DOOR GERARD TERMORSHUIZEN FOTOGRAFIE ARCHIEF MOESSON Een Indische krant kon slechts succes hebben, als zij voldeed aan twee voor waarden. Nieuws en voorlichting wilde de lezer, vanzelfsprekend, maar tegelijkertijd afleiding en amusement. Voor de bekende Indische journalist Karel Wybrands waren 'leesbaar', 'gezellig', 'geestig' en 'amusant' de kenmerken bij uitstek van een goed Indisch nieuwsblad. Zijn de kranten in Nederland, merkt hij vanuit Batavia op, 'onpersoonlijk en van alle geest ontbloot, hier staat de leider van een blad in contact met zijn lezers.' Dag bladschrijvers in Nederland zijn 'vervelende, saaie, politieke zeurkousen, zwart-gejaste meelwormen.' Spiegelgevecht Men haakte in de kolonie naar verstrooiing als compensatie voor de eenvormigheid van het bestaan: naar een pittig geschreven satire of een geestige column over de dingen van de dag, naar een pakkend romanfeuilleton, een spotprent, een gemene roddel, en vooral ook naar een persoonlijk getinte polemiek van de eigen hoofdredacteur met een collega. Dat op de man spelen was een onafscheidelijk E.F.E. Douwes Dekker naar kenmerk van de Indische journalistiek. Kran tenmensen zaten elkaar voortdurend op de huid. Zakelijke verschillen van mening gaven aanleiding tot twistgeschrijf dat gemakkelijk kon leiden tot beledigingen, verdachtma kingen en pesterijen. Het publiek vond het prachtig, vooral als dit soort gepeperde kost voorvloeide uit een getalenteerde pen. En er bevond zich nogal wat schrijftalent onder de journalisten in de kolonie! Maar, hoe gek het ook moge klinken, een zekere mate aan spielerei was aan dat soort wederzijdse liefelijkheden niet vreemd. Ook de lezers waren zich ervan bewust dat zo'n polemiek het karakter had van een 26 Moesson spiegelgevecht dat bedoeld was om hen te plezieren. En zij wisten ook dat bepaalde redacteuren die elkaar overdag publiekelijk uitscholden 's avonds gezellig een glas met elkaar dronken. 'Meta Mormel' in duplo Voor journalisten én lezers was het spel vaak van minstens evenveel belang als de knik kers. Dit nu kan onmogelijk gezegd worden van het gif dat in de vorm van een feuilleton in 1912 werd afgevuurd op Klaydecke von Ruhre, in werkelijkheid en voor iedereen in Indië herkenbaar als E.F.E. Douwes Dekker. Douwes Dekker, Indo-europeaan en achter neef van Multatuli, die kort na 1910 de weg insloeg van de politieke actie die een door Indo-europeanen én Indonesiërs gedragen 'Indische beweging' tot doel had. Op 1 maart 1912 richtte hij in Bandoeng het dagblad De Expres op, dat alle zich 'Indiërs' voelenden opriep één front te vormen en zich voor te bereiden op een onafhankelijk Indonesië. Voor het eerst in Indië stelde een krant de koloniale status-quo ter discussie. Het was een gebeurtenis die een periode inluidde van grote politieke en sociale spanningen. Spanningen die gepaard gingen met een felle lastercampagne tegen Douwes Dekker. Dat gebeurde onder meer in de vorm van een romanfeuilleton in het in Bandoeng uitge geven en door Th.E. Stufkens geredigeerde Moesson #7 Januari.indd 26 17-12-2008 17:19:45

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 26