'Over wezenlijke dingen durven we vaak niet r te praten' interview essentieel stukje communicatie, een deel van jezelf kun je niet uiten. Wat mijn ouders betreft, denk ik dat ik nu pas kan en durf te zien, wie ze werkelijk zijn. Los van mijn eigen teleurstellingen en de meningen of verwachtingen die ik van ze had. Ik vind het heel erg boeiend om op die manier opnieuw naar mijn familie te kijken, maar ook naar mezelf en naar mijn achtergrond. Dat is voor mij ook een stukje vol wassen worden: de goede en minder goede kanten van je ouders en je opvoeding zien, je er een onafhankelijke mening over vormen en je van bepaalde dingen losmaken.' Zit daar dan ook een stukje 'teruggaan naar je roots' bij? 'Zeker. Meer en meer merk ik dat mijn roots belangrijk voor me zijn. Mijn opa vertelt altijd prachtige verhalen over Indië, dat hij als kind op een olifant reed en zo. Vroeger vond ik dat alleen mooie verhalen, maar nu pas dringt het tot me door dat die verhalen ook een stukje van mij zijn, dat ik daar deels vandaan kom. Het is voor mij een soort puzzelstukje dat nu steeds meer op zijn plek valt. Toen ik een jaar of 19, 20 was, ging ik met mijn vader (schoenenont werper Fred de la Bretonière, red.) voor het eerst naar Indonesië. Ik voelde direct een herkenning. Nu merk ik dat het verlangen om terug te keren naar mijn roots - naar het gevoel van dat land - steeds sterker wordt. Ik ga regelmatig naar Indonesië. Ik hou van de geur, de kleuren, de warmte en de mensen en van de dynamiek, die daar zo totaal anders is dan hier. Van de sereniteit, zangerigheid en mys tiek die ik er - vooral op Bali - ervaar. Vanuit een bepaalde innerlijke stilte dingen heel helder te kunnen zien. En de eenvoud, het gelukkig kunnen zijn met heel weinig. Het is een stukje van jezelf waar je niet omheen kan, en wat moeilijk uit te leggen is. Je merkt het eigenlijk pas wanneer je het ervaart. Ik kon bijvoorbeeld pas begrijpen wat een Surinamer die hier woont ervaart, toen ik voor de opnames van Het laatste verlangen voor het eerst in Suriname was. Hier en daar is een verschil van dag en nacht. Daar leef je zó anders en ben je met zulke andere dingen bezig. Datzelfde geldt natuurlijk voor Indische mensen. Hier in Nederland woon ik en verdien ik mijn geld, maar in Indonesië ligt toch een stukje van mijn hart. Diep van binnen zit toch ook die verdeeldheid van het Indisch zijn. Dat net even anders zijn dan de mensen hier, ervaar ik in heel kleine nuances, waar soms maar moeilijk de vinger op te leggen is. Maar het is niet iets waar ik me dagelijks mee bezighoud. Ik zie mijn achtergrond vooral als een aanvulling, een verrijking. In maart 2009 zijn de try outs van Esmée's one woman show te zien. Daarna toert ze door het hele land. september 2008 17 Moesson #3 September.indd 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 17