'Zij rookte, dronk, smeet met geld en stierf uiteindelijk achter haar bureau' O de voorgalerij boeken cd's dvd's sites nieuwtjes Biografie van schrijfster Madelon Székely-Lulofs DOOF GEERT ONNO PRINS Madelon Székely-Lulofs (1899-1958) is een vrijwel vergeten chroniqueur van een ver dwenen samenleving. Frank Okker schreef een leesbaar boek over de ooit internati onaal beroemde schrijfster. Is zij terecht vergeten? De Indische letterkunde is misschien een klein, maar wel levendig vakgebied. Vorig jaar verschenen maar liefst twee bijzondere biografieën: die van Conrad Busken Huet door Olf Praamstra en Wim Willems' biogra fie van Tjalie Robinson. Beiden zijn inmid dels in Moesson besproken. Ook vorig jaar verschenen, precies een halve eeuw na haar overlijden, is Tumult, het levensverhaal van Madelon Székely-Lulofs door Frank Okker. Damescompartiment Madelon Székely-Lulofs (1899-1958) behoort bepaald niet tot het zogenoemde dames compartiment. Ze schreef en leefde als een vent. Bij haar niet het 'dierbare' of 'hoge toontje' van de Literatuur met een hoofdlet ter, maar een tamelijk directe schrijfstijl die paste bij de harde pionierssamenlevingen die zij bij voorkeur beschreef. Madelon Székely-Lulofs werd in 1931 op slag beroemd met haar 'schandaalroman' Rubber waarin zij zonder terughouding het plan tersleven in Deli beschreef. Haar streven om 'eerlijk' te beschrijven, werd haar in koloniale kringen flink kwalijk genomen. Vooral de beruchte journalist en koloniale diehard H.C. Zentgraaff had het op Székely-Lulofs voor zien, bang als hij was - en velen met hem - voor het prestige van Nederlands-Indië. Toen vonden velen dat Deli in diskrediet werd gebracht, nu vinden we haar benadering juist integer, doorleefd, met een duidelijke en genuanceerde visie op koloniale verhou dingen, met kennis en begrip, en zonder de onrechtvaardige en nare kanten uit de weg te gaan. Die volledigheid zal tegelijkertijd de reden voor haar succes geweest zijn. Want succesvol was ze, internationaal. Biograaf Ok ker laat zien dat Székely-Lulofs voor de oor log op grote voet kon leven van haar werk. Wat de bijdrage van haar man, Laszló Székely, precies is - behalve dan dat hij er vriendinnen op na hield - is wat onduidelijker. Onzettende eentonigheid 'In dezen poel van hitte, stilte en stank ligt het bivak weerloos uitgeleverd, alleen be schermd door prikkeldraad'. De beste roman van Székely-Lulofs is wellicht De hongertocht, dat zich afspeelt in Atjeh, waar Székely-Lulofs als kind gewoond heeft: 'In Meulaboh leerde ik lopen'. De hongertocht is gebaseerd op ware gebeurtenissen: in 1911 verdwaalt een strafexpeditie van onderluitenant Pieter Nutters in het noordoosten van Atjeh. Je mag niet verdwalen, werd hem vooraf gezegd - zonder dat de expeditie een enigszins bruik bare kaart meekreeg. Anderhalve maand doolt de patrouille door het oerwoud tot ze gered worden. Ruim één derde van de oorspronkelijke 75 man is dan van de honger omgekomen. Het is bijzonder knap hoe Székely-Lulofs de extreme omstandigheden weet te beschrijven. Hoe de kapiteinsvrouw zich koelte toe waaiert 'die er niet is', en hoe 'de nachten als een smorend deksel over de barakken' liggen. Vlijtig Madelon Székely-Lulofs was een geëmanci peerde vrouw. Dat zie je niet alleen aan haar foto's - met haar zelfbewuste en onafhan kelijke uitstraling zou ze model geweest kunnen zijn voor art deco kunstenaars als Eta Lempke of Tamara de Lempicka - maar vooral aan haar levensloop. Zij was een levensgenie ter uit de roaring twenties die hield van luxe en uitgaan. Als het erop aankwam, behield ze het initiatief en zij was niet zachtzinnig, niet voor anderen en niet voor zichzelf. Zij rookte, dronk, smeet met geld en stierf uiteindelijk achter haar bureau, overwerkt, maar zonder zich ooit aan vals sentiment overgegeven te hebben. Als moeder zal zij een afstandelijke vrouw zijn geweest, zoals zij haar eigen moe der afstandelijk vond. Haar twee dochters uit haar eerste huwelijk moeten, ook door de scheiding van hun ouders, een nare en liefdeloze jeugd hebben gehad. Het is overigens opvallend dat Okker slechts kort stil staat bij enkele dramatische aspec ten in Székely-Lulofs' leven: de zelfmoord van haar vader, haar roemruchte scheiding en de relatie met haar drie kinderen. Madelon Székely-Lulofs had een uitstekend gevoel voor welk onderwerp wel en welk onderwerp niet bij haar paste. Zij beschreef werelden die zij goed kende en die zij vervol gens grondig bestudeerde. Zo heeft zij het leven in bijzondere samenlevingen vastge legd, samenlevingen die voorgoed verdwe nen zijn. Het centrale thema in haar werk is 8 Moesson Moesson #8 Februari.indd 27-01-2009 13:20:16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 8