Zo luidt de aankondiging van Circus Bronbeek. Wat kunnen we verwachten in mei? De eerste twee voorstellingen zijn voornamelijk vanuit het perspectief van hun eigen generatie, hoe is dat straks in Circus Bronbeek? Gaan ze straks in het nieuwe stuk dus ook mensen van de eerste generatie spelen? Waarom is het nieuwe stuk niet een be werking van Tjoek van Vincent Mahieu geworden, zoals eerst vermeld werd? Carlo: 'Voor de nieuwe reeks voorstellingen moesten we in een heel vroeg stadium met een plan komen; toen dachten we meteen aan Tjoek ja. Het is een heel oud plan van Ghislaine en mij waar we al zo lang mee rondlopen. Dat gaat over een kindertijd nog van voor de oorlog. We wilden nu een vader of opafiguur centraal, dus dat ging niet. Maar Sloom Bloed spelen ze al sinds 2000. Hoe zijn ze er op gekomen zulke Indi sche stukken te maken? Carlo: 'Er is veel materiaal bewaard gebleven uit de kamptijd. Dagboeken, brieven, er is van alles geschreven. Het dagboek van Wim Kan (1911-1983) bijvoorbeeld. Daar staat heel veel materiaal in dat hij zelf heeft uitgevoerd. In de kampen gaf hij cabaretvoorstellingen, sinterklaasrevues, toneelvoorstellingen. Ook zijn vrouw, Corry Vonk, heeft in het kamp veel voorstellingen gedaan. Hier halen we onze inspiratie uit.' Ghislaine: 'Het zijn drie helemaal op zichzelf staande voorstellingen, maar ze hebben the matisch gezien wel met elkaar te maken.' Carlo: 'Ze hebBgn-het koloniale verleden, het kampverleden zelfs, gemgenT-hoedat wordt doorgegeven door generaties. De uitdaging voor een nieuw stuk was, terugkijkend op de eerste twee voorstellingen, dat we beseften dat er in beide een vader of opa afwezig is. Opvallend is dat er best veel publiek op her haling komt. Dan komen ze ons vertellen dat ze er al voor de derde keer zijn. Dat was ook een reden om nog een Indisch stuk te maken, maar dan iets anders. We gaan bijvoorbeeld zingen. Naast nieuwe liedjes schreef men in de kampen veel teksten op bekende melo dietjes.' Ghislaine: 'Het nieuwe stuk wordt ook wat associatiever, vind ik. Het heeft een wat losse re structuur en meer sketches. Zo zit je de ene keer in het kamp en dan weer in het heden. Misschien wel in gesprekken tussen vader en dochter die gaan van "Pa, jij ook altijd met je verhalen!" Gevolgen kunnen eerst komen en dan pas de gebeurtenis.' Carlo: 'Zelfs van de derde generatie. In Circus Bronbeek is nog een derde speler, Patrick Neumann. Een beginnende cabaretier en als twintiger alweer van een latere generatie. Wanneer hij komt met iets wat hij gehoord of meegemaakt heeft, kun je dat gemakkelijk in het stuk verwerken, omdat het iets eigens heeft. En zo vormen ook ervaringen van zijn generatie inspiratie voor de nieuwe voorstel ling.' mensen die al gereserveerd hadden, hebben netjes een brief gekregen. Dat het geen Tjoek wordt.' Carlo: 'Toen mijn familie vijftig jaar in Neder land was, dat was in 2001, besloot ik daar wat mee te gaan doen. Eerder was ik al begonnen met het interviewen van ooms en tantes. Ik heb daarvoor nooit wat met 'het Indische' ge daan. Ricci is daar veel actiever mee bezig. Als kind ging ik wel eens met mijn ouders mee naar de Pasar, maar het trok me nooit zo.' Ghislaine: 'Op een gegeven moment gaan mensen dood. Volgens mij speelde dat voor jou ook mee om te gaan interviewen. "Hoe was het in Indonesië, wat herinneren jullie je nog?" Nu ze nog leven.' 14 moesson Moesson #11 mei(1Vindd 14 oo-Oid-onoft mo^'rz

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 14