CV: Rowdy: 'Voornamelijk voor zichzelf. Hij vluchtte uit Indonesië begin jaren vijftig en moest hier opnieuw een bestaan opbouwen. Maar ook voor ons was hij hard. Presteren was belangrijk: word ambtenaar en haal diploma's.' Dennis: Maar die bijna ongezonde prestatiedrang doet je toch bewe gen om tot de top te behoren.' Zijn jullie daarom een eigen bedrijf begonnen? Dennis: 'Dat ligt niet alleen aan je opvoeding, maar ook aan je karakter. Ik ben iemand die risico's neemt en Rowdy speelt juist op zekerheid. Dat is een goede combinatie. Ik ben gestart met het bouwen van het bedrijf en heb toen aan Rowdy gevraagd of hij met mij samen wilde werken.' Rowdy: 'Ik werkte toen al twintig jaar bij ING en vier jaar geleden zijn we echt met INDFIA gestart. Maar over die zekerheid waar Dennis het over had: ik neem pas een beslissing als ik alle feiten ken. Ik weeg dingen af en Dennis gaat meer af op gevoel. Zo zijn onze karaktereigen schappen ook.' Rommeltje De meeste mensen weten niet veel van de financiële wereld. Wat moeten zij zich bij INDFIA voorstellen? Dennis: 'INDFIA is een onafhankelijk bureau en geeft financiële ad viezen aan Indische mensen. Naast adviezen bieden wij ook concrete producten als hypotheken, leningen en levensverzekeringen tegen speciale tarieven.' Wie: Dennis Simon (rechts) Leeftijd: 42 Geboren in: Spijkenisse, 1965 Burgerlijke staat: vriendin, 1 kind Studie: HEAO, masteropleiding financiële planning Erasmus universiteit Werkervaring: ABN Amro, ING Huidig beroep: directeur INDFIA/SSP/IDV/BETER B.V. Kenmerken: risico's, trots, gevoelsmens Wie: Rowdy Simon Leeftijd: 42 Geboren in: Spijkenisse, 1965 Burgerlijke staat: samenwo nend, 3 kinderen Studie: HES bedrijfskader, masteropleiding financiële planning Erasmus universiteit Werkervaring: ING Huidig beroep: directeur INDFIA/S3 Concultancy/IDV Kenmerken: zekerheid, door zetter, gebalanceerd Waarom juist voor die doelgroep? Dennis: 'Dat is een gewetensvraag. Wij denken en weten dat 70% van de Indische Nederlanders hun financiële zaken minder goed geregeld heeft.' Rowdy: 'Ze kunnen alles - muziek, kunst, sport - maar de financiële zaken zijn triest geregeld. Dat wijst onderzoek ook uit.' Geef eens een voorbeeld van slecht geregelde zaken. Dennis: 'Eén op de twee Indische mensen heeft een geldlening. Dat is vrij hoog. De jongere generatie leent gemakkelijk en voornamelijk via televisiereclames, want dan is er geen persoonlijk contact. Dat begon al in de jaren zeventig en tachtig. Als de buurman een dure auto kocht of een stereoset dan moest jij er ook één. Op een gegeven moment is het geld op en dan moet je wel lenen. Je wilt niet weten hoeveel mensen wij echt uit de ellende moeten helpen. Ons motto is dan ook: laat het niet zover komen.' Rowdy: 'Indische mensen waren - en zijn nog steeds wel - gemakkelijk te misleiden. Als een Hollandse jongen met een stropdas binnen kwam dan was het gelijk 'Meneer'. Ze lieten zich leiden door verkeerde redenen.' Wat zien jullie nog meer in die gemeenschap? Dennis: 'Een voorbeeld: bij een opa en oma komen elke dinsdag en zondag de kinderen eten. Allemaal. Heb je enig idee wat voor effect dat heeft op het budget van die oudjes? Ze teren - graag - in op hun geld om hun kinderen te helpen. Ze zijn bereid om hun eigen dingen opzij te zetten.' Rowdy: 'En die situatie blijft zo. Wij krijgen dat mee van thuis, dus wij gaan later ook zo naar onze kinderen doen. Zo werkt het nu eenmaal.' Hoe bereik je die doelgroep? Dat lijkt me niet makkelijk. Rowdy: 'Dat is een langdurig proces. De gewoonte van de Indische mensen is niet om de financiën zomaar op tafel te leggen. Dus om ze te helpen, bouwen wij aan een lange termijn relatie. Wij hebben geen klanten voor een maand of een jaar. Maar je hebt gelijk, het is niet de makkelijkste markt. Indische mensen denken: ach laat maar, hoeft niet en wie zijn dat eigenlijk? Het liefst willen ze eerst al onze titels zien voordat het goed zit.' Leren jullie hen anders met geld om te gaan? Rowdy: 'Ja, dat is onze kracht. We komen niet alleen met een oplossing voor de huidige problemen (lees: financiële zaken), maar denken aan de toekomst. Als de financiële huishouding gesloten blijft, komt er ook geen oplossing. Het moet op tafel komen.' Wat is jullie toegevoegde waarde voor de Indische mensen? Dennis: 'Wij gaan voor kwaliteit. Maar daarnaast zijn we sterk in de bejegening. Indische 'jongens' praten nu eenmaal beter met elkaar. We hebben dezelfde achtergrond. Dingen hoeven niet uitgelegd te worden Wij begrijpen waarom zaken soms niet lopen.' 46 moesson Moesson #11 mei(1).indd 46 22-04-2008

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 46