Toen kwam ook iemand zeggen: "Die witte benen, dat is echt Indisch!"' M Een vrolijke voorstelling maken van een moeilijke tijd. Zijn ze niet bang voor bepaalde reacties straks? Wat Wim Kan deed was niet in elk kamp mogelijk. 'Bij Circus Bronbeek zullen we onge twijfeld ook reacties krijgen: "Zo was het niet" of "Zo is het in die tijd niet gegaan."Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen', concludeert Ghislaine. Carlo: 'Inderdaad. Nog een aanleiding voor het nieuwe stuk is een tentoonstelling van zo'n tien jaar geleden in het Rijksmuseum. Nederlanders, Indonesiërs en Japanners, daarvan hadden ze de oorlogsherinnerin- Gaat deze Indische trilogie nog een vervolg krijgen? Circus Bronbeek is in mei te zien in - Carlo: 'Als klein kind werden mij veel verhalen verteld, door mijn moeder en grootvader. Het waren vaak spannende verhalen. Het maakte, me niet uit of ze nou echt of verzonnen waren, van die sprookjes of volksverhaaltj uit hun wereld. Het was altijd "Ach opajvertel nog eens!" Ik wilde ze nog eens horenymaar dan als volwassene. En dat heb ik opgeno men. Ik heb uren met ze gesproken,ycasset- teduur overschrijdend, echt onvoorstelbaar. Het grootste gedeelte op de bandjes klonk namelijk eerst altijd: "Nou dat weet ik niet meer", "Dat is al zo lang geleden" of "Oh nee, zo ging het niet".' Carlo: 'Cabaret is een verteerbare vorm, om er dichter bij te komen. Het spreekt mij aan om van zoiets als een leven onder moeilijke omstandigheden, totale uitzichtloosheid en anuit het oogpunt van die generatie. We zijn 'het wel een paar keer tegengekomen hoor, dat mensen ons na afloop van de voorstelling kwamen zeggen: "Zo is het helemaal niet, zo zijn echte Indo's niet".' Carlo vertelt verder: 'Zo waren we ook ooit voor Sloom Bloed op de Pasar Malam Besar in Den Haag toen ik met Ricci besloot een lezing te houden over Familiefeest. Ik bedacht met hem de eerste ontmoeting tussen de twee broers te spelen vlak na hun vaders dood. Als je het boek kent, dat begint met "Godverde- godver godverdomme!" 'Naderhand kwam er een man naar me toe en die zei: "Dat is geen Indische familie, die vloeken niet." Mensen komen met de raarste details, of iets wel of niet klopt. Ergens in Familiefeest kom ik zonder broek op. Toen kwam ook iemand zeggen: "Die witte benen, dat is echt Indisch!" Omdat Indo's alleen in lange broeken buiten komen, blijven hun benen altijd wit. En in ellende een cabaretvoorstelling te maken.' Ghislaine: 'Lachen om ellende, ha haa! Nee, niet zo natuurlijk. Het gebeurt vaak, ondanks de ernst van de situatie, dat er toch iets is waarom mensen lachen. Kijk maar op begra fenissen.' Carlo: 'Dat fascineert me: die dubbelheid, hoe werkt dat nou? Dat gaan we proberen te pak ken in de voorstelling. Ik weet nog dat ik bij Sloom Bloed wel bang was voor bepaalde re acties, banger nog dan bij Familiefeest. Sloom Bloed kwam voort uit interviews met familie. Uit moeilijke, pijnlijke dingen die zij mij had den verteld. Het besef dat zij dat straks kon den zien, maakte het wel spannend. Ik wilde graag iets maken voor hun generatie, ook Sloom Bloed speïènwe vaak kinderen die alleen in de keuken zijn>Eéjipersoon uit het publiek zei stellig: "Dat kan niet! Ghislaine: "Er is altijd wel een tante in de keuken!" gen zo naast elkaar gezet. Dat was toen een hele rel. Wat je ziet is dat mensen heel erg hechten aan hun eigen beeld, hun eigen herinneringen. En alles wat die herinnerin gen tegenspreekt, of lijkt tegen te spreken, willen ze niet accepteren. In het ene kamp was er sprake van zo'n 500 voorstellingen, in het andere kamp helemaal niets. Wim Kan schrijft op een gegeven moment over "een vriendelijke Jap" die met zijn mondharmonica mee ging spelen. En zo hadden ze een soort van gezellig uurtje samen. Zulke ontmoetin gen en uitwisselingen zijn op een bepaalde manier schokkend, maar het gebeurt. Dat je samen met de vijand muziek kunt luisteren.' 'Zoiets kan bijvoorbeeld in de nieuwe voor stelling voorkomen', zegt Ghislaine. Carlo: 'En dan twee van die polemisten zoals Kousbroek en Brouwers. Twee oude manne tjes, Rudy en Jeroen, die tekeer gaan: "Nee, zo was het niet!" Carlo: 'Ik vond dit een uitdaging om te doen, me proberen in te leven in de eerste gene ratie. Er komt niet zo snel alweer nog een nieuw Indisch stuk, als je daarmee Tjoek bedoelt. Maar de voorstellingen van de Indische Trilogie zijn nog maar net begonnen. Het blijft straks niet alleen bij de Koninklijke Schouwburg.' Ghislaine: 'Opa kwam in de eerste twee stuk ken voornamelijk als een dode man voor. dachten, laten we nu het verhaal eepr^anuit hem vertellen. En dan is hei-crfkeltje rond.' de Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Onder regie van Esther Scheldwacht. Met Ghislaine Pierie, Patrick Neumann en Carlo Scheldwacht. Ook in mei te zien: Sloom Bloed en Fami liefeest. Samen vormen ze een complete Indische trilogie. Voor programma en kaartverkoop kijk op: www.ks.nl of bel: 0900 - 345 67 89. mei 2008 15 Moesson #11 mei(1).indd 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 15