Balinese dans Onlangs werd dit schitterende schilderij getiteld 'Balinese dans' bij het veilinghuis Christie's in Amsterdam voor een aanzienlijk bedrag afgehamerd. Waarschijnlijk is de nieuwe bezitter een gefortuneerde Indonesische collectioneur. Het schilderij draagt het signatuur van Auke Sonnega (1910-1963) en is gedateerd 1952. uit de kunst Frans Leidelmeijer door Frans Leidelmeijer Sonnega werd in Leeuwarden geboren en werd opgeleid tot tapijt- en textielontwer- per. Hij vertrok in 1935 naar Batavia waar hij als reclametekenaar werkte. Hij reisde over Java en Bali en maakte reisverhalen voor de lokale pers. Aangetrokken door de artiestenscene op Bali, waar de schilders Walter Spies en Rudolf Bonnet de toon aangaven, vestigde hij zich op Bali en legde zich helemaal toe op de teken- en schilder kunst. Bekend van hem zijn portretten van jonge vrouwen, maar ook van knappe, jonge Balinese mannen, waarin hij stijlkenmerken van de art deco verwerkt heeft, maar ook die van Bonnet en Spies. Op het afgebeelde schilderij is de invloed van Spies merkbaar door het surrealistische karakter. De invloed van de Balinese kunst, met name die van de Batuan school, is onder andere te zien is aan de zich herhalende motieven. Typisch Balinees is ook, dat geen centimeter van het doek onbenut is. Opvallend op het schilderij zijn de drie mannelijke dansers die omgeven worden door vruchten en bloemen, danse ressen, vrouwenprofielen en een vrouw met offergaven op haar hoofd. Wat dit schilderij van Sonnega zo interessant maakt, is dat het laat zien dat de culturele kruisbestuiving van beide kanten kwam. Auke Sonnega moest in 1957 in verband met de Nieuw-Guinea kwestie, net als zovele Ne derlanders, Indonesië verlaten. Hij vestigde zich in Den Haag waar hij in 1963 vrijwel anoniem overleed. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw worden schilderijen met Indonesische voor stellingen van Nederlandse kunstenaars door de Nederlandse kunsthand en veilingwezen, met veel succes, onder de aandacht gebracht van de nieuwe rijken in Indonesië. Ook het werk van Auke Sonnega werd voorgoed aan de vergetelheid onttrokken. oktober 2009 17 Moesson #4 oktober 2009.indd 17 bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 17