interview
In die zin zie je dat er nu in Indonesië nog
altijd totaal van elkaar gescheiden werelden
bestaan, waarin de rijken zich totaal niet
voor de armen interesseren.'
Het zijn terugkerende thema's in zijn werk
als acteur en fotograaf. Of hij nu op het
toneel stond als Max Havelaar, meewerkte
aan een documentaire over Hendrik Tillema,
de Multatuli van de fotografie, of acteerde
in een serie naar een boek van zijn heldin
Madelon Szkéley-Lulofs, telkens raakte hij
gefascineerd door de eenling die opstond
tegen het systeem.
'Ik heb nooit gedacht dat ik zou gaan lesge
ven, en zo moet je het volgens mij ook niet
zien. Het is een masterclass, die uiteinde
lijk zal uitmonden in een opzet voor een
filmscript. Dat kan een scenario over Douwes
Dekker zijn, of een speelfilm over Madelon
Székely-Lulofs. De komende tijd zal zich dat
uitkristalliseren.'
Een verborgen continuïteit, noemt hij die
almaar terugkerende interesse naar het land
van zijn grootmoeder. Al is dat bij hem niet uit
nostalgische motieven. 'Ik heb niets met tempo
doeloe, in de zin van die goeie ouwe tijd. Het
gaat mij om de politieke kant, om de ethiek, om
de manier waarop mensen dachten.'
Als je het opzoekt, komt het ook weer naar je
toe, zegt hij. 'Zet mensen die op de een of an
dere manier iets met Indië te maken hebben,
hoe vaag ook, bij elkaar en er ontstaat iets.
Mensen die zo'n achtergrond niet hebben,
snappen daar helemaal niets van.'
Zijn vrouw, actrice Giam Kwee, met wie hij
enkele jaren geleden trouwde en die hij ont
moette op de set van de televisieserie Russen,
heeft een Chinees-Indische achtergrond. 'De
familie van mijn schoonmoeder woonde op
Oost-Java en is in de jaren vijftig naar Neder
land gekomen. Die hebben in tegenstelling
tot mijn familie de Japanse bezetting wel
meegemaakt.'
Al beschouwt hij zichzelf niet als Indisch,
de band met Indië zal er altijd zijn. 'Bij een
gemiddelde Indo-kwis op de Pasar Malam
zou ik slecht scoren.' Maar kijkt hij naar
zijn zoontje dan ziet hij onmiskenbaar een
Indisch jongetje met Aziatische trekken. 'Als
er een oppas komt en het is een Indische
oppas, dan voelt hij zich direct op zijn gemak.
Dat is een verwantschap die er blijkbaar is.
maart 2009 15
Moesson #9 Maart.indd 15 4©+ 24-02-2009 14:26:06
Natuurlijk, zijn oma is het, zijn moeder is het
en ik ben het door mijn grootmoeder mis
schien een heel klein beetje. Maar bij hem is
het er zonder enige twijfel. Dat valt niet te
ontkennen. Ik blijf het iets onbenoembaars
vinden, iets wat moeilijk te vangen is, al voel
ik wel dat de lijn wordt doorgezet.'
Op donderdag 18 juni 2009 neemt Thom Hoff
man afscheid van de Leonardo-leerstoel met
een openbaar toegankelijke lezing in de aula
van de Universiteit van Tilburg.
Hoe zag het B.P.M.-plaatsje Pladjoe
eruit in die jaren dertig? Lees de jeugd
herinneringen van René Wassing die er
opgroeide in Moesson van 15-05-1993.
Zoek in onze jaargangen op
www.moesson.com