Liesbeth Mende Zijn ogen waren rond en bijna zwart. gekuch. In een paar seconden stond ik weer naast de grote fauteuil. Oom Pietje was wakker. 'Wat wil je mij vragen, meidje?' vroeg hij schor. 'Ik eh...' 'Vraag maar.' Zijn stem klonk zo droog als een woestijn. Liesbeth Mende werd op 7 oktober 1975 geboren in Vilvoorde. In het dorp Steenokkerzeel werden haar vader en moeder 'die bruine meneer en de rosse madam' genoemd. Al voordat ze kon schrijven, maakte Liesbeth boekjes. In 2001 won Liesbeth Mende de ELLE literatuur prijs met het verhaal 'Het meisje'. In 2004 debuteerde ze met het boek Het afhaalmeisje. 'Mende doet mij denken aan een jonge Cam- pert', schreef Maarten 't Hart over Liesbeth. Momenteel werkt ze aan haar nieuwe Indische manuscript, waarvan het verhaal 'Oom Pietje' een voorproefje is. Verlost Liesbeth Mende de Indische gemeenschap uit haar lijden en is ze de eerste Indische schrijver van de derde generatie? Moesson zit er natuurlijk bovenop! Meer weten over Liesbeth Mende? www.liesbethmende.nl 'Tante vertelde dat u met Elvis heeft opge treden.' 'Vind je dat mooi, meidje?' 'Ja.' 'Weet je dat ik nog steeds speel?' Volgens mij kon hij niet eens rechtop blijven zitten. 'Loh, ik doe alles' zei hij, 'ik speel, ik zing, ik maak songs, vanalles.' 'Nog steeds?' 'Elke dag, elke dag gitaar.' 'Maar nu bent u te oud, toch?' 'Niks oud. Ik ben groot muzikant. Mijn vingers.' Hij hield zijn hand omhoog en bewoog zijn vingers voor mijn gezicht. 'Soepel als gom.' Ik kon niet voor me zien hoe hij thuis swin gend gitaar stond te spelen. 'Eigenlijk geloof ik dat niet' zei ik. Het was eruit voor ik er erg in had. 'Loh! Wat jij... met je bamboebillen.' Zijn kromme vinger reikte naar de knopjes van de afstandsbediening van de grote stoel. Hij drukte stevig op de rode knop. De rugleuning zoemde zachtjes omhoog en het voeteneinde ging omlaag. Oom Pietje kwam steeds rechter te zitten. Pas toen de stoel uitgezoemd was en hij zo recht als een brave leerling in de schoolbanken zat, liet hij het knopje los. 'Wat gaat u doen?' vroeg ik. 'Wacht maar.' 'Misschien is het beter als u blijft liggen.' Oom Pietje luisterde niet. Met zijn pezige armen hees hij zich uit de stoel. 'Wilt u niet liever in de stoel blijven?' pro beerde ik. 'Ah, ik zit al de hele dag.' Voetje voor voetje liep hij op de muur af, waar zijn hand steun zocht. Zo schuifelde hij verder richting de woonkamer. Met zweethanden liep ik achter hem aan. Moest ik hem ondersteunen? Als hij maar niet viel. Toen hij bijna over de drempel stapte schoten twee tantes te hulp. Ze praat ten druk door elkaar heen. 'Wat doet u oom Piet?' 'Waarom blijft u niet in de stoel?' 'Wilt u rijst?' 'Stroop, thee, toebroek?' 'Kom, wat wilt u, op de bank?' Ze gingen elk aan een kant staan, sloegen zijn arm om hun schouder en tilden ze hem zo richting het leren bankstel. Ze bevalen an deren plaats te maken en zetten oom Pietje in het midden van de bank. Daarna stoven ze naar de keuken om thee en lekkers voor hem te halen. Oom Pietje tikte op de schouder van zijn buurman en wees naar de gitaar die naast hem op de vloer stond. Hij pakte hem op en gaf hem aan oom Piet. Oom grijnsde, wreef in zijn handen en boog zijn magere bovenlijf over de gitaar. Om hem heen was het stil geworden. Iedereen stond naar hem te kij ken. Zou dat oudje echt gaan spelen? Hij leek opgestaan uit een coma. Met een bibberende hand sloeg hij zijn eerste akkoord aan. Hak kelend bespeelde hij de snaren. Hij begon nu ook te zingen. Well, since my baby left me, I found a new place to dwell. It's down at the end of Lonely street at Heartbreak Hotel Zijn stem klonk zo hees dat het bijna niet te verstaan was. Ik kneep mijn ogen samen en probeerde een jonge versie van oom Pietje voor me te zien. Een slanke jongen met een mond vol stralende tanden in een smetteloos wit pak. Hij slaat ruw en vol vuur de snaren van zijn gitaar aan. You make me so lonely baby, I get so lonely, I get so lonely I could die In mijn gedachten stond hij op en bewoog hij zijn soepele benen op de maat van de muziek. Alleen zijn gezicht bleef oud. Op het lenige jonge lichaam stond het kleine gerim pelde hoofd van oom Pietje. You make me so lonely baby, I get so lonely, I get so lonely I could die Elvis live at Hawaii. En daarnaast jonge oom Piet, dansend en lachend op het podium. Vier elastieke benen en twee gouden stemmen. Het publiek juichte en klapte. Gegorgel en gehoest uit oom Piet. Hij hoest steeds harder 34 Moesson Moesson #1 Juli 2009 PIM.indd 34 23-06-09 17:12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 34