■BPWfe; Pim Hof dorp Doordeweeks en in het weekend, altijd zie je wel Indische gezichten in de Fred. Neem Tjaka Tamsma (Djakarta, 1951), zomaar een voorbijganger. 'Ik kom uit Nijmegen om een tentoonstelling te zien in het fotomuseum aan de Statenlaan en dan doe ik toch even de Fred aan. Op weg naar school fietste ik vroeger altijd door deze straat. Of het een typisch Indische wijk was, kan ik me niet meer herinneren. Ik woonde als kind op de Scheveningseweg. Ik herinner me dat we met de jongetjes uit de buurt plat op de buik op het dak van ons huis lagen. Om te gluren naar de fotomodellen van de toen bekende illustrator Hans Borrebach, die op het balkon lagen te zonnen.' ■k# De cursief gedrukte regels in dit artikel zijn afkomstig uit het boek lincf* ^mbals voor Sweelinck (Van der Hoeve, 1962) geschreven door Pim Hofdorp, pseudoniem van Wilhelm Gustave Kierdorff (1912-1984). Hofdorp schreef topografische detectiveromans die in en rond Den Haag spelen. De beschrijvingen van de buurten, maken de boeken lezens- en tegenwoordig begerenswaardiger dan het verhaal en soms magere plot. Kierdorff was van oorsprong journalist die voor de oorlog nog een jaar voor de Java Bode had gewerkt. Tijdens de oorlog schreef hij onder meer hoorspelen voor de Nederlandse radio die de Duitse agressie in Europa goedpraatten. Dat oorlogsverleden zal Kierdorff na de oorlog parten hebben gespeeld, maar maakte de detectives van Pim Hofdorp niet minder populair. Enkele tientallen meters verder, voor Hans Bor- rebachs fotostudio, drukte Aremberg op de rem. Commissaris Aremberg woont in de Viviën- straat. Rick van den Broeke (Amsterdam, 1948), oprichter van het Indisch Informatiepunt op internet, woonde met zijn ouders tussen 1949 en 1974 echt in de Viviënstraat. 'Ik kom nog regelmatig in het Statenkwartier, vanuit Alkmaar, waar ik nu woon. De sfeer is er nog vrijwel hetzelfde als vroeger, al staan er meer auto's dan toen. De dames met hun bood- schappenkarretjes, de typische ambtenaren- gezinnen, bekende kunstenaars of politici én de Indische families, het is een soort gado- gado van al die verschillende bloedgroepen. Heel leuk en heel kleurrijk! Ik zat op de lagere school in de Van Hoornbeekstraat met veel kinderen die uit Indië kwamen. De meeste vriendjes van mij hadden allemaal wel op de een of andere manier iets met Indië van doen. Ik herinner me de feestjes, plaatjes draaien van de Blue Diamonds en Anneke Grönloh! De eerste Pasar Malams in de Houtrusthallen en veelvuldige bezoekjes over en weer bij mijn Indische opa en oma. Er werden in die deftige herenhuizen soms seances gehouden, vooral een tijdsbesteding van de wat oudere Indi sche dames. In de jaren vijftig en zestig kwam het nog niet zo vaak voor dat familieleden naar Indonesië reisden, maar was dat wel het geval, dan werd bij ons thuis een dia- of film avond georganiseerd met een hoop Indische families. Ik moest dan altijd schateren om de opmerkingen die werden gemaakt door oude tantes: "Adoe zo beeldig daar in Trètes, njong. We gingen daar even een kouwe neus halen toen we in dat hete Pasuruan woonden." De eerste Tong Jongs lagen in de jaren vijftig al gauw in huis.' Enkele huizen voorbij het Tong Tong-gebouw aan de Prins Mauritslaan viel Arembergs blik op een groot naambord. Er hangt nu een bord aan het pand op num mer 36, waar ooit Tong Tong - nu Moesson - werd gemaakt, de Pasar Malam Besar werd georganiseerd, het Indisch Documentatie Centrum werd opgericht en nog veel meer werd bekokstoofd. Het bord herinnert aan Tjalie Robinson, de vader des Indisch vader lands. Hier tikte hij furieus op de toetsen van zijn typemachine, hier lag hij soms uitgeput onder het bureau te slapen. De tekst op het bord aan de gevel in de Prins Mauritslaan werd opgetekend door Tjalie zelf, wandelend door een in de vrijheidsoorlog van Indonesië in puin geschoten stad. Een mooie afsluiting van dit relaas over twee Haagse wijken, waar van vooral het Statenkwartier nog steeds iets Indisch uitademt: 'Wie dit lees, is gek!' O w w De 'Sambal-ode' van Ed de Viso zingen en spelen? Tekst en muziek van deze ode aan sambal is te vinden in Tong Tong van 15 april 1974. Zoek het op in onze jaargangen via www.moesson.com maart 2009 33 Moesson #9 Maart indd 33 24-02-2009 142804

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 33