CV:
Rowdy: 'Voornamelijk voor zichzelf. Hij vluchtte uit Indonesië begin
jaren vijftig en moest hier opnieuw een bestaan opbouwen. Maar ook
voor ons was hij hard. Presteren was belangrijk: word ambtenaar en
haal diploma's.'
Dennis: Maar die bijna ongezonde prestatiedrang doet je toch bewe
gen om tot de top te behoren.'
Zijn jullie daarom een eigen bedrijf begonnen?
Dennis: 'Dat ligt niet alleen aan je opvoeding, maar ook aan je karakter.
Ik ben iemand die risico's neemt en Rowdy speelt juist op zekerheid. Dat
is een goede combinatie. Ik ben gestart met het bouwen van het bedrijf
en heb toen aan Rowdy gevraagd of hij met mij samen wilde werken.'
Rowdy: 'Ik werkte toen al twintig jaar bij ING en vier jaar geleden zijn
we echt met INDFIA gestart. Maar over die zekerheid waar Dennis
het over had: ik neem pas een beslissing als ik alle feiten ken. Ik weeg
dingen af en Dennis gaat meer af op gevoel. Zo zijn onze karaktereigen
schappen ook.'
Rommeltje
De meeste mensen weten niet veel van de financiële wereld. Wat moeten
zij zich bij INDFIA voorstellen?
Dennis: 'INDFIA is een onafhankelijk bureau en geeft financiële ad
viezen aan Indische mensen. Naast adviezen bieden wij ook concrete
producten als hypotheken, leningen en levensverzekeringen tegen
speciale tarieven.'
Wie: Dennis Simon (rechts)
Leeftijd: 42
Geboren in: Spijkenisse, 1965
Burgerlijke staat: vriendin, 1
kind
Studie: HEAO, masteropleiding
financiële planning Erasmus
universiteit
Werkervaring: ABN Amro, ING
Huidig beroep: directeur
INDFIA/SSP/IDV/BETER B.V.
Kenmerken: risico's, trots,
gevoelsmens
Wie: Rowdy Simon
Leeftijd: 42
Geboren in: Spijkenisse, 1965
Burgerlijke staat: samenwo
nend, 3 kinderen
Studie: HES bedrijfskader,
masteropleiding financiële
planning Erasmus universiteit
Werkervaring: ING
Huidig beroep: directeur
INDFIA/S3 Concultancy/IDV
Kenmerken: zekerheid, door
zetter, gebalanceerd
Waarom juist voor die doelgroep?
Dennis: 'Dat is een gewetensvraag. Wij denken en weten dat 70% van
de Indische Nederlanders hun financiële zaken minder goed geregeld
heeft.'
Rowdy: 'Ze kunnen alles - muziek, kunst, sport - maar de financiële
zaken zijn triest geregeld. Dat wijst onderzoek ook uit.'
Geef eens een voorbeeld van slecht geregelde zaken.
Dennis: 'Eén op de twee Indische mensen heeft een geldlening. Dat is
vrij hoog. De jongere generatie leent gemakkelijk en voornamelijk via
televisiereclames, want dan is er geen persoonlijk contact. Dat begon al
in de jaren zeventig en tachtig. Als de buurman een dure auto kocht of
een stereoset dan moest jij er ook één. Op een gegeven moment is het
geld op en dan moet je wel lenen. Je wilt niet weten hoeveel mensen
wij echt uit de ellende moeten helpen. Ons motto is dan ook: laat het
niet zover komen.'
Rowdy: 'Indische mensen waren - en zijn nog steeds wel - gemakkelijk
te misleiden. Als een Hollandse jongen met een stropdas binnen kwam
dan was het gelijk 'Meneer'. Ze lieten zich leiden door verkeerde redenen.'
Wat zien jullie nog meer in die gemeenschap?
Dennis: 'Een voorbeeld: bij een opa en oma komen elke dinsdag en
zondag de kinderen eten. Allemaal. Heb je enig idee wat voor effect dat
heeft op het budget van die oudjes? Ze teren - graag - in op hun geld
om hun kinderen te helpen. Ze zijn bereid om hun eigen dingen opzij te
zetten.'
Rowdy: 'En die situatie blijft zo. Wij krijgen dat mee van thuis, dus wij
gaan later ook zo naar onze kinderen doen. Zo werkt het nu eenmaal.'
Hoe bereik je die doelgroep? Dat lijkt me niet makkelijk.
Rowdy: 'Dat is een langdurig proces. De gewoonte van de Indische
mensen is niet om de financiën zomaar op tafel te leggen. Dus om ze
te helpen, bouwen wij aan een lange termijn relatie. Wij hebben geen
klanten voor een maand of een jaar. Maar je hebt gelijk, het is niet de
makkelijkste markt. Indische mensen denken: ach laat maar, hoeft niet
en wie zijn dat eigenlijk? Het liefst willen ze eerst al onze titels zien
voordat het goed zit.'
Leren jullie hen anders met geld om te gaan?
Rowdy: 'Ja, dat is onze kracht. We komen niet alleen met een oplossing
voor de huidige problemen (lees: financiële zaken), maar denken aan
de toekomst. Als de financiële huishouding gesloten blijft, komt er ook
geen oplossing. Het moet op tafel komen.'
Wat is jullie toegevoegde waarde voor de Indische mensen?
Dennis: 'Wij gaan voor kwaliteit. Maar daarnaast zijn we sterk in de
bejegening. Indische 'jongens' praten nu eenmaal beter met elkaar. We
hebben dezelfde achtergrond. Dingen hoeven niet uitgelegd te worden
Wij begrijpen waarom zaken soms niet lopen.'
46 moesson
Moesson #11 mei(1).indd 46
22-04-2008