INDFIA eeft u de juiste hypotheekadviseur? Ieder nieuw begin betekent afscheid nemen van het oude! Toch verhuizen wij naar een pand, gebouwd in 1909. Waarom?Het pand past bij ons bedrijf, waarin degelijkheid, kwaliteit en professionaliteit centraal staan. Iedereen noemt zichzelf de nummer 1 in leningen of de grootste in het land op het gebied van hypotheken. Beiden hebben nu zeker aangegeven dat de nummer 1 of de grootste er helemaal niet toe doet. Immers grote banken en verzekeraars hebben ons in een zeer benarde situatie gebracht en dan komt ook de overheid nog een handje helpen! Zijn wij dan anders? Deze vraag tracht ik door middel van deze column te beantwoorden! In de huidige financiële dienstverlening is er volop discussie over de wijze waarop een financieel adviseur betaald moet worden voor haar diensten. De een heeft het over een uurtje factuurtje, de ander heeft het nog steeds over betaling via de producten die worden afgesloten bij diverse verzekeraars en de overheid heeft ook zo haar eigen interpretatie over de beloning van het intermediair, de banken en verzekeraars! Maar wat is nu eigenlijk de essentie van deze discussie, verdienen financieel adviseurs teveel of is het advies dusdanig beperkt dat het niet in verhouding staat tot de geleverde diensten? Heeft u zich als consument weleens afgevraagd wat voor adviseur er bij u binnenkomt? Wat bedoel ik hiermee; in de praktijk wordt een adviseur op basis van mond tot mond reclame gepromoot en komt deze bij u over de vloer. Een ander komt bij u binnen via een telemarketingbureau of misschien wel via internet. In de praktijk is bewezen dat een eerste goede indruk met een goed verhaal uiteindelijk een goede basis is voor een relatie. Maar ontstaat hier het probleem niet? Is een goede eerste indruk te associëren met deskundigheid? Hoe vaak wordt in een kennismakingsgesprek met een adviseur gevraagd naar een laatst genoten opleiding op financieel gebied. Ik kan u uit eigen ervaring meedelen dat dit zelden wordt gevraagd. Daarnaast heeft de cliënt te weinig kennis van de materie zodat men ook geen objectief oordeel kan geven of er sprake is van een goed of slecht advies. Dit zou bijna bewerkstelligen, dat het vertrouwen het belangrijkste element is. Ik moet dit helaas bevestigen, een goed gevoel en een betrouwbaar uiterlijk is een belangrijk gegeven. En let wel, het gaat over uw financiën waarin u besluiten neemt die voor de rest van uw leven zichtbaar blijven. Per slot van rekening gaat een groot gedeelte van uw netto besteedbaar inkomen op aan woonlasten en alles wat hierbij hoort. Als ik u toch een goed advies mag geven over de adviseur die u voor uw belangrijkste financiële besluiten binnen haalt: vraag naar haar of zijn hoogste genoten opleiding op financieel gebied en wanneer deze voor het laatst is bijgeschoold. Vraag naar haar of zijn ervaringen en eventueel naar referenties. Laat de adviseur u vertellen waarom hij of zij de juiste persoon is om uw financiële positie in kaart te brengen. En, mocht dit antwoord niet naar tevredenheid worden ingevuld, u weet ons te vinden! Ons motto luidt dan ook: Kwaliteit brengt rust in uw financiële situatie en dan maakt het niet uit of het zomer of winter is! Als u wilt reageren, kunt u mij mailen, r.simon@indfia.nl Met vriendelijke groet, Rowdy Simon MFP FINANCIEEL ADVIESBUREAU INDFIA T 0900 - 4633 420 Vest195 F 0800 - 7528 834 3311 TV Dordrecht www.indfia.nl*info@indfia.nl Moesson #5 November.indd 51 29-10-2008 11:53:47

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 51