de tocht naar Nederland hebben gemaakt, wil hij dezelfde bootreis terug naar Indonesië maken. 'Interview je ze apart, dan klappen ze dicht. Maar zet je ze bij elkaar, dan komen ze los. Nu kan het nog. Wat mij fascineert is dat dubbele gevoel waarmee die mensen op die boot hebben gezeten. De wetenschap dat ze in Indië niet meer veilig waren. De schaamte. De hoop dat ze naar hun vaderland gingen, wat later nooit hun vaderland bleek te zijn. En dan de gedachte alleen al dat Nederland ze heeft laten betalen voor de overtocht en de opvang. Te erg voor woorden. Je denkt toch niet toch niet dat Israël de Ethiopische joden heeft laten betalen. Oké, alleen de spijtoptan ten hoefden dat later niet. Dat is begrijpelijk, maar des te wranger voor de eerste groepen die dat tien jaar eerder wel moesten.' Er staan meer projecten op stapel die met Indië te maken hebben. Met Froukje Tan, 'ook Chinees-Indonesisch en half Fries', is hij bezig aan een project op Flores. En met Orlow Seunke, die alweer jaren in Indonesië woont, heeft hij lang geleden het plan opgevat voor een remake van De Stille Kracht. Meest controversiële voornemen: een speelfilm over kapitein Westerling. Beoogd regisseur: Martin Koolhoven. Zijn wereld blijft niet beperkt tot Nederland. 'Ik heb altijd een in ternationaal venster gehad. Het rare is dat het buiten Nederland gemakkelijker is om waardering te krijgen. Mijn reputatie buiten Nederland is beter dan die daarbinnen. Dan wordt er weer geschreven over die zogenaamd machtigste filmproducent in Nederland, die altijd het conflict opzoekt - wat nergens op slaat. In het buitenland zeggen ze: 'Wie? O, San Fu. Die heeft dit ge daan, dat gedaan, zus gedaan, zo gedaan. Daar beoordelen ze op wat je hebt gepresteerd.' Voordat zijn grootste wapenfeit als fi lmproducent, Zwartboek va n Paul Verhoeven, een kassucces werd, kende de film de nodige problemen. De opnamen gingen later van start dan gepland, het budget werd ruimschoots overschreden en er bleek niet op tijd voldoende geld beschikbaar om alle rekeningen te betalen. Terwijl de film werd onderscheiden met filmprijzen en het publiek toestroomde, zocht een groep schuldeisers de publiciteit. Een stressvolle tijd, zegt Maltha. 'Laat ik vooropstellen, ik vind dat iedereen op tijd betaald moet krijgen. Dus mensen die daarover klagen hebben een punt. Maar het ging om een groep die gezamenlijk meer dan vijf ton aan facturen had ingeleverd en daar van vijf procent nog niet had ontvangen. De problemen waren bovendien ontstaan, omdat de Engelse co-producent zijn aandeel van drie miljoen vijf maanden later betaalde dan hij beloofd had. En vergeet niet, als een film een hit is in de bioscoop, komt het geld pas zes maanden later binnen. Ik denk dat veel film producenten in Nederland een noodlijdend bestaan leiden. En degenen die dat niet doen, hebben een andere vorm van inkomsten. Ik kan dit alleen maar doen met geld dat ik met de distributie van films heb verdiend.' In diezelfde tijd verdwenen Maltha's 14-jarige zoon en diens vriendinnetje. Een aangesla gen Maltha verscheen bij programma's als De Wereld Draait Door en RTL Boulevard om de vermissing wereldkundig te maken. Even werd zelfs gedacht dat er een verband was met alle perikelen rondom Zwartboek. Maar het verliefde stel bleek te zijn weggelopen en meldde zich na enkele dagen ongedeerd. Het was een wake up-call, die hem duidelijk heeft gemaakt waar het om gaat in het leven. 'Werk is heel belangrijk, nog steeds, maar er is iets wat belangrijker is. Ik heb drie kinderen op deze wereld gebracht voor wie ik alles over heb.' Zijn ogen tranen. Hij verexcuseert zich omdat hij ze moet indruppelen. 'Ik heb net drie oog operaties achter de rug, omdat ik een infectie aan mijn ogen had.' Daarom draagt hij een bril met gekleurde glazen. 'Ze weten niet precies waardoor het kwam, maar ze denken dat het te maken heeft met een reactie in het lichaam. Links ben ik meer dan tien pro cent van mijn gezichtsvermogen kwijt, rechts nog meer.' Met enige trots vertelt hij over de speciale versies voor blinden en slechtzien den die van Zwartboek en Oorlogswinter zijn gemaakt. 'Nu ikzelf heb ervaren wat het be tekent om nauwelijks te kunnen zien, weet ik hoe belangrijk dat is.' Hij is een redelijk optimistisch mens, dus hij gaat er maar vanuit dat het goed komt. 'Het is heel makkelijk om in clichés te vervallen, om je karakter in te delen in een oosterse en een westerse kant, een introverte en een opvlie gende kant, en zo werkt het ook niet. Ik weet wel dat doorzettingsvermogen en accepta tievermogen twee sterke karaktertrekken van mij zijn. Als ik iets wil, wil ik het ook echt bereiken, tegelijkertijd weet ik ook dat als iets echt zo is, ik het zal accepteren.' Als kleuter lag hij twee jaar in een sanatorium. 'Dan kom je er snel achter dat het weinig zin heeft om je ertegen te verzetten dat je daar moet liggen. Dat moet je ondergaan, en dan zeg ik niet lijd zaam ondergaan, maar je kunt wel het beste van maken. Je moet het nemen zoals het is. Zeuren over de regen, zoals ze in Nederland vaak doen, heeft zo weinig zin.' Van 1956 tot en met 2006 maar liefst 676 hits op 'bioscoop' in Onze Brug, Tong Tong en Moesson. Zoek in onze gedigitaliseerde jaargangen op www.moesson.com juni 2009 43 Moesson #12 Juni.indd 43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 43