O interview het vanzelfsprekend dat iedereen daar kwam. Na haar dood was mijn moeder lange tijd de spil waar iedereen elkaar ontmoette. Nu mijn ouders te oud worden, probeer ik het voor een deel over te nemen, al was het de laatste tijd door de film veel te druk.' Toch is deze film ook een manier om de familie bijeen te brengen, heb ik van nabij gezien. Je nichtje Dewi van den Heuvel is de art director van de film, je schoondochter doet er in mee, je kleinkin deren, een andere nicht speelt weer een van de tantes, tijdens de opnamen kwamen er steeds familieleden langs, je ouders zijn een aantal keren op de set geweest. En tijdens de filmfestivals in Vlis- singen en Utrecht zat er ook altijd wel familie in de zaal. 'Dat krijg je hè, met zo'n grote familie.' Jij bent degene die ze erbij betrekt. 'Mijn beide broertjes hebben lang in Indonesië gewoond. Een woont nu in Rome, de ander gaat binnenkort met zijn gezin naar New York. Als ze in Nederland zijn, houden we de koempoelans bij mij. Ik heb mijn moeder aangespoord een computer te kopen en skype er voor haar op gezet, zodat ze dagelijks met haar kinderen en kleinkinderen kan communiceren. Ik vind dat belangrijk.' Ver van familie heeft meer verhaallijnen. De belangrijkste is de zoektocht van Barbie (Terence Schreurs) naar oma Em. Een andere lijn volgt kleindochter Astrid (Camilla Siegertsz), die kunstenares is en een Indische tentoonstelling over de familie heeft gemaakt, met als pronkstuk een enorme stamboom. Als Barbie haar vraagt: waarom wil je dit allemaal laten zien, antwoordt Astrid: 'Ik wil onze geschiedenis vertellen.' Geldt dat ook voor jou met deze film? 'Ik probeer dat al zo lang met alles wat ik maak. Mijn leraar Neder lands op de middelbare school stimuleerde me om Indische literatuur te gaan lezen, alleen herkende ik daar nooit iets van mijn familie in terug. Het leek wel of we niet bestonden. Ik was gek van de Max Havelaar, maar ik heb altijd gedacht: in dat pakket van Sjaalman ont breekt het verhaal van de Indo. Dat heeft die Droogstoppel natuurlijk weggegooid, en dat ga ik schrijven.' Je afficheert Ver van familie als de eerste echte Indische speelfilm. Verklaar je nader. 'Voor mijn eerdere werk ben ik bij heel veel Indische gezinnen thuis geweest. In Nederland, in Amerika, in Canada, in Indonesië. En hoe ver schillend al die families ook waren, ik zag ook duidelijke overeenkom sten: de manier van praten, hoe ze hun huizen hebben ingericht, hoe ze je ontvangen. Dan gebeurt er iets dat je onherroepelijk Indisch kunt noemen. Maar bij al die bezoeken werd mij ook duidelijk: de Indische cultuur verdwijnt. Hoe jonger de mensen waren, hoe meer er verdwe nen was. Net zoals Nederlands-Indië is verdwenen, is dat onontkoom- 14 Moesson DOOR RICCI SCHELDWACHT FOTOGRAFIE ARMANDO ELLO VISAGIE MEGAN SAUNDRA De film Ver van familie begint met een monoloog van Oma Em (Anneke Grönloh) die vertelt dat ze een anak kolong is. Gelukkig weten haar kleinkinderen niet meer wat dat betekent, zegt ze. Tijdens de repetities vertelde je dat jouw eigen oma ook een anak kolong was. En net zoals in de film heette je oma Em en je opa Paul. Hoe autobiografisch is het verhaal? 'Sommige dingen zijn waargebeurd, sommige verzonnen. Het verhaal over Buddy is niet autobiografisch. Ik speel met de werkelijkheid. Maar de oma Em in het boek lijkt veel op mijn echte oma. Ik heb dat boek destijds geschreven om haar dood te verwerken. Ver van familie is mijn eerbetoon aan haar en gaat over het afscheid nemen van je familie. Als de spil verdwijnt, valt de familie uit elkaar.' Dacht je toen je oma overleed: dit is het einde van de familie? 'Iedereen maakt natuurlijk weer zijn eigen familie. Maar je moet je best doen om elkaar te blijven zien. Toen mijn oma nog leefde was Moesson #5 November.indd 14 29-10-2008 11:49:57

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 14