■BPWfe; Pim Hof dorp
Doordeweeks en in het weekend, altijd zie
je wel Indische gezichten in de Fred. Neem
Tjaka Tamsma (Djakarta, 1951), zomaar een
voorbijganger. 'Ik kom uit Nijmegen om een
tentoonstelling te zien in het fotomuseum
aan de Statenlaan en dan doe ik toch even
de Fred aan. Op weg naar school fietste ik
vroeger altijd door deze straat. Of het een
typisch Indische wijk was, kan ik me niet
meer herinneren. Ik woonde als kind op de
Scheveningseweg. Ik herinner me dat we
met de jongetjes uit de buurt plat op de buik
op het dak van ons huis lagen. Om te gluren
naar de fotomodellen van de toen bekende
illustrator Hans Borrebach, die op het balkon
lagen te zonnen.'
■k# De cursief gedrukte regels in dit
artikel zijn afkomstig uit het boek
lincf* ^mbals voor Sweelinck (Van der
Hoeve, 1962) geschreven door Pim
Hofdorp, pseudoniem van Wilhelm
Gustave Kierdorff (1912-1984). Hofdorp
schreef topografische detectiveromans die in
en rond Den Haag spelen. De beschrijvingen
van de buurten, maken de boeken lezens- en
tegenwoordig begerenswaardiger dan het
verhaal en soms magere plot. Kierdorff was van
oorsprong journalist die voor de oorlog nog een
jaar voor de Java Bode had gewerkt. Tijdens de
oorlog schreef hij onder meer hoorspelen voor
de Nederlandse radio die de Duitse agressie in
Europa goedpraatten. Dat oorlogsverleden zal
Kierdorff na de oorlog parten hebben gespeeld,
maar maakte de detectives van Pim Hofdorp
niet minder populair.
Enkele tientallen meters verder, voor Hans Bor-
rebachs fotostudio, drukte Aremberg op de rem.
Commissaris Aremberg woont in de Viviën-
straat.
Rick van den Broeke (Amsterdam, 1948),
oprichter van het Indisch Informatiepunt
op internet, woonde met zijn ouders tussen
1949 en 1974 echt in de Viviënstraat. 'Ik kom
nog regelmatig in het Statenkwartier, vanuit
Alkmaar, waar ik nu woon. De sfeer is er nog
vrijwel hetzelfde als vroeger, al staan er meer
auto's dan toen. De dames met hun bood-
schappenkarretjes, de typische ambtenaren-
gezinnen, bekende kunstenaars of politici én
de Indische families, het is een soort gado-
gado van al die verschillende bloedgroepen.
Heel leuk en heel kleurrijk! Ik zat op de lagere
school in de Van Hoornbeekstraat met veel
kinderen die uit Indië kwamen. De meeste
vriendjes van mij hadden allemaal wel op de
een of andere manier iets met Indië van doen.
Ik herinner me de feestjes, plaatjes draaien
van de Blue Diamonds en Anneke Grönloh! De
eerste Pasar Malams in de Houtrusthallen en
veelvuldige bezoekjes over en weer bij mijn
Indische opa en oma. Er werden in die deftige
herenhuizen soms seances gehouden, vooral
een tijdsbesteding van de wat oudere Indi
sche dames. In de jaren vijftig en zestig kwam
het nog niet zo vaak voor dat familieleden
naar Indonesië reisden, maar was dat wel het
geval, dan werd bij ons thuis een dia- of film
avond georganiseerd met een hoop Indische
families. Ik moest dan altijd schateren om de
opmerkingen die werden gemaakt door oude
tantes: "Adoe zo beeldig daar in Trètes, njong.
We gingen daar even een kouwe neus halen
toen we in dat hete Pasuruan woonden." De
eerste Tong Jongs lagen in de jaren
vijftig al gauw in huis.'
Enkele huizen voorbij het Tong Tong-gebouw
aan de Prins Mauritslaan viel Arembergs blik
op een groot naambord.
Er hangt nu een bord aan het pand op num
mer 36, waar ooit Tong Tong - nu Moesson
- werd gemaakt, de Pasar Malam Besar werd
georganiseerd, het Indisch Documentatie
Centrum werd opgericht en nog veel meer
werd bekokstoofd. Het bord herinnert aan
Tjalie Robinson, de vader des Indisch vader
lands. Hier tikte hij furieus op de toetsen van
zijn typemachine, hier lag hij soms uitgeput
onder het bureau te slapen. De tekst op het
bord aan de gevel in de Prins Mauritslaan
werd opgetekend door Tjalie zelf, wandelend
door een in de vrijheidsoorlog van Indonesië
in puin geschoten stad. Een mooie afsluiting
van dit relaas over twee Haagse wijken, waar
van vooral het Statenkwartier nog steeds iets
Indisch uitademt: 'Wie dit lees, is gek!' O
w w
De 'Sambal-ode' van Ed de Viso zingen
en spelen? Tekst en muziek van deze
ode aan sambal is te vinden in Tong
Tong van 15 april 1974. Zoek het op in
onze jaargangen via www.moesson.com
maart 2009 33
Moesson #9 Maart indd 33
24-02-2009 142804