Het verhaal van Joop Nahuijsen
portret
Lange tijd hield Joop Nahuijsen (Soerabaja, 1942) zich verre van alles wat Indisch
is. Indisch was voor hem synoniem voor nostalgie en tempo doeloe. En daar koop
je niets voor, weet hij. Je moet in het leven vooral vooruit kijken, daar gaat het om.
Maar zo gemakkelijk laat het Indisch verleden zich niet afschepen...
Verwerkt
verleden
DOOF MARK LODERICHS
FOTOGRAFIE ED SELHORST/
PRIVÉ-ARCHIEF JOOP NAHUIJSEN
Geduld
'Konsultan teknik Perkeretaapian bersertifi-
kasi', staat er op zijn visitekaartje. Kernach
tiger kun je het niet zeggen. 'Wij doen alles
met rails, behalve gordijnrails', grapt Joop. In
het pand van zijn ingenieursbureau Ing.Rail
BV Netherlands te Den Bosch is zijn kamer
ingericht als een Indonesisch kantoor. Aan
de muur achter zijn bureau hangt een groot
schilderij van Joops Soendanese vrouw Evie
Mariani en verder overal grote kaarten van
de eilanden Java, Sumatra en Kalimantan
en een overzichtskaart van de hele archipel.
Het zijn moderne kaarten. Vanuit Jakarta
verspreiden zwarte dunne lijntjes zich over
Java. Ze staan voor het spoorwegennet en
met kleine witte pijltjes worden de lokaties
aangegeven, waar Joops bedrijf actief is.
Op Midden-Java neemt hij samen met een
Japans ingenieursbureau deel aan een aan
besteding voor de verdubbeling en vernieu
wing van de oude spoorlijn Kroya-Kutoarjo
(80 km) uit de Nederlandse tijd. Op Sumatra
en Kalimantan voert hij voor buitenlandse
en lokale investeerders technische, economi
sche en financiële haalbaarheidsstudies uit
voor de aanleg van nieuwe spoorlijnen ten
behoeve van steenkooltransport.
Het in 2005 opgerichte ingenieursbureau PT.
Ing. Rail Indonesia houdt kantoor in Bandung
en Jakarta. Het bedrijf opereert als de Indo
nesische vestiging van het gelijknamige Ne
derlandse bedrijf, dat Joop acht jaar geleden
begon. Het is een succesvol bedrijf. Het is het
eerste Nederlandse (Indonesisch erkend en
gecertificeerd) rail-ingenieursbureau in Indo
nesië. De Nederlandse vestiging is dan weer
het best gekwalificeerde en gecertificeerde
ingenieursbureau dat werkt voor ProRail.
In Indonesië is Joop dus nog niet zo lang
actief. Joop: 'Wie in Indonesië zaken wil
doen, moet vooral geduld hebben', doceert
hij. 'Wel is het altijd verrassend, als je werkt
met Indonesiërs. Zowel positief als nega
tief.' Sumatra en Kalimantan hebben grote
voorraden steenkool van hoge kwaliteit, die
relatief eenvoudig in dagbouw gewonnen
kunnen worden. Joop rekent ons uit de losse
pols voor, hoe zo'n project er cijfermatig uit
ziet. 'Stel, je wint zoveel ton per dag, er gaat
zoveel kuub in een treinwagon, maal zoveel
wagons, dan kun je zoveel ton dagelijks
afvoeren.' Als hij voor een ander project een
vergelijkbare rekensom maakt en vraagt hoe
veel ton er dagelijks afgevoerd kan worden,
kijk ik hoopvol naar de fotograaf. Die staart
aandachtig naar het plafond.
Rottijd
Bij de grote kaart van Java vertelt Joop over
zijn jeugd. Als ik hem naar zijn geboorte
plaats vraag, legt hij zijn vinger op Surabaya.
'Hier ben ik geboren op 27 augustus 1942.' Hij
valt even stil. Dan wijst hij met zijn vinger
naar een stip op de Javazee. 'En hier is mijn
vader omgekomen. Precies zes maanden vóór
juli 2009 43
Moesson #1 Juli 2009 PIM.indd 43
23-06-09 17:14