interview Frans: 'Je bent al 31 jaar samen met je jeugdliefde. Is dat waarom je niet in het buitenland bent gaan wonen?' Linda: 'Ik wilde inderdaad niet in het bui tenland wonen, ook al had dat gekund. Ik ben gevraagd om in films te spelen. De rol naast Eddie Murphy in The Golden Child, wat maar goed is dat ik het niet heb gedaan, zo'n goede film is het niet geworden. Ook werd ik gevraagd door regisseur Jean-Jacques Anneau voor de rol van zwerfmeisje in The name of the rose. Eén seksscène, ook daarvan ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Ik heb nog wel samen met Grace Jones in een film gespeeld over mode, van William Klein. Dat filmpje is onlangs weer boven water gekomen. Maar ook foto's van bijvoorbeeld Comme des Garcons duiken op in boeken of worden verkocht. Het zijn cultfoto's gewor den.' Frans: 'Je ziet er helemaal niet uit als vijftig!' Frans: 'Kijk je wel eens naar je eigen foto's?' Frans: 'Op het internet staat dat je in 1986 stopte met modellen omdat je "sick and tired" zou zijn geweest van "the Paris attitude".' Linda: 'Ik ben misschien een beetje kripoet, maar het is dan wel van het lachen. Er heerst zo'n angst om ouder te worden. Dat vind ik pas beangstigend. Al die botox: doe toch voorzichtig. Ik ben er niet tegen - ieder moet doen wat hem of haar goeddunkt - maar de maatschappij slaat door. Er heerst een cul tuur van het niet ouder worden. Je wint het niet van de zwaartekracht en je houdt het niet tegen.' Linda Spierings en dochter Sophia Li Foto's van Richard Avedon zijn nog tot en met 13 mei te zien in de overzichts expositie Richard Avedon Photographs 1946-2004 in Foam_Fotografie- museum Amsterdam, Keizersgracht 609 in Amsterdam. Info: 020 - 55 16 500 of www.foam.nl 'Al mijn foto's liggen op zolder. Ik kijk er nooit naar. Ik vind het moeilijk om naar mijn eigen gezicht te kijken. Ik denk dan: wat een rare mond trek ik daar. Waarom kijkt iemand langer naar die éne foto? Het is magie die kan ont staan. Kijk naar Sophia Loren. Te grote mond, te grote neus. Maar er ontstaat magie. Misschien was de magie bij mij dat oosterse.' O Mijn moeder en oma stonden ambivalent tegenover mijn bezoek. Zij hadden de bersiap meegemaakt en de vijandige Soekarnotijd. Maar ik wilde dat land nu wel eens zien. Ik vond het heel druk: Jakarta met al die scoo ters. Maar de geuren herkende ik. Niemand daar zag mij voor Indisch aan, ze dachten dat ik Egyptisch was. Wat nog meer Indisch aan mij is: ik hou van koken. Als kleintje stond ik al in de keuken driftig mee te oeleken en eten in te pakken in bananenblad. Ik herinner me mijn tantes in de keuken, lachen en gieren. De geluiden van muziek en plezier. Ik kom uit een vrolijk Indisch gezin. Alleen oma kon wel serieus zijn. Als meisje van zeven moest ik van haar het Wilhelmus leren: "Wat? Leren jullie dat dan niet op school?" Tja, dat Hollandser zijn dan de Hollanders, vooral niet opvallen. Dat heb ik wel meegekregen. Maar ik was lang, dus niet opvallen lukte me niet. We mochten thuis niet schelden, maar als iemand opmer kingen had, konden mijn blikken doden. Ook erg Indisch.' Linda: 'Nee hoor, ik ben gestopt omdat ik een kind verwachtte. Het was wel mooi geweest. Ik begon met twintig, eenentwintig jaar en na acht jaar over de wereld reizen, wilde ik rust. In de avonduren ben ik de Ruud Wac- kersacademie voor beeldhouwen gaan doen. Als ik beeldhouw, ben ik gelukkig. Het is iets wat eruit moet. Ik werk in een realistische stijl. Ik doe portretten van chamotteklei of was en giet ze zelf af in aluminiumcement. Ik werk met zachtsteen, maar ook met zelf gepikt carreramarmer. Ik heb de avondcursus gedaan omdat je verstand moet hebben van praktische zaken als materiaalkennis, armaturen opbouwen en beitels, maar verder ben ik autodidact. Ik ben altijd geïnteres seerd geweest in kunst en idolaat van Pierre Janssen. Ik zag hem pas nog op nostalgienet. Misschien kom ik daar ook nog een keer mezelf tegen! april 2009 15 Moesson #10 April.indd 15 24-03-2009 1

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 15