Collega-ontwerpers zagen IKho's oosterse invloed vooral in zijn gevoel voor materiaal en zijn gave om betekenis en zachtheid mee te geven aan voorwerpen. DOOR FRANS LEIDELMEIJER Kho Liang Ie werd op 5 augustus 1927 geboren in Magelang waar zijn vader bioscoopex ploitant was. Hij kwam uit een geslacht van peranakan-Chinezen. De meeste mensen uit de kolonie die het zich konden permitteren, stuurden hun kinderen naar Nederland voor de studie. Zo vertrekt ook de 22-jarige Kho Liang Ie in 1949 met het schip Tawali naar het verzuilde Nederland om medicijnen te studeren. Maar een creatief beroep trok hem toch meer en na eerst nog een poosje pedagogie gestudeerd te hebben, wordt het een opleiding aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs - tegenwoordig de Rietveld academie - waar hij de opleiding voor binnenhuisarchitectuur volgt. Hier krijgt hij les van onder andere de gerenommeerde architect Mart Stam volgens de rechtlijnige, functionalistische principes van 't Bauhaus. Maar Kho ging hier niet dogmatisch mee om. Hij kon rationeel en analytisch denken, maar in zijn ontwerpen was er ook ruimte voor speelsheid en gevoel. Hij interpreteerde het functionalisme op een heel eigen manier. Na zijn opleiding binnenhuisarchitectuur ging Kho werken bij de Stichting Goed Wonen, die als doel had de smaak van het grote publiek in goede banen te leiden en de kitsch te bestrijden. In haar streven naar een betere smaak liet Goed Wonen Kho tentoon- stellingen organiseren en gaf de stichting het tijdschrift Goed Wonen uit. Kho zat in de redactie en schreef er ook artikelen voor. Hij introduceerde de Chinese bollamp van rijstpapier de Akari, die menig huiskamer in de jaren vijftig sierde. Kho wordt beschreven als een lyrisch functi onalist, waarbij emotionaliteit en esthetiek net zo belangrijk zijn als functionaliteit. Hij was in Nederland een eenling daarin, maar hij had wel gevoelsgenoten in het buitenland zoals nu wereldberoemde designers als de Amerikaan Charles Eames, de Italiaan Harry Bertoia, de Fransman Pierre Paulin en de Deen Poul Kjaerholm. In het begin van zijn loopbaan werkt Kho nog ambachtelijk, maar in de jaren zestig gaan meubelfabrikanten de kwaliteit van hun producten verhogen. In zijn latere periode worden de strenge, strakke lijnen vloeiender. Kho was internationaal georiënteerd en haalde toen hij in 1958 als esthetisch adviseur voor meubelconcern Artifort ging werken, sculpturaal vormgegeven meubelen van buitenlandse ontwerpers als Pierre Paulin Ontwerpen van Kho die vandaag de dag nog worden verkocht door Artifort zie www.artifort. Foto's: Artifort Moesson #1 juli(1).indd 35 juni 2008 35 24-06-2008 15:40:40

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 35