Ardy Strüwer(i939), de tijger van Batavia door Frans Leidelmeijer Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Ardy Strüwer is wereldberoemd in Zweden, waar hij ter gelegen heid van zijn 70ste verjaardag geëerd wordt met een grote overzichtstentoonstelling. In Ne derland is hij slechts in beperkte kring bekend, dat komt mede omdat hij in 1962 naar Zweden vertrok. Weg uit het saaie Den Haag, op zoek naar avontuur en mooie, blonde vrouwen. grond, waardoor zijn werk een eigen karakter zou krijgen. In deze kleurrijke schilderijen verschijnen nu wajang kulit figuren en lom boks in combinatie met vrouwelijke naakten en een enkele fallus. De schilderijen hebben een surrealistisch karakter. De gezichten van de vrouwen worden versierd met pauwen veren, waardoor ze iets dierlijks krijgen. De pauwenveren zijn een ode aan de vrouwe lijke schoonheid. De gezichten in profiel met de typische oogvorm zijn afgeleid van wajang kulit figuren. Ook past hij vaak sier lijke lijnen toe. De inspiratie op wajangfigu ren en het gebruik van sierlijke lijnen zagen we overigens al eerder in het werk van een andere Indoschilder rond 1900, Jan Toorop. Naast schilder is Ardy ook actief als glasont werper voor onder andere de Zweedse firma Johanfors. Toch, na een tijd, benauwen de lange, donkere Zweedse winters Ardy en in 1990 zoekt hij het licht en de warmte op van het artiestendorp St. Paul de Vence in Zuid-Frank rijk. Ardy woont nu alweer een tijdje in een klein plaatsje nabij Parijs. Ardy zei ooit in een interview over zichzelf en zijn werk: 'Ik ben een Indische jongen, ik kom uit een warm land met mooie kleuren. Ik vind het leuk om oogjes te strelen en mensen in een sensuele stemming te brengen.' O De bijnaam, de tijger van Batavia, kreeg Ardy in Den Haag, waar hij in de jaren '50 als voetballer actief is. Daar woonde deze oud- Bataviaan in Moerwijk, een nieuwbouwwijk waar veel Indo's flats kregen toegewezen. Ikzelf woonde in Morgenstond, ook zo'n nieuwbouwwijk grenzend aan de Moerwijk. We kwamen elkaar wel eens tegen in de buurt of in bus 5 die ons naar het centrum vervoerde. We kenden elkaar oppervlakkig, maar als Indische jongens onder elkaar, zeiden we elkaar gedag en maakten we een praatje. Zo ging dat in die jaren. In Den Haag bezoekt hij de Koninklijke Aca demie. Hier vormt leermeester Paul Citroen hem en hij leert Ardy wat goed schilderen inhoudt. Ardy vervol maakt zijn opleiding op de afdeling gra fische kunst van de Koninklijke Kunstaca demie in Stockholm. In zijn beginjaren maakt hij schilde rijen in de abstract/ expressionistische stijl van de Cobra. Bij toeval wordt zijn komische talent voor de televisie ontdekt. Hij maakt absurdistische programma's a la Monty Python en wordt hiermee heel bekend in Zweden. In zijn eigen tv-programma ontvangt hij onder anderen de Beatles en Claudia Cardinale. Een paar van deze programma's worden zelfs ingezonden naar het Televisiefestival in Montreux. Wan neer hij merkt dat kunstcritici door zijn tv- succes zijn kunst niet meer au sérieux nemen, houdt hij ermee op. Zijn schilderstijl ondergaat ondertussen een verandering, dankzij de adviezen van de beroemde Oostenrijkse schilder en architect Friederich Hundertwasser. Die adviseert hem inspiratie te zoeken bij zijn Indische achter- juli 2009 17 Moesson #1 Juli 2009 PIM.indd 17 7®+ 23-06-09 17:11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 17