Kraters 1. Batik blousekoffie toebroek spekkoek en een rotanstoel kleden hem in vroeger in dat beeld is hij heel is er geen herinnering die hem amputeert "Alles is om van te leren", doceert hij mij, maar zelf balanceert hij op woorden, onuitspreekbaar. 2. Hij vertelt en verkleint de afstand tot toen, herstelt de band met zijn jongere ik. Zijn kleding kleurt naar uniform en vrienden stormen de kamer in verbeelden dagen van gevaar. Hij staart naar hen wil ze weer levend. In de pauzes van zijn verhaal woedt de oorlog het hevigst. 3. Jaren zijn een breuk in hem hebben hem gebroken zoals anderen braken. "Maar ik ben weer gelijmd", grapt hij en daarom zwijgt hij over scherven laat bommen, bloed, prikkeldraad omheiningen voor wat ze zijn verhult ze met wit. Oorlog is voort mij die lege regels vullen. 4. Ook in dit gesprek vallen gaten het zijn kraters van een ander leven dat als een clusterbom is ingeslagen en daarna niets alleen nog daarvoor. Weer loopt de geschiedenis niet door stopt op dezelfde dag vandaag, als gisteren en vorige week dezelfde datum, hetzelfde moment hij mijdt de inslag van de bom en begint opnieuw met het waarom is hij bang? Ons gesprek is een lus waarin hij blijft hangen. Samengesteld door Bert Paasman en Peter van Zonneveld Klara Smeets, dichteres van de derde generatie, heeft ter gelegenheid van de herdenking van de Japanse capitulatie op 15 augustus 2007 veertien gedichten gemaakt en voorgedragen. De Tweede Wereldoorlog in Indië/Azië en de gevolgen ervan staan centraal. In het gedicht 'kraters' (lees: bomkraters) interviewt de dichter als het ware een oorlogsveteraan, die getraumatiseerd is door de oorlog. Zijn levensgeschiedenis is erdoor stil blijven staan. Deze herdenkingsgedichten zijn uitgegeven op losse kaarten in een fraai geïllustreerd mapje, getiteld Niets is meer zoals het was (2007). augustus 2009 39 Moesson #2 Aua 2009.indd 39 29-07-09 10:52

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 39