Een wonder van techniek door Frans Leidelmeijer De KNILM was ooit een glorieuze onderneming. In die jaren ontwierp grafisch kunstenaar Jan Lavies een prachtig affiche. Maar na de Tweede We reldoorlog braken er zware tijden aan; de ooit zo glansrijke maatschappij kon het tij niet meer keren en ging ten onder. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ont staan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. De KNILM (Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maat schappij) werd op 16 juli 1928 opgericht en onderhield verbin dingen binnen Nederlands-Indië. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, was de KNILM geen dochteronderneming van de KLM. Er bestonden wel sterke banden met de KLM, omdat KLM- directeur Albert Plesman in het bestuur van de KNILM zat. De eerste retourvluchten waren tussen Batavia-Bandoeng en Batavia-Semarang. Deze laatste vlucht werd later nog doorge trokken tot Soerabaja. Later werd het luchtnet uitgebreid met vluchten naar plaatsen op andere eilanden van de Archipel, zoals de Sumatraanse steden Palembang en Medan, de oliehavens Balikpapan en Tarakan op Borneo en natuurlijk vakantiebestem ming Bali. Er kwamen ook internationale vluchten. In 1930 vloog men voor het eerst naar Singapore. In 1938 kwam de bestem ming Sydney in Australië erbij. Tijdens deze vlucht deed men Darwin, Cloncurry en Charleville aan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de KNILM ingezet voor evacuatievluchten en als transport voor de soldaten van het KNIL. Na de Tweede Wereldoorlog slaagde de KNILM er niet in om haar werk weer te hervatten. Normaal vliegverkeer was niet mogelijk door de strijd tussen de Indonesische nationalisten en de Nederlandse strijdkrachten. Er werd in die tijd gevlogen met militaire transportvliegtuigen. Er is nog wel een poging ondernomen om de maatschappij nieuw leven in te blazen, door wekelijks van Batavia over de Grote Oceaan naar Los Angeles in de Verenigde Staten te vliegen. Deze vlucht werd echter bij gebrek aan succes al snel weer gestaakt. Op 1 augustus 1947 werd de KNILM officieel opgeheven en de restanten werden door de KLM overgenomen. De KLM richtte een dochteronderneming op: het KLM Interinsulair Bedrijf, met het doel luchtlijnen in de Indonesische Archipel te exploiteren. Toen de beroemde affiche-ontwerper Jan Lavies dit prachtige af fiche ontwierp was de KNILM nog maar net opgericht. Opvallend is de tegenstelling tussen het glanzende, hypermoderne, 20e- eeuwse vervoermiddel als een wonder van techniek, vliegend boven het eeuwenoude, klassieke sawah- en berglandschap van Java. Een plaatje om stil van te worden. Het modelvliegtuig dat naast het affiche ligt is een toestel waarmee de KLM in de jaren dertig naar Indië vloog. mei 2008 57 Moesson #11 mei(1).indd 57 22-04-2008 10:38:30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 57