Bernard Essers (1892-1945) uit de kunst door Frans Leidelmeijer Voor het merendeel van zijn leven opgegroeid in Nederland, maar geboren in Nederlands-Indië: Ber nard Essers. Zijn Indische wortels komen vooral tot uiting in zijn grafische kunstwerken. East meets West, of is het West meets East? Frans Leidelmeijer Bij zijn geboorte kreeg hij van zijn ouders de naam Bernard, maar zelf gaf hij de voorkeur aan Dee. Een koosnaam die zijn baboe hem gaf en afgeleid was van Adik, dat jongste zoon betekent. Hij werd geboren in Kraksaan, een klein kust- plaatsje op Oost-Java, waar zijn vader als gouvernementsarts met vrouw en oudste zoon vanuit Nederland naartoe gezonden was. Zoals gebruikelijk in het vooroor logse Indië, werden Hollandse en Indische kinderen als ze jong waren, toevertrouwd aan een baboe. Aan deze vrouw en aan zijn geboorteland, waar hij met een kleine onderbreking 6 jaar gewoond heeft, be waarde hij goede herinneringen. In Nederland werd hij kunstenaar; een gra ficus bekend om zijn mooie houtgravures, waarbij hij met een burijn (een graveer ijzer) de voorstelling in een houten plank sneed. Hierbij werden de delen die wit moesten blijven weggehaald. Daarna werd de plank met inkt ingerold om vervolgens op papier gedrukt te worden. Het steken in het hout was precisiewerk en vergde veel concentratie en kracht. Naast het vrije werk, ontwierp hij ook bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. T_ V boekillustraties en omslagen voor boeken en tijdschriften, zoals voor het toonaan gevende kunsttijdschrift Wendingen. Daarvan kende ik zijn werk, omdat dit tijdschrift ook wel de spreekbuis van de Amsterdamse School wordt genoemd. Maar het ging meer tot mijn verbeelding spreken toen ik wist dat hij de vader was van mijn oud-collega bij Tussen Kunst en Kitsch Trudy Laméris-Essers. Bernard Essers vermengde in zijn werk soms westerse en oosterse elementen, zoals op de afgebeelde houtgravure 'Herfst, de ploeger'. Eigentijdse recensenten zagen er de 'verindisching' van een Hollands land schap in. Dit door de op vulkanen gelijkende duinen en de witte ossen die veel verwant schap vertonen met karbouwen. Hierdoor kreeg de prent een mysterieuze sfeer. De invloed van de Indische kunstenaar Jan Toorop die hij in 1917 ontmoette is ook in zijn werk merkbaar, alsmede de invloed van Japanse en Indo-Perzische prentkunst en het werk van de Engelse Arts and Crafts movement. Dat laatste is niet zo verwon derlijk, want hij heeft zijn kunstopleiding in Londen genoten. Dee Essers is nooit meer in Indonesië teruggeweest. Maar toen ik een paar jaar geleden een tentoonstelling over het kunsttijdschrift Wendingen in het Erasmushuis in Jakarta maakte, lagen er ook de drie nummers waarvan hij de mooie omslagen ontwierp in de vitrines. Op die manier is hij dan toch nog op symbolische wijze in zijn geboorteland teruggekeerd. De tentoonstelling Een wereld in zwart wit, grafiek en tekeningen van Bernard Es sers is nog tot en met 21 september in het Drents Museum in Assen te zien. september 2008 19 Moesson #3 September.indd 19 27-08-2008 14:47:22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 19