Tjalie op film voorpublicatie O 'Er was honger en angst en ziekte. Er was slechts één ding in het leven dat van belang was: overleven met dit gehavende lichaam en deze gehavende geest' Documentairemaakster Ida Does maakte een korte film van 20 minu ten over Tjalie leven als schrijver en activist, met uniek beeldmateriaal. Helaas komt Tjalie's levenswerk Tong Tong (nu Moesson) relatief weinig in beeld. De dvd is te bestellen door storting van slechts 6,50 (incl. verzendkosten) op rekening 4709950 van Ida Does Productions in Den Haag, onder vermelding van 'Tjalie'. Vergeet niet uw eigen adresgege vens te vermelden! Ik heb ooit een verhaal gelezen over een horlogemaker die probeerde de 'Eeuwige Veer' voor een horloge uit te vinden, een veer die zichzelf kon opwinden. Dan zou hij het 'Perpetuum Mobile' uitgevonden hebben, de eeuwige beweging. En toen, plotseling op een dag, maakte hij hem, die schitterende veer. Maar net toen hij hem in een horloge wilde zetten, sprong het rotding uit zijn handen en begon door de kamer te stuiteren en springen. Hij rende er vloekend achteraan, maar het ding stopte niet. Het bleef maar springen, het huis uit (met de horlogemaker er achteraan), de straat uit, de wijde wereld in. En omdat het ongetwijfeld nog steeds springt, rent de gekke horlogemaker er achteraan, zo oud als Methusalem, met een lange, witte baard, hollend, hollend, hollend! Nou, die veer ben ik. Ik las dat verhaal toen ik nog maar tien of twaalf jaar was en heb het nooit teruggevonden, maar ik vind het nog steeds het mooiste verhaal dat ooit geschreven is en het spijt me dat ik het niet zelf geschreven heb. Maar hier ben ik dan, al vijfenvijftig jaar oud, met een tongtong dat geleidelijk instort en het interesseert me voor geen meter. Ik blijf deze tongtong repa reren zoals ik een vlot op zee zou repareren: om voorlopig te overleven. En als ik op dat vlot moet sterven, vind ik dat best. En als ik een eilandje bereik, stap ik eraf. Zonder om te kijken. dag een succes en zo is dat gebleven. Maar ik had me toen niet kunnen voorstellen dat ik me door die ontdekking van mezelf van je moeder en van veel andere dingen in het leven zou afkeren. En realiseerde me dat niet, toen ik terugkwam na de oorlog en mijn oude plaats in het leven weer trachtte in te nemen. Ik vertrok als sleutel en kwam terug als blikopener. Ik haatte mijn huis en mijn gezin. En haatte mezelf daarom. En ik wist niet welke kant ik toen op moest. Ik wist maar één ding: ik moest weglopen. Dus dat deed ik. Op een bepaalde manier is het nog steeds hetzelfde: niets kan me echt en totaal binden. Deze echtgenote Lilian weet dat. Ze laat me gaan, iedere keer als ik moet gaan. En dingen ga doen waarvan ik denk dat ik ze moet doen (zonder te weten waarom en soms zelfs in de wetenschap dat het verkeerd is). En ze weet dat ik misschien wel voor altijd vertrek en ze kan er niets tegen doen. Het is echt heel tragisch en beschamend. augustus 2009 37 Moesson #2 Aug 2009.indd 37 29-07-09 10:52

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 37