Symbolische veranderingen van de stedelijke cultuur
De geschiedenis van een gebouw en van een wijk; twee onderwerpen uit het onderzoek 'Straat
beelden; Symbolische veranderingen van de stedelijke cultuur', onderdeel van het NIOD-onder-
zoeksprogramma Van Indië tot Indonesië. Het onderzoek werd vanuit Indonesië gecoördineerd
door prof.dr. Bambang Purwanto van de Gadjah Mada universiteit in Yogyakarta. Veertien onder
zoekers werden in 2004 op basis van hun onderzoeksvoorstel geselecteerd.
Straatbeelden
Twee van de onderzoekers, Johny Alfian Khusyairi (1971) en Farabi Fakih
(1981) wonen momenteel in Leiden voor studie en onderzoek. Het is
alweer een tijdje geleden dat zij hun deelonderzoek voor 'Straatbeelden'
afrondden. Interessant aan hun onderzoek is het gebruik van alterna
tieve bronnen naast officiële geschreven bronnen en de vertaling van
hun onderzoeksresultaten naar een kunstwerk door Indonesische kun
stenaars. Dit mondde uit in de tentoonstelling 'Masa lalu - masa lupa.
Verleden tijd - vergeten tijd'.
Nederlands
Om te beginnen stuitten zij bij het zoeken naar geschreven bronnen
regelmatig op het probleem van taal. Beiden hadden aanvankelijk geen
of minimale kennis van het Nederlands. Lastig, aangezien veel officiële
historische bronnen in het Nederlands zijn geschreven. Farabi vertelt
dat hij tijdens zijn studie geschiedenis in Indonesië verplicht Nederlands
heeft moeten leren om historische bronnen in het Nederlands te kunnen
raadplegen. Dat dit onvoldoende was om de bronnen beter te kunnen
bestuderen, ondervond hij in de praktijk. Om niet alleen afhankelijk te
zijn van in het Nederlands geschreven documenten, gebruikten zij voor
hun onderzoek ook alternatieve bronnen, zoals interviews en kranten.
Johny: 'Ik maakte gebruik van Maleistalige kranten. Een vriend heeft
geholpen met het vertalen van Nederlandstalige kranten.'
Sociëteit Concordia
Na enig nadenken het is alweer een tijdje geleden...') vervolgt Johny
zijn verhaal over zijn onderzoek 'Van Sociëteit Concordia tot winkel
mei 2008
37
Moesson #11 mei(1).indd 37