Een zeldzame vliegtuigstoel door Frans Leidelmeijer Op 1 oktober 1924 vloog men voor het eerst met een vliegtuig naar Indië. Met de Fokker F.VII. De passagiersstoelen werden verwijderd om plaats te maken voor extra benzinetanks, zodat het 10 uur in de lucht kon blijven. Door pech heeft de bemanning een noodlanding in Bulgarije moeten maken, de motor moest zelfs vervangen worden. Bij elkaar heeft dit huzarenstukje 55 dagen geduurd, maar het was wel het begin van de vliegroute naar de vroegere kolonie. Frans Leidelmeijer Na wat proefvluchten in 1928 en 1929 startte de KLM op 25 september 1930 een tweewe kelijkse lijndienst tussen Amsterdam-Batavia waarvoor ze in het begin met de Fokker F.VII vloog. Nadat de Fokker F.XII kort daarna werd ontwikkeld, bestelde de KLM voor haar Indië- route acht van deze toestellen en op 5 maart 1931 vond de eerste vlucht met dit type plaats. Met deze snellere vliegtuigen duurde de reis korter, gemiddeld 81 uur, verdeeld over 10 dagen. Met deze nieuwe toestellen kon ook meer 'barang' vervoerd worden. Al met al was het toch de langste reguliere lijndienst ter wereld. Vanaf 1930 tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog groeide de frequentie van de vluchten van eens per 14 dagen tot 3 vluchten per week. De KLM heeft tot 1949, toen Indonesië onafhankelijk werd, kapitalen verdiend op deze route. Hiermee werd de basis gelegd voor de latere uitbrei ding van het bedrijf. De passagiersstoelen voor deze vliegtuigen, zowel voor de Fokker F.VII als voor de Fokker F.XII, werden gemaakt door de Haagse firma H.P. Mutters en Zonen. De afgebeelde stoel werd onlangs in deplorabele toestand op een rommelmarkt gevonden en is met veel zorg gerestaureerd. De materialen zijn aluminium en leerdoek. Aluminium omdat het licht van gewicht is en leerdoek om dit materiaal makkelijk te onderhouden. Dat was ook wel nodig, want veel passagiers werden luchtziek omdat er in die tijd laag gevlogen werd. Deze stoel is gemaakt rond 1930. In die tijd ontstonden onder invloed van de Nieuwe Za kelijkheid veel gebogen stalen buismeubels. In de F.XII was plaats voor zestien passagiers en vier bemanningsleden, twee vliegers, een marconist en een mecanicien. De KNILM, de Indische dochtermaatschappij van de KLM, bestelde ook twee Fokkers F.XII, die veel gebruikt werden voor binnenlandse vluchten. Een toestel werd tijdens een Japanse aanval op het vliegveld Semplak op Java ver nietigd. Het andere viel tijdens de capitulatie van het vliegveld Andir bij Bandoeng in de handen van de vijand. De kans dat er een der gelijke stoel ergens nog in Indonesië te vinden is, is klein. Dat maakt deze recent opgedoken stoel zeldzaam. Slechts in het Aviodome, het Nationaal Luchtvaartmuseum in Lelystad bevindt zich een vergelijkbaar exemplaar. Met dank aan Joshua van Scherpenzeel. februari 2009 17 Moesson #8 Februari.indd 17 27-01-2009 14:07:52 bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 17