The man of the moment interview Ronald Hooft is architect en interieur ontwerper. Zijn alsmaar uitdijende oeuvre van trendy gelegenheden in Ansterdam behelst inmiddels een respectabel aantal spraakmakende restaurants, win kels, hotels, clubs, disco's en galeries. We spreken af in de nieuwe culinaire hotspot Blauw. Bij binnenkomst staat Ronald Hooft (46) zelfs al on geduldig klaar om naar ons gereserveerde tafeltje te snellen. Hij heeft zin in een overheerlijke saté kambing met nasi goreng als starter. Zelf ben ik weer eens op een of ander macaber dieet, dus na veel aandrin gen voor mij slechts een soto ajam. Voorwaar geen geschikter locatie te bedenken voor een gesprek met Hooft, die charmant als altijd en zelfs niet te beroerd blijkt om met volle mond: 'Adoe, Rob deze sambal goreng boontjes is nog lekkerder dan mijn tante Lucie ze maakte...' de ene na de andere radicale kwinkslag te berde te brengen. Hij is met zijn architectenbureau Prast-Hooft per slot van rekening 'the man of the moment'. Enkele voorbeelden uit zijn oeuvre: Brasserie Harkema, de voormalige tabaksopslagplaats in de Nes, heeft Hooft weten om te vormen tot de super lunchroom annex bar restaurant waar mondain Amsterdam maar geen genoeg van kan krijgen. Club Escape aan het Rembrandtsplein blijft een publiekslieveling van de nieuwste generatie dansfanaten. Shoebaloo in de PC Hooftstraat bestaat nog steeds en schijnt nog steeds niets te merken van de mondiale kredietcrisis. Restau rant Vinoteca Gustavino aan de Zuidas imponeert door de reusachtige glazen pui en de open, witmarmeren keuken met grote houtoven. Ook de koperen bollen boven de keuken en de kroonluchters van honderd duizend fietslampjes zijn een lust voor het oog. Dan hebben we nog het Hotel Arena waar Hooft een aantal fascinerende ingrepen heeft gedaan, waardoor deze voormalige sleep-in stante pede is omgetoverd tot een meeting-place waar je je buitenlandse kennissen zonder schaamte naartoe kunt loodsen. Al zijn interieurontwerpen dragen bij tot een soort robuuste, inventieve oplossing van problematische ruimten. Het zijn zonder uitzondering 'striking make overs'. Hooft blijft een bezig baasje: binnenkort openen er in Amsterdam maar liefst drie restaurants - die door hem zijn ingericht - vrijwel tegelijkertijd hun deuren: D'Antica, Geisha en de IJsbreker. Wat betekent Indo-zijn voor jou? 'Vanaf mijn vroegste jeugd realiseerde ik me dat ik Indisch was. Bernard Hooft, mijn vader, was een joodse Amsterdammer. Mijn moeder is een donkere Indo. Op het laatst kon mijn vader niet meer tegen de geur van trassie en stond mijn moeder trassie te bakken in een elektrische wadjan in de schuur. Ik ben opgegroeid in Bos en Lommer en het was een fantastische, zorgeloze jeugd in de schaduw van de Kolenkit, waar ik op een judoclub zat. En met geheime landjes waar we met de kinderen uit de buurt hutten bouwden. Ik ben eigenlijk nooit gediscrimineerd en ook nooit uitgescholden voor vieze, vuile poepchinees of zoiets. Indisch-zijn speelt eigenlijk geen rol in mijn dagelijks leven, hoewel ik het wel aan mijn kinderen meegeef. Dat er iets anders is en dat het in het bloed zit. Maar wat het nou precies betekent? Mis schien moet ik daarvoor wel in therapie gaan.' 'Het stoort mij toch dat Nederlanders onze geschie denis niet kennen. Het is toch een zekere vorm van miskenning en dat zal wellicht bij andere Indo's ook zo zijn. Wat weer tot gevolg heeft dat onze drijfveren heel sterk zijn. Of we nou ondernemers, kunstenaars of mu zikanten zijn. Ik zie daar altijd veel drive, stootkracht bij. De achterliggende gedachte zou best eens misken ning kunnen zijn. In de creative industry zijn Indo's toch bovengemiddeld succesvol? Dus ja, het blijft hoogst irritant als mensen aan mij vragen waarom ik zo donker ben. februari 2009 11 Ronald Hooft DOOR ROB MALASCH FOTOGRAFIE FRÉDÉRIOuE VLAMINGS/PRIVÉ-ARCHIEF RONALD HOOFT Moesson #8 Februari.indd 11 27-01-2009 14:02:52

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 11