portret het monopolie van 21 Group, dat mede is op gericht door een halfbroer van Soeharto. Die konden decennia lang de dienst uitmaken, omdat ze 95 procent van de bioscopen in handen had, plus een exclusieve licentie om alle buitenlandse films te importeren. Ieder een die in Indonesië een film wilde kopen of verkopen moest eerst langs hen.' Voor hij besloot filmproducent te worden, gold Maltha als een van de succesvolste filmdistributeurs van Nederland. Over de hele wereld kopen distributeurs per land de vertoningsrechten van een film op, waarmee ze die film in dat land mogen uitbrengen. Vervolgens sluit de filmdistributeur een overeenkomst met een bioscoopexploitant. Zonder de inbreng van filmproducenten worden er geen films gemaakt, maar zonder de inbreng van filmdistributeurs zouden films het bioscooppubliek nooit bereiken. In het verleden wist Maltha de rechten te verwerven van uiteenlopende titels als The English Patient, Microcosmos en The Lord of the Rings-cyclus. Maltha: 'Daar heb ik aardig wat geld mee verdiend.' Samen met de Blitz-groep richtte hij een distributiebedrijf voor de Indonesische markt op. 'Ik prefereer een underdog positie. Als er een situatie is waarbij je tegen de stroom moet inzwemmen, heeft dat bij mij een stimulerende werking tot gevolg. De laatste film die we hebben uitgebracht is Slumdog Millionaire - met vier kopieën zitten we nu al aan de honderdduizend bezoekers. In vier zalen, moet je voorstellen, omdat de concur rentie weigert onze films te draaien.' Indonesië is een land in opkomst, zegt Maltha. 'Ik raad iedereen die daar iets wil beginnen aan om dat ook echt te doen. Het Indonesië van nu is totaal iets anders dan het Indonesië van toen ik er bijna dertig jaar geleden voor het eerst was. Iedere shopping mall is nu airconditioned. Toen was het: hoe veel kun je zweten, veel of heel veel?' Jakarta was al een megadrukke stad, maar het valt hem op dat er nu veel meer westerse bedrijven zitten. Tijdens zijn eerste bezoek aan Indonesië, bezocht hij zijn tante die in Pondok Indah woonde, destijds een nieuwe wijk in Zuid-Jakarta. Op straat kwam hij geen enkele Europeaan tegen, alleen maar Indone siërs. Hem daarentegen zagen ze wel meteen aan voor een Europeaan. Dat was vreemd, omdat het betekende dat hij eigenlijk ner gens thuishoorde. Hij besefte: 'Ik behoor niet tot Nederland, maar ook niet tot Indonesië.' In Oudenbosch, het Brabantse dorp, waar hij opgroeide, woonden vier Indische gezinnen. Daar ging hij nauwelijks mee om. Het devies thuis was aanpassen. 'Wij hebben een heel Nederlandse opvoeding gekregen. Ik had ook nooit echt Indische vrienden.' Natuurlijk, net zoals zoveel Indische kinderen dat kregen ingeprent, leerde hij van zijn moeder om te wachten op zijn beurt. 'In Ne derland komt het erop neer, dat alle anderen dat niet doen en er dus niets meer voor jou over is.' Op een gegeven moment dacht hij: je kunt altijd maar wachten, maar je kunt ook wat eerder naar voren gaan en zorgen dat jij in elk geval iets krijgt. 'De peranakan Chinezen die naar Nederland kwamen hebben zich enorm aangepast. Al was het misschien net iets minder dan de pure Indo's hebben gedaan. Misschien hebben Chinees-Indische mensen wat meer van hun cultuur behouden, omdat ze meer onderling trouwen. Indo's zijn toch zo blank mogelijk getrouwd. Dat is een bekend fenomeen, jezelf zo snel mogelijk verblanken.' Hijzelf deed daar vroeger ook aan. 'Op een enkel Moluks vriendinnetje na, was het allemaal blond haar, blauwe ogen.' Uiteindelijk is hij toch met een Indische getrouwd. 'Ik ben niet met de boot meege komen, zoals mijn moeder, mijn vrouw en mijn schoonmoeder. Maar we weten allemaal wat het is om als vreemdeling te worden behandeld. Nederland gaat er prat op dat het zo tolerant is. En misschien is dat ook zo in vergelijking met andere landen, maar dat betekent niet dat de mensen hier tolerant zijn. Een dorp verderop werd een Indische jongen aan een touw achter een brommer door het dorp gesleurd. En ikzelf ben diverse malen achtervolgd van school naar huis door jongens die me uitscholden voor bruine, blauwe, gele, alle kleuren van de regenboog, terwijl ik van alle broers en zussen de witste ben. Maar ja, vakanties naar Spanje waren toen nog niet gebruikelijk, dus er liepen hier alleen maar melkflessen rond. Ik wil het niet overdrijven, maar het is wel gebeurd. Daarom ben ik ook zo verbaasd als ik hoor dat heel veel Indische Nederlanders op Wilders willen stemmen. Als je het zelf hebt meegemaakt, hoe kun je dan gaan stemmen op iemand die een andere groep nieuwkomers in de hoek zet?' Laatst was hij op de verjaardag van zijn 75-jarige schoonmoeder. Daar praatten de Indische gasten ronduit over vroeger. Al heel lang loopt hij rond met het plan om die verhalen vast te leggen in een documentaire die hij De oversteek wil noemen. Samen met een aantal Indische Nederlanders, die destijds 42 Moesson Moesson #12 Juni.indd 42 27-05-09 12:49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 42