Dj mijn vriesdbihuis praten ze te veel en bij mijn familie juist te weinig' tenslotte dat ik net zo goed een dikke man, hond of geit kan spelen.' Getver, gatver Deze Indische rol is voor Dewi een verrijking, vertelt ze. Vooral de dansscène ervaart zij als een hoogtepunt, ze nam er les voor bij Arnaud Kokosky Deforchaux. De dans vinden we niet terug in de roman Heren van de thee en is eveneens Dewi's eigen inbreng. Had Dewi dankzij haar achtergrond nog een stapje voor op haar medespelers? Dewi: 'In week twee heb ik voor de sfeer een doerian meegenomen. De reacties? Getver, gatver. Maar er waren niet zoveel onduide lijkheden. De helft van de cast was wel eens in Indonesië geweest. Bovendien: de locatie is dan wel Indië, maar de Kerkhovens blijven een Hollandse familie, het blijft een Hollands Moesson #5 november 2009.indd 17 drama. Anders zou het toneelstuk denk ik ook niet zoveel mensen trekken.' 'De voorbereidingstijd was zes weken. Dat kan met zulke ervaren spelers als in deze productie. Dat lijkt kort, maar het moet ten slotte op de vloer gebeuren. Pas op de vloer kom je erachter of een stuk tekst werkt of niet. Met meer voorbereidingstijd kun je wel meer experimenteren, maar dat is het doel niet van deze voorstelling. Je moet gewoon een zo goed mogelijk verhaal neerzetten, waarbij de andere personages de hoofdper sonages zo goed mogelijk ondersteunen. Ook wat dat betreft had ik dus een dienende rol.' Obama In 2008 vertrok Dewi naar Oeganda. Ze heeft al acht jaar een gelukkige relatie, maar voel de de behoefte om iets voor zichzelf te doen. Bovendien wilde ze even afstand nemen van theater, want 'dan ben je voortdurend op jezelf gericht'. Tijd om eens iets voor anderen te doen. Zo was ze voorzitter van de stichting Nacht van de Fooi in Amsterdam en zette ze zich voor ontwikkelingshulp in. Dewi: 'Ontwikkelingswerk is zelfontplooiing. Je moet beseffen: omgekeerd kan ik veel van de ander leren. Mensen daar zijn niet zielig. Maar wat kon ik doen? Ik ben geen bouw vakker die een school kan bouwen, geen wiskundige. Ik doe theater, dus heb ik daar ook theater gedaan. Ik heb op een kostschool les gegeven, gewerkt aan eigenwaarde en zelfontwikkeling. Individualiteit kennen ze daar helemaal niet. De klassen hebben maar liefst 75 leerlingen. Het was erg jaren-vijftig Amerikaans-prestatiegericht. Ik heb toen november 2009 17 28-10-09 13:22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 17