'Al die verhalen over geheimzinnigheid spreken vooral tot de verbeelding van complotdenkers, maar ze zijn niet meer van deze tijd' portret iemand een goed beeld krijgt van de vrijmet selarij. Tegen mensen die bijvoorbeeld lid wil worden louter en alleen om te netwerken zeggen we: gaat u maar naar de Lions of een vergelijkbaar gezelschap.' Hoe is de vrijmetselarij in Indië terechtge komen? 'Het allereerste teken van maconniek leven vindt men niet op Java, maar in Bengalen. Daar werd op 7 november 1758 de Loge Salomon opgericht. Maar men realiseerde zich dat, wilde de vrijmetselarij goed wortel schieten, de activiteiten moesten worden geconcentreerd op Batavia. Dat was im mers de enige stad van importantie. In 1762 werd daarom in Batavia de Loge La Choisie opgericht, een loge die al na enkele jaren in ruste ging. In 1767 - toen La Choisie nog bestond - werd een tweede loge opgericht met de naam La Fidèle Sincérite. En twee jaar later volgde de installatie van een derde loge die de naam La Vertueuse ontving. Met de oprichting van deze twee laatste loges begint eigenlijk het verhaal van de vrijmetse larij in Indië.' Waarom meerdere loges? Zoveel Europa nen waren er toch niet. 'Batavia telde aan het einde van de achttien de eeuw ongeveer tweeduizend Europeanen. De verklaring ligt in de maatschappelijke verhoudingen in die dagen. De maconnerie had de belangstelling van de hoge functio narissen van de Compagnie. En zij hadden moeite met de eis van absolute gelijkheid van de leden van de loge. Samen naar een preek of toespraak luisteren met mannen die veel lager op de maatschappelijke ladder stonden, ging nog wel. Maar met dezelfde mannen samen discussiëren over ethische onderwerpen, dat ging toch wel wat te ver. Bij La Vertueuse sloten de voorname rege ringsambtenaren en de rijke landeigenaren 44 Moesson zich aan en bij La Fidèle Sincérite de militai ren, zeevarenden en vreemdelingen. Maar gelukkig werden de maconnieke hoogtijda gen plechtig gezamenlijk gevierd.' Wanneer komt uw loge De Vriendschap in beeld? 'Dat gebeurt in de Franse tijd. Gouverneur- generaal Daendels voerde in 1808 op Java's noordkust een bestuurlijke en militaire reorganisatie door waardoor het aantal ambtenaren en militairen in Soerabaja fors uitbreidde. Het heeft ertoe geleid dat in 1809 de Loge De Vriendschap werd opgericht. Het ledental van deze nieuwe loge groeide gestaag en in 1812 werd overgegaan tot de bouw van een eigen tempel. Die werd in 1813 ingewijd. Een van de eerste initiaties in de nieuwe tempel werd geleid door Johannes graaf van den Bosch, de latere gouverneur- generaal. In datzelfde jaar werd Thomas Stamford Raffles in de Loge De Vriendschap tot meester-vrijmetselaar ingewijd. Opmer kelijk is dat men met de Loge De Vriend schap, nota bene midden in de Franse tijd, kiest voor een Nederlandse naam. Het is eigenlijk een geuzennaam en een aandui ding dat de vrijmetselarij in Indië een eigen koers gaat varen. Men kiest bewust voor een nationale richting.' Wat was de maatschappelijke betekenis van de vrijmetselarij voor de kolonie? 'Er zijn verschillende fasen te onderscheiden. De eerste periode van de Indische vrijmetse larij kenmerkt zich door charitas, in de twee de periode houdt men zich voornamelijk bezig met maatschappelijk werk, terwijl pas in de derde periode de geestelijke en zedelijk- religieuze opvoeding van de logeleden ter hand wordt genomen. In het midden van de negentiende eeuw beginnen de Nederlands- Indische loges hun arbeid op maatschappe lijk gebied. In Indië brak de nieuwe tijd aan en in die tijd bestond er naast de regering slechts één goed georganiseerd lichaam: namelijk De Orde van Vrijmetselaren. De Orde stond aan de basis van tal van maat schappelijke instellingen. In die tijd werd ook het geestelijk- en maatschappelijk leven van de Europeanen in de kolonie zeer sterk door de arbeid van de loges beheerst. In de jaren dertig van de vorige eeuw, dat is de bloei periode van de vrijmetselarij in Indië, was men bijvoorbeeld actief in de blindenzorg en wezenzorg. Er was een schoolklerenfonds, er waren volksbibliotheken, fröbelscholen en in richtingen voor vakonderwijs voor meisjes en jongens. Er waren studiefondsen, internaten en jongeliedenverenigingen. En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.' Hoe stond de Indonesische bevolking tegenover de vrijmetselarij? 'Logeleden hebben de principes van de maconnerie ook getracht te verbreiden onder de inheemse bevolking. Dat is heel langzaam gegaan en het heeft heel lang geduurd voordat de eerste Javanen en Chinezen hun intrede deden in de Orde. Een van de grote belemmeringen was natuurlijk de Nederlandse taal. Toch wordt er ook melding gemaakt van vrijmetselaren die de macon nieke symboliek konden omzetten in het Maleis, juist ten gerieve van die Inheemsen die het Nederlands niet voldoende beheers ten. Er waren toen dus logeleden die alleen Maleis spraken, maar de voertaal in de loges bleef het Nederlands. In de jaren na de oor log ontstonden wel loges die het Maleis als voertaal gebruik. Voor de Javanen sloten de maconnieke beginselen van waarheid, recht vaardigheid, verdraagzaamheid, liefde tot de medemens en broederliefde volkomen aan bij zowel de oud-Javaanse literatuur, waarin boeddhistische en hindoeïstisch opvattingen tot uiting komen, als bij de ethiek van de islam. Voor de Chinezen bevatte de leer van Moesson #5 november 2009.indd 44 28-10-09 13:25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 44