W Dewi vindt interview Dewi Evita Reijs (Rotterdam, 1982) studeerde in 2005 af aan de toneelschool Amsterdam; ze acteert, schrijft en regisseert. Ze speelde mee in jeugdseries op tv als De straat en Bra- daz en had gastrollen in Shouf Shouf de serie en Flikken Maastricht. U kent haar gezicht misschien van de Douwe Egberts commercial of van de SIRE-campagne 'Asociaal is niet normaal', waarin ze in de bus met een tas naast zich geen plaats vrijmaakt voor een jongen op krukken. Al vanaf haar twaalfde jaar doet Dewi aan toneel. Elke zaterdag volgt ze de jeugdtheater opleiding in Rot terdam. Dewi: 'Dat kwam helemaal uit mezelf, dat willen acteren, dansen. Ik kom namelijk hele maal niet uit zo'n soort gezin.' Uit wat voor een gezin dan wel?, vraag ik. 'Een ingewikkeld gezin. Ik heb drie moeders en één vader en twee broers. Toen ik drie was, scheidden mijn ouders, omdat mijn moeder verliefd werd op een vrouw. Mijn Hollandse vader hertrouwde, wederom met een Indi sche vrouw. Mijn moeder met haar vriendin woonde boven ons en mijn vader en zijn vrouw beneden. Eén keer per week wisselden wij van gezin, maar hadden wel een vaste kamer. Mijn broertjes en ik konden zo door de schuifdeuren naar ze toe.' Onzichtbaar De komende maanden speelt Dewi in het drama Heren van de thee onder regie van Ger ...het leuk om uitgebreid te eten, voor vrienden te koken en dat hoeft niet per se Indisch te zijn. Ze raakt in een staat van paniek als ze bang is dat er niet genoeg te eten is. 'Kan het nooit gewoon makkelijk?', verzucht haar vriend dan. Maar Eran helpt altijd mee. Inmiddels houdt hij meer van Indisch eten dan Dewi en als ze vraagt wat wil je eten vanavond?, roept hij: 'soto ajam'. Balen! Dewi's familie houdt van eten. 'We klagen over de lijn, terwijl we een extra bord rijst opscheppen.' Ze heeft wel eens haar broertje aan de telefoon en dan hebben ze het over het nieuwste koolhy- dratendieet. 'Wat eet je eigenlijk nu?', vraag Dewi dan. 'Bamisoep.' Het eerste commentaar van veel familie toen Dewi terug kwam uit Oeganda was: 'Oo wat ben je mager!' - snel eten erin!' Thijs, met Nienke Römer (Jenny) (Joan Henny), Oda Spelbos (Cateau) e Geel die in zijn hoofdrol als Rudolf Kerkhoven het toneelstuk draagt. De toneelversie van Heren van de thee diept de karakters verder uit en verscherpt de tegenstellingen tussen de personages. Dewi: 'De voorstelling Heren van de thee maakt natuurlijk meer gebruik van thea trale middelen. Uit de honderden brieven van de Kerkhovens heeft Hella Haasse met haar boek al een verhaal afgebakend en Ger Thijs doet dat nog duidelijker. Drie verschil lende paren - August en Marie, Cateau en Joan, en Rudolf en Jenny - staan centraal. De positie van de vrouw komt meer naar voren, dat spreekt mij aan. Regisseur Ger Thijs ziet zwakke vrouwen onderdrukt door sterke mannen, als een terugkerend gegeven in het werk van Hella Haasse.' Dewi spéélt niet alleen de rol van baboe, ze is het eigenlijk ook: tussen de scènes door reikt zij rekwisieten aan en zo vormt zij een verras send bruggetje tussen de aktes. Dewi: 'Dat heb ik zelf bedacht. Als bediende beweeg je je onzichtbaar door een huis en dus ook op het toneel. Dus waarom zou ik tussen de scènes als bediende niet een stok aangeven of een stoel neerzetten? Ik heb van baboe Engko een warme persoonlijkheid gemaakt.' Dewi schrijft zelf voorstellingen voor kinde ren en moderne stukken voor volwassenen met absurdistische teksten. Vindt ze het niet je personage. De kracht van het toneel is raar dat ze nu ineens vanwege haar uiterlijk zowel de baboe als de danseres, kortom alle Indonesiërs, speelt? Ze moet lachen: 'Het is inderdaad de eerste keer dat ik getypecast ben, maar dat is ook wel eens leuk. Op tv is mijn tint geen probleem. Je zit in het bakje van acteurs die de toneelschool gedaan hebben, dus word je gevraagd om auditie te doen voor mooie rollen en dat zijn niet alleen Indische meisjes. Een luxepositie. De theaterwereld daarentegen is vrij conserva tief, vooral de grote zaal. "De vlakke vloer" - zo worden kleinere theaters genoemd - zijn experimenteler. Maar ik heb ook prinses Eboli in Friedrich Schillers Don Carlos gespeeld en Beline in Molières De ingebeelde zieke. Dat kleurtje, dat speel je na twee minuten weg - dan zien de toeschouwers alleen nog 16 Moesson Moesson #5 november 2009.indd 16 28-10-09 13:22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 16