lifestyle Alle kritiek op zijn omslag ten spijt werd Tiong Ang in 1994 door Nederland uitgezonden naar de Biennale van Havana. Opnieuw, bleek later, een cruciale ervaring voor hem. Tiong Ang voelde het zelf echter als een verademing en een noodzakelijke verdieping. Ik heb vanaf toen ook veel samengewerkt met de Nederlandse kunstenaar Roy Ville- voye. Hij reist al sinds jaar en dag naar Papua om daar met locale stammen te leven en werken. Ook Roy kan zich niet meer voorstel len een kunstenaar te zijn die louter vanuit zijn eigen atelier werkt en produceert voor de kunstmarkt.' 'Een bevriende antropoloog vroeg ons mee te gaan naar Senegal (in het zuidelijke Casamance) waar hij onderzoek deed. Het was een lang gekoesterde droom van mijn toenmalige vriendin om te leven bij een Afrikaanse stam en we besloten het er op te wagen. We woonden een aantal maanden in een lemen hut zonder voorzieningen in een zo goed als van de buitenwereld afgesloten vissersgemeenschap. Alles wat ik tot nu toe kende, kwam in een compleet ander daglicht te staan. Maar ik kwam er ook iets vertrouwds tegen: het ondergeschikte Tiong Ang, Models for (the) People (2008), installatie 7de Shanghai Biennale, courtesy de kunstenaar en Lumen Travo, Amsterdam belang van het individu ten opzichte van een gemeenschap. Bij terugkomst in Amsterdam ben ik mijn kunstenaarspraktijk gaan bevragen. Ik bleef schilderen op de manier die me eigen was, maar daarnaast maakte ik installaties waarin ik mijzelf als kunstenaar letterlijk te kijk zette. Ik ging samenwerkingsverbanden aan met andere kunstenaars en liet die op mij en mijn kunstenaarsschap reageren. Ik maakte een sitcom en bouwde op de set mijn atelier na waarin ik zelf figureerde als schilder en andere mensen/acteurs uiteenlopende rollen gaf als toeschouwers. Mensen uit de kunstwereld dachten dat ik gek geworden was, of reageerden verontwaardigd dat ik als succesvol schilder ineens mijn beroepsprak tijk ging bevragen in een ander medium. Ik 'Het was onvoorstelbaar hoe in Havana met zo weinig geld en middelen er een tentoon stelling werd neergezet die knetterde van spanning. Met kunstenaars van over de hele wereld. Langzaam werd me echter duidelijk dat de kunstenaars vooral etnische minder heden uit de deelnemende landen waren en dat ook ik waarschijnlijk om die reden naar Havana was uitgezonden. Normaal gespro ken wekt dit bij mij de nodige verachting op, maar de kwaliteit van de kunstenaars was groot en de uitwisseling van energie was enorm inspirerend. Ik wilde meer van mijn etnische achtergrond gebruik gaan maken. Mijn samenwerkingsverbanden werden daarna intensiever en diverser. Sindsdien reis ik de hele wereld over om projecten te doen, mensen te ontmoeten, films te maken of te exposeren. Mijn etnische achtergrond - of die van mijn collega's - kan onderwerp of uitgangspunt zijn, maar de bevraging van mijn positie als kunstenaar in een samen- 34 Moesson Moesson #4 oktober 2009.indd 34 23-09-09 12:15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 34