'Mijn vader was als geleerde moslim hoofd van de lokale vestiging van het Godsdienst ministerie. Hij vraagt altijd naar mijn reportages en ontdekkin gen. En geeft me zelfs tips' januari 2009 21 Moesson #7 Januari.indd 21 7®+ 17-12-2008 17:18:58 nieuwe wetgeving die eind oktober het parlement passeerde. 'Het is net als roken. Dat wilden ze ook verbieden. Maar de wet is een papie ren tijger', vertelt de Fries Bartele Santema die eigenaar is van enkele café's in Jakarta. Bovendien lijkt de uitgaanswereld ook de moslimorganisaties geen windeieren te leggen. Het is in Jakarta een publiek geheim dat alle nachtclubs geld moeten betalen aan streng conservatieve moslimorga nisaties zoals Front Pembela Islam, het Islamitische Verdedigingsfront. Elke maand gaan duizenden euro's hun kant op. Wanbetalers krijgen woedende demonstranten op bezoek die de tent kort en klein slaan. Dat betekent niet dat alle vrome moslims slecht staan tegenover de sensuele perikelen die in Jakarta Undercover zijn beschreven. Moam- mar komt zelf uit een islamitisch gezin in Tuban, Oost-Java. 'Mijn vader was als geleerde moslim hoofd van de lokale vestiging van het Godsdienstministerie. Hij vraagt altijd naar mijn reportages en ontdekkingen. En geeft me zelfs tips', lacht Moammar. Dan vraagt hij plotseling: 'Vanavond is er weer een feest in Kemang. Ga je mee?' Check voor de Engelstalige versie van het boek Jakarta Undercover: www.monsoonbooks.sg De film Jakarta undercover is gedeeltelijk te zien op youtube.com Mohammad verbonden aan het Atma Jaya Onderzoekscentrum in Jakarta. In 1998 schatte hij op basis van officiële getallen het aantal minderjarige Indonesische prostituees op zeventigduizend kinderen. 'Wat ik zelf zie is dat tachtig procent van de meisjes zelf voor het werk in de seksindustrie kiezen', beweert Moammar. 'De andere twintig procent zijn slachtoffers. In sommige gemeenschappen in Indramayu, in West-Java, is prostitutie al een traditie. Hele families leven op meisjes die allemaal in de seksindustrie van Jakarta werken. Er moeten daarom wel goede regels en controle zijn.' Antipornografie Vrouwenorganisaties eisen al jaren van de Indonesische overheid harder politieoptreden en meer aandacht voor de slachtoffers van de nachtelijke seksindustrie. Prostitutie is tegelijkertijd een belangrijke bron van steekpenningen voor sommige politie-eenheden en lokale overheidsdiensten. Het laatste onderzoek naar het aantal minderja rige prostituees in Indonesië dateert uit 1998. Inmiddels is het land vier presidenten verder en de overheid lijkt weinig prioriteit te geven aan het groeiende probleem van kinderprostitutie. Ook de Indonesi sche rechtszalen tonen zich onervaren en ongevoelig in zaken rond vrouwenrechten en seksuele exploitatie. Hierdoor weigeren veel slachtoffers als getuige op te treden. De moslims in de Indonesische politiek hebben dit jaar de oorlog aan de pornografie verklaard. Ze beschouwen een nieuwe wet tegen pornografie de laatste redding tegen de nationale 'demoralisering'. De wet stelt elk materiaal strafbaar dat gevoelens van opwinding op roept, zoals kleding, kunst of films. Indonesische vrouwen vrezen de dupe te worden: Een mooie nieuwe jurk kan al snel de gevoelens van mannen prikkelen, en als halsmisdaad beschouwd worden. Politieke islamieten noemden afgelopen september de wet hun 'ramadan- cadeau voor Indonesië'. Maar de wet ontlokte massale protesten in Jakarta, Bali, de Molukken en West-Papoea. Critici zien de wet als een islamitisch machtsmiddel die de staatsideologie van pluralistisch en tolerant Indonesië ondermijnt. Ook vragen veel Indonesische en buitenlandse media zich af of het laatste uur van het bruisende nachtleven in Jakarta is geslagen. Jakartanen en westerlingen in Jakarta lijken weinig te vrezen van de

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 21