interview In die zin zie je dat er nu in Indonesië nog altijd totaal van elkaar gescheiden werelden bestaan, waarin de rijken zich totaal niet voor de armen interesseren.' Het zijn terugkerende thema's in zijn werk als acteur en fotograaf. Of hij nu op het toneel stond als Max Havelaar, meewerkte aan een documentaire over Hendrik Tillema, de Multatuli van de fotografie, of acteerde in een serie naar een boek van zijn heldin Madelon Szkéley-Lulofs, telkens raakte hij gefascineerd door de eenling die opstond tegen het systeem. 'Ik heb nooit gedacht dat ik zou gaan lesge ven, en zo moet je het volgens mij ook niet zien. Het is een masterclass, die uiteinde lijk zal uitmonden in een opzet voor een filmscript. Dat kan een scenario over Douwes Dekker zijn, of een speelfilm over Madelon Székely-Lulofs. De komende tijd zal zich dat uitkristalliseren.' Een verborgen continuïteit, noemt hij die almaar terugkerende interesse naar het land van zijn grootmoeder. Al is dat bij hem niet uit nostalgische motieven. 'Ik heb niets met tempo doeloe, in de zin van die goeie ouwe tijd. Het gaat mij om de politieke kant, om de ethiek, om de manier waarop mensen dachten.' Als je het opzoekt, komt het ook weer naar je toe, zegt hij. 'Zet mensen die op de een of an dere manier iets met Indië te maken hebben, hoe vaag ook, bij elkaar en er ontstaat iets. Mensen die zo'n achtergrond niet hebben, snappen daar helemaal niets van.' Zijn vrouw, actrice Giam Kwee, met wie hij enkele jaren geleden trouwde en die hij ont moette op de set van de televisieserie Russen, heeft een Chinees-Indische achtergrond. 'De familie van mijn schoonmoeder woonde op Oost-Java en is in de jaren vijftig naar Neder land gekomen. Die hebben in tegenstelling tot mijn familie de Japanse bezetting wel meegemaakt.' Al beschouwt hij zichzelf niet als Indisch, de band met Indië zal er altijd zijn. 'Bij een gemiddelde Indo-kwis op de Pasar Malam zou ik slecht scoren.' Maar kijkt hij naar zijn zoontje dan ziet hij onmiskenbaar een Indisch jongetje met Aziatische trekken. 'Als er een oppas komt en het is een Indische oppas, dan voelt hij zich direct op zijn gemak. Dat is een verwantschap die er blijkbaar is. maart 2009 15 Moesson #9 Maart.indd 15 4©+ 24-02-2009 14:26:06 Natuurlijk, zijn oma is het, zijn moeder is het en ik ben het door mijn grootmoeder mis schien een heel klein beetje. Maar bij hem is het er zonder enige twijfel. Dat valt niet te ontkennen. Ik blijf het iets onbenoembaars vinden, iets wat moeilijk te vangen is, al voel ik wel dat de lijn wordt doorgezet.' Op donderdag 18 juni 2009 neemt Thom Hoff man afscheid van de Leonardo-leerstoel met een openbaar toegankelijke lezing in de aula van de Universiteit van Tilburg. Hoe zag het B.P.M.-plaatsje Pladjoe eruit in die jaren dertig? Lees de jeugd herinneringen van René Wassing die er opgroeide in Moesson van 15-05-1993. Zoek in onze jaargangen op www.moesson.com

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 15