De magie van topmodel Linda Spierings O interview Topmodel Linda Spierings werkte voor de grootste mer ken, sierde de covers van alle glossy's en de beste fotografen stonden voor haar in de rij. Geen enkel Indisch fotomodel heeft ooit haar status weten te evenaren. 'In de jaren tachtig ontstond een markt voor exo tische modellen en ik was niet zwart, maar ook niet blank.' Een terugblik. Frans: 'Hoe ben je eigenlijk ontdekt? Was dat op straat, zoals je zo vaak hoort?' DOOR MARJOLEIN VAN ASDONCK FOTOGRAFIE MAARTEN SCHETS Ze stond op de cover van Elle, Avenue, Vogue en Avantgarde, werkte voor Revlon, Chloé, Chanel en Comme des Garcons en werd ge fotografeerd door Helmut Newton, Richard Avedon en Herb Ritts. Linda Spierings be hoorde tot de wereldtop in de jaren tachtig: op het breukvlak van de traditionele man nequins en de sterrenstatus van de super modellen in de jaren negentig. Op een gure dinsdag ontmoeten we voormalig topmodel Linda Spierings in het prachtige appartement van Frans Leidelmeijer aan een van de Am sterdamse grachten. Frans heeft haar carrière vanaf het begin nauwlettend gevolgd en haalt een Avenue tevoorschijn uit 1987 met Linda in een prachtige creatie van Azzedine Alaïa. 'Die jurk', zegt Linda, 'hangt nog steeds bij mij thuis in de kast.' Linda Spierings was de muze van topontwerper Azzedine Alaïa, die eveneens in de jaren tachtig doorbrak. 'In die tijd liepen we de shows nog bij hem thuis, met maar drie modellen', vertelt Linda, 'maar met een hele chique clientèle.' Linda: 'Op mijn vijftiende of zestiende was ik voor het eerst in Parijs en werd ik op straat 10 Moesson Moesson #10 April.indd 10 'Tu n'est Hollan hein?' -new priorities «mat's changinc

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 10