op elkaar. Ik dacht bij het zien van de bakstenen buitenmuren: Het pleisterwerk ontbreekt.' Indische schooltijden De saaiheid doorbroken 1 h. 1®* 1 Na de oorlogsjaren vertrok Ellen met haar moeder naar Soerabaja. In de jaren volgend op de soevereiniteitsoverdracht in 1949, onder vond ze de veranderingen in de stad. Indische Nederlanders voelden zich onder druk gezet, omdat er een openlijke aversie jegens hen groeide. Ze verloren hun betrekking, vooruit zichten en/of woning, waardoor velen beslo ten naar het moederland te repatriëren. Ellen: 'Over de verslechterde sfeer in Soera- baja hoorde ik vooral de volwassenen klagen. Zelf merkte ik op school dat er steeds meer leerkrachten vertrokken, die niet vervangen werden. Het onderwijs richtte zich nog sterk op Nederland. Het Bahasa Indonesia was, ondanks de gewijzigde situatie, slechts een bijvak.' In 1951 reizen Ellen en haar moeder met de Modjokerto naar Nederland. In Port Said kreeg ze een brief van een vriend van school die zich al in Den Haag (haar eindbestemming) bevond. Hij schreef: 'Kom naar het Neder lands Lyceum, want hier kennen ze Indische schooltijden.' In Indië was het immers vroeg beginnen en vroeg eindigen, terwijl de meeste onderwijsinstellingen in Nederland pas om vier uur in de middag eindigden. De eerste beelden die Ellen na aankomst opdeed, zijn tekenend voor de ervaringen van vele Indo's. 'Die benauwdheid van al die huizen tegen en op elkaar. Ik dacht bij het zien van de bakstenen buitenmuren: Het pleis terwerk ontbreekt, de huizen zijn nog niet af. En ik begon allerlei fragmenten uit liederen en boeken te begrijpen, zoals: Zie de maan schijnt door de bomen.' Ellen maakte inderdaad de keuze voor het Nederlands Lyceum, waar trouwens een groot aantal Indische jongeren hun schoolloopbaan doorlopen hebben. Haar moeder kwam maar moeilijk aan de slag, want werkgevers hadden een houding van: 'Je komt uit Indië, dus wat kun je eigen lijk?' Ze accepteerde dat ze onderbetaald werd om maar een inkomen binnen te brengen. De vroegere baas nodigde de moeder van Ellen uit om weer voor Tiedeman Van Kerchem in Indonesië te werken. Daar verbleef ze tot 1953. Ellen werd ondergebracht in een kostgezin. In 1959 is Ellen aanwezig bij de oprichtings vergadering van de Indische Kunstkring Tong Tong. 'Met de komst van driehonderdduizend gerepatrieerden wilden we - vooral Tjalie na tuurlijk - onze Indische cultuur een eigen plek geven. De literatuur, muziek, toneel en dans. En we omarmden het motto: Integratie ja, as similatie nee. In het bestuur zaten mensen als 60 moesson Moesson #11 mei(1).indd 60 22-04-2008 10:39:01

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 60