oo De de voorgalerij boeken o cd's o dvd's o sites o nieuwtjes DOOR ROBERT EGETER VAN KUYK Hier hebben we een belangrijke studie over een aspect van de Neder landse muziek dat vrijwel vergeten is: componisten en composities uit Indië! Over de wisselwerking tussen Europese, met name de Nederlandse, en Aziatische, met name de Indonesische, culturen is al heel wat geschre ven. Ook het aspect van de muziek is aan bod geweest en dan denken we vooral aan de zogeheten populaire muziek die we in gedachten verbinden met de Indische Nederlanders. Maar nu is er in De oostenwind een boek verschenen dat een paar stappen verder gaat. De auteur, zelf cultureel antropoloog en (uitvoerend) musicus, richt zich op de klassieke muziek van Indische herkomst en wordt daarin bijgestaan door de co-auteur die een beeld geeft van het (klassieke) muziekleven in het vroegere Indië zelf. Het boek is soepel geschreven, uitvoerig geïllustreerd in zwart/wit en in kleur, voor een deel gebaseerd op nog niet eerder aangeboorde bronnen, en tenslotte - heel belangrijk gezien het onderwerp! - afgerond met een cd van 80 minuten die voorbeelden geeft van werken van Nederlands- Indische componisten. Enig punt van kritiek is dat de teksten van de op de cd gezongen liederen ontbreken. Van het algemene gaande naar het specifieke geeft het boek in het eerste hoofdstuk een samenvatting van hoe Europese componisten als Debussy, Delibes, Massenet, of Saint-Saëns sedert de 19e eeuw dachten over, en vaak gebruik maakten van, 'exotische' muziek. Binnen deze algemene belangstelling voor het niet-Europese in de kunst vallen ook Nederlandse kunstenaars, en hun eerste referentie was Nederlands-Indië. Componisten keken, niet altijd in positieve zin maar toch wel met belangstelling, naar die muziek uit een verre kolonie, waar niet zo veel aandacht voor was. Die muziek, in Holland, was in eerste instantie de klassieke gamelan van Java en later die van Bali - de 'hoge' cultuur - maar ook de krontjong, die toen eerder als volksvermaak gold. Het tweede hoofdstuk wijdt Schreuder aan de ontwikkeling van de Westerse muziek in Indië van 1814 af toen er een legermuziekcorps werd gevormd in Batavia. Dit hoofdstuk gaat door tot 1957, een bekend jaar in de relaties tussen Nederland en Indonesië. Hoofdstuk drie behandelt de ontwikkeling van gamelan, krontjong en komedie-Stamboul in Indië na 1900 en de waardering die Europeanen er voor de toonkunsten hadden. In hoofdstukken vier tot zeven worden de belangrijkste Indische componis ten behandeld: Constant van de Wall (wiens opera Attima in 1917 in de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag in première ging, en in mei 2008 daar weer wordt opgevoerd); Paul Seelig; Linda Bandara en Bertrand van den Sigtenhorst Meyer. Hoofdstuk acht is gewijd aan een aantal componisten dat hetzij gezien de betrokkenheid met Indië, hetzij gezien de productie, op de tweede rij gezet moet worden. De auteur heeft onderzoek kunnen doen in de rijke archieven van het Ne derlands Muziek Instituut in Den Haag en kon die aanvullen met informa tie uit de pers, maar ook informatie van nabestaanden. Hoewel de onderwerpen veelal tot in detail behandeld worden, is de pre sentatie ervan als gezegd soepel en dus ook voor de geïnteresseerde leek gemakkelijk toegankelijk. Die presentatie getuigt immers niet alleen van detailkennis, maar brengt het hele onderwerp in perspectief, mede dankzij de toevoeging van een cd. Het boek wekt zo de belangstelling voor de Indi sche klassieke muziek en kan door zijn rijke inhoud ook als naslagwerk ge bruikt worden. De auteurs onthouden zich terecht van een waardeoordeel over componisten en composities. In samenvatting: dit is een belangrijk nieuw boek voor wie interesse heeft in Nederlands-Indië, in muziek of in de manier waarop verschillende culturen elkaar positief beïnvloeden. De oostenwind waait naar het westen. Indische componisten, Indische composities 1898-1945 door Henk Mak van Dijk KITLV/NMI: 331 pagina's (gebonden) met cd ISBN 978 90 6718 299 7 Prijs: 34,90 6 moesson Moesson #10 apr(1).indd 25-03-2008 16:39:40

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 6