Naar Heren van de thee? interview O Moesson mag van theaterbureau Hum- melinck Stuurman maar liefst 5 maal 2 toegangskaarten verloten voor de voor stelling Heren van de thee in een theater naar keuze! Wilt u kans maken op deze kaarten, stuur dan voor 16 november een kaartje met in de linkerbovenhoek: 'Heren van de thee' naar: Moesson, postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort of stuur een e-mail naar redactie@moes- son.com Vergeet niet uw naam, adres en telefoonnummer te noteren. Let op: er is een beperkt aantal kaarten beschikbaar per theater. Op www.hummelinckstuur- man.nl is de speellijst van Heren van de thee te vinden. met vijftien leerlingen het toneelstuk The life of Njabala! gemaakt en dat uitgevoerd in de hoofdstad Kampala. Er waren zo'n tweehon derd mensen aanwezig: alle ouders kwamen kijken. Dat was heel wat, want de kinderen zien hen maar drie a vier keer per jaar. Het is prachtig om een ongemakkelijk meisje een grote rol te geven en haar daarin te zien groeien.' 'In Oeganda zag men mij als westers, als blan ke. Door de zon werd ik allengs donkerder en dat snapten ze niet. Toen ik mijn afkomst uit legde, begrepen ze het: "Oh, just like Obama". Terug uit Oeganda ben ik zelf gaan schrijven. Eerst durfde ik dat niet. Maar ik kwam net uit een land zonder enige faciliteiten en besefte: als ik daar een voorstelling kan neerzetten, kan ik het hier ook. Je gaat toch niet zitten wachten op subsidie! Ik heb geleerd van weinig iets te maken. En mijn familie helpt me overal bij. Wel klagen, maar als je ze niet vraagt, zijn ze boos natuurlijk! Mijn stiefmoeder doet de catering. Voor een voorstelling moest er een tent wor den opgezet. Heel duur als je dat laat doen, dus hebben mijn vader en broers het gedaan. Zo gaat dat dan. We zijn heel close.' Dichtbij De door Dewi geschreven voorstelling Lucht in de keukenkastjes is uitgekozen door Hol landse Nieuwe, het festival voor nieuwe delen een gemeenschappelijke geschiedenis toneelschrijvers. De familievoorstelling Rafi V van migratie. Dewi vindt het soms schrijnend is eveneens een eigen productie voor de Juni ^ölthaar schoonfamilie wel kan putten uit Kunstmaand 2009 en het Rembrandtpark- festival in stadsdeel De Baarsjes in Amster dam; volgend jaar speelt Rafi ook in het theater. In de voorstelling spelen één profes sionele actrice en vijf kinderen. Dat was wel even wennen. Dewi: 'Na één keer repeteren zeggen kinde ren: zijn we nu klaar? Ik ben geen kinderjuf; als de enige volwassene repeteerde, sloopten de kinderen ondertussen het decor. En toch, kinderen zijn heel goed als ze spelen, de emoties zijn echt.' 'Ik wil verhalen vertellen. Bij schrijven vertel je je eigen verhaal, als je acteert vertel je iemand anders' verhaal. Toch probeer je een rol altijd persoonlijk te benaderen. Voor een zieken- huisrol bijvoorbeeld, speel ik een vriendin van me na, die medicijnen heeft gestudeerd. De voorstelling Trojaanse vrouwen, een Griekse tragedie, gaat over vrouwen in kampen. Dan kan ik uit ervaringen binnen mijn eigen fami lie putten en komt het ineens heel dichtbij. Je geeft altijd je eigen invulling aan een rol.' Lachend: 'Ik wacht nog op mijn grote filmrol.' Dewi woont samen met haar joodse vriend Eran Ben-Michaël, ook acteur. Beide families een enorm scala aan films en boeken over hun oorlogsverleden en haar eigen familie veel minder. Ze bevindt zich in een unieke po sitie, zo midden tussen twee culturen. 'De joodse cultuur is geen schaamtecultuur - o, ik herinner me nog dat ik op de camping naar de wc's liep met de fles in mijn hand, verschrikkelijk. Zij zijn veel opener en - je mag gewoon ruziemaken! Als je bij de slager in de rij staat, hoef je niet bang te zijn dat je er na een uur nog steeds staat. Als ik een gunst aan iemand wil vragen, zegt Eran: bel gewoon op en vraag het! Maar ik durf dat dan niet. Mijn vriend en ik zijn allebei de derde generatie van twee verschillende culturen die oorlog hebben meegemaakt. Bij Eran thuis praten ze te veel over dingen en bij mijn familie juist te weinig over dingen. Als ik bij zijn familie kom, hebben ze het bij wijze van spreken constant over achterge houden goudstaven en schilderijen uit de oorlog. En bij mijn familie: helemaal niks! 'Je hoeft niet altijd alles te zeggen', zegt mijn moeder dan als ik een opmerking maak. Tja, de toneelschool heeft mij veel assertiever gemaakt.' www.dewireijs.nl november 2009 19 Moesson #5 november 2009.indd 19 28-10-09

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 19