column Vilan in koempoeland Stichting Gastdocenten WO II, Werkgroep Zuidoost-Azië Wie wil dat Vilan op koempoelan-bezoek komt, kan een uitnodiging sturen naar Moesson, Postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort, met op de linkerbovenhoek 'Vilan op bezoek'. Een e-mail sturen mag ook: redactie@moesson.com Vilan maakt dan een selectie. V» in fcenfoelvid Iedere maand gaat Vilan van de Loo op bezoek bij een bijzondere Indische vereni ging of koempoelan. Afgelopen maand bezocht ze het twintigjarig jubileum van stichting Gastdocenten WO II. Opeens ben ik terug op school, ben ik weer het kind dat naar de docenten opkijkt. Zij waren de oudere mensen die het altijd beter wisten. Wat zeg je dan? Zo weinig mogelijk. Dat deed ik ook tijdens de jaardag van de Gastdocenten WO II, Werkgroep Zuidoost- Azië. Ze kwamen allemaal naar Bronbeek om daar het twintigjarig jubileum van hun stich ting te vieren. Daarmee veranderde Bronbeek in een grote docentenkamer, vol beschaafd geroezemoes. 'Zwoeszwoeszwoes', doe ik in telligent tegen de correct geklede gastdocent aan mijn tafel. Hij knikt bemoedigend. Subsidie Er is muziek, er zijn sprekers en vooral is er het feestelijke gevoel jarig te zijn. Twintig jaar lang gaan er gastdocenten vooral naar scholen, om te vertellen hoe het is om een oorlog mee te maken. Voorzitter Jan Willem Hoegen memoreert in zijn welkomstspeech de geschiedenis van de gastdocenten. Dat de eerste vergadering 21 jaar geleden plaats vond. De verschillende namen en activiteiten. De struggle om geld. Maar het kwam, dankzij een verzetsman, een hoge ambtenaar van WVC met een Indische achtergrond en ook door zijn betrokkenheid. De gastdocenten hebben helaas geen structurele subsidie. Er is veel veranderd in de maatschappij de afgelopen twintig jaar, maar de kern van het werk van de gastdocenten is hetzelfde geble ven. Iedere gastdocent vertelt aan kinderen op school een persoonlijk verhaal over zijn of haar oorlogservaringen. Dat boeit. Een echt mens, aan wie ze vragen kunnen stellen en die ze kunnen aanraken. Zo komt de oorlog in de school, op een andere manier dan via de geschiedenisboeken. Goedkoop Dan komen de andere toespraken en ik be sluit goed op te letten. Maar wat hoor ik? Tine Nooter, directeur van het Nationaal Comite 4 en 5 mei, feliciteert de gastdocen ten hartelijk en memoreert de langdurige samenwerking. Ze heeft een cadeau, zegt ze blij. Het geld, denk ik. Maar neen, een speldje en een boekje dat scholen ook krijgen. Ook benadrukt ze het belang van samenwerking, want het onderwijs wil 'één loket'. Dat moet 4 en 5 mei zijn, begrijp ik. Een apart Indisch loket kan weer niet. De zaal applaudisseert beleefd. Staatssecretaris Jet Bussemaker komt speechen. Ik word weer optimistisch. Zij zal toch wel de grote zak geld komen overhandigen? Het lijkt erop. Ze prijst de gastdocenten hemelshoog, want ze zijn 'van onschatbare betekenis', en ze heeft 'het diepste respect' voor ze. Vooral gezien het 'buitengewoon summier' onderwijs over Indië. Nu komt het, trappel ik ongeduldig, vooral als de staatssecretaris snoeihard op merkt dat het aantal gastdocenten afneemt. Ja, tijd voor subsidie! Maar nee. Nog wat complimenten, opmerkingen over lopende projecten van de overheid en dan is het klaar. Bloemen, napraten en dan gaat de staats secretaris weer naar haar volgende afspraak. De gastdocenten zijn te beschaafd om te zeggen wat ik denk: dat respect gemakkelijk is en vandaag erg goedkoop. Emotie Hoe gaat dat nou eigenlijk, op een school? Marjan Bruinvels-Bakker, gastdocent en opleider vertelt: 'Je geeft kinderen een plaats aan en een tijdlijn. Dan het persoonlijke oor logsverhaal, dat ongeveer twintig minuten duurt. Elke gastdocent krijgt een opleiding van vier dagen. Die geef ik samen met een andere ervaren gastdocent. Dan leer je de mensen te praten over hun ervaringen. Het persoonlijke verhaal wordt gestileerd, verza kelijkt. De emotie wordt bruikbaar gemaakt.' Dat daarmee niet alles gezegd is, staat in het jubileumboek: Zo is het gebeurd. 20 jaar historische visies op de Tweede Wereldoorlog in ZO-Azië. Ja, want wat doe je als er vluch telingenkinderen in de klas zitten, of als een Japanse leerling vraagt: 'Was mijn opa een oorlogsmisdadiger?' Die vragen zijn te groot voor mij. De gastdo centen roezemoezen verder en ik besluit te spijbelen, maar volgende maand ga ik weer naar een koempoelan. Opgericht: 1998 Aanwezig: Gastdocenten met enkele kinderen Activiteiten: Jaardag, gastlessen op scholen en in organisaties, ontwikkeling lesmaterialen. Website: www.gastdocenten.com Contact: secretariaat mevrouw C.E. Suverkopp, consuv@hetnet.nl of 035 - 624 96 08 8 Moesson Moesson #5 November.indd 29-10-2008 11:49:27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 8