussie onder de huidige beoefenaars van pencak silat over de plaats van de vechtsport in de Indonesische samenleving: was pencak silat een volkssport of was het een elite-vechtkunst? Ondanks de eeuwenoude traditie van pencak silat in de archipel, is er historisch bewijs gevonden dat Chinese vechtkunsten van grote invloed waren op de nationale Indonesische vechtsport. Maar de his torische argumenten dat Chinese vechtsporten de pencak silat deels hebben gevormd, stuiten op grote politieke gevoeligheden. Vooral de nationale pencak silat organisatie IPSI (Ikatan Pencak Silat Indonesia) lijkt te onderstrepen dat pencak silat een puur Indonesische, inheemse aangelegenheid is. IPSI is met duizenden leden een bastion van fel nationalistische individuen waaronder veel hoge legerofficieren. Een goed voorbeeld is de gepensioneerde luitenant-generaal Prabowo Subianto die afgelopen jaar opnieuw tot 2011 voorzitter van IPSI is verkozen. Prabowo maakte als schoonzoon van Soeharto snel carrière in het nationalistische Tentara Nasional Indonesia (TNI) en werd onder anderen bevelhebber van de elitedivisie Kostrad en commandant van de speciale eenheden Kopassus. Binnen IPSI wordt de invloed van Chinese vechtsporten op pencak silat fel betwist. Desondanks barst het in de pencak silat-wereld van de anekdotes over grote krachtmetingen met Chinese meesters in de vechtsporten. Eén van die pencak silat-legenden vertelt over Mama Kosim, de uitvinder van de vechtsoort syahbandar. De legende gaat dat de indrukwekkende Mama Kosim in Batavia slaags raakte met een Chinese djago die toevallig expert was in kuntao. In de felle vechtpartij won Mama Kosim met zijn indrukwekkende vuistslagen en viel de djago bloedend op de grond. 'Wat gebeurt hier?', vroeg een toegesnelde Nederlandse agent. De Chinese man kon slechts 'pok-pok' voortbrengen, wat stompen betekende in zijn lokale Chinese taal. 'Saya main saja, ik speelde alleen maar', sprak Mama Kosim. De Nederlandse De historie van pencak silat is onlosmakelijk verbonden met het islami tische geloof. Een ware meester in de pencak silat is vaak ook een goed onderwezen en gerespecteerde moslim. Vele vechtlegendes vertellen over vrome moslimmannen die uitblinken in hun vechtkunsten. De legendarische vechter Abah Kahir is de grondlegger van Cimande, de bekendste vorm van pencak silat uit West-Java. Vele legendes doen de ronde over Kahir die afkomstig was van de Badui-stam in de bergen van Zuidwest-Banten. Volgens de legende waren de Badui afstam melingen van het leger van Ratu Pucuk Umum, de laatste koning van het hindoeïstische Pajajaran-koninkrijk. In 1579 gaf Pucuk Umum zich over aan islamitische legertroepen onder leiding van Molana Yusup. De vredesovereenkomst bepaalde dat Pucuk Umums volgelingen werden vrijgelaten en in vrede konden leven. Kahir kreeg als vechter al snel bekendheid in Banten en spoedig kwa men andere vechtkunstenaars naar zijn woonplaats in Cikeusik om hem uit te dagen. Allen stierven in het gevecht, in strijd met de lokale Badui-wetten die bloedige gevechten op de heilige grond van de voor ouders verboden. De ouderlingen van de Badui-stam besloten Abah Kahir te verbannen naar Cimande, ten westen van Bogor. Ook besloten de Badui tot strikte geheimhouding van hun vechtkunsten om nieuwe, bloedige uitdagingen te voorkomen. Tot op heden is de pencak silat van de Badui strikt geheim. Na de zoveelste bloedige afloop van een uitdaging, besloot de jonge vechter uit Banten om zijn vechtkunsten volledig in te zetten ten behoeve van de mensheid. Kahir begon zijn volgelingen rond 1760 in pencak silat te onderwijzen. Een belangrijke inspiratiebron werd de koran voor Kahir die de meeste vechttechnieken tijdens het avondge bed oefende. Ook baseerde hij nieuwe pencak silat-bewegingen op de Alif en Lam-tekens uit de koran en koppelde zo bepaalde lichaamsbe wegingen aan symbolen uit het heilige boek. Door op een manier te bewegen die het 'Goddelijke' vertegenwoordigde, werd de pencak silat- beoefenaar een 'penceel in de handen van God.' Maar ondanks een toenemende interesse voor de islam in Indonesië, lijkt het aantal beoefenaars van pencak silat te slinken. De jongere generaties zijn meer geïnteresseerd in import-vechtsporten zoals het Koreaanse taekwondo en het Braziliaanse capoeira.'Vroeger had je de silat kucing, de kattenstijl uit West-Sumatra. Maar deze is met de grote oefenmeester h et g raf i n ve rdwe n e n', ve rte It Hariadi Anwar secretaris-generaal van de Indonesische vertegen woordiging in de Internationale Federatie voor Pencak Silat. 'Het zijn nu vooral buitenlanders die interesse tonen.' Moesson #10 apr(1).indd 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 25