De vrijmetselarij in Indië heeft tien tallen scholen opgericht; waaronder Waarom hebben de loges de dekolonisatie niet overleefd? 'Het is duidelijk dat de Orde tijdens de Japan se bezetting een uiterst moeilijke tijd door maakte, vrijwel alle leden waren óf krijgsge vangen gemaakt, óf zaten in burgerkampen; anderen waren ondergedoken of pleegden verzet. Er zijn verhalen bekend, apocrief of niet, dat gevangenen geïmproviseerde veld- loges hielden. Letterlijk een levensgevaarlijke zaak. Na de oorlog werd getracht de loges weer nieuw leven in te blazen. Dat is slechts tot op zekere hoogte gelukt. Veel broeders hadden de oorlog niet overleefd, bovendien brak de Bersiaptijd aan. In deze onzekere situatie repatrieerden veel Europeanen. Toch was er weer sprake van een nieuw logeleven. Maar in 1957 liepen de politieke spanningen met Nederland hoog op door de confronta tiepolitiek van Soekarno. Het werd steeds moeilijker het logeleven voortgang te doen vinden. Formeel is de vrijmetselarij natuurlijk ook in strijd met de Panca Sila, de officiële staatsleer van Indonesië, die geloof in één God voorschrijft maar tussen 1945 en 1958 werd daar nooit echt een punt van gemaakt. Aan het van einde van de jaren vijftig doof den vele Indische Loges hun lichten. Omdat het leven voor veel broeders in de nieuwe Re publiek steeds moeilijker, zo niet onmogelijk was geworden. In Nederland sloten ze zich aan bij bestaande loges met een duidelijk Indisch karakter. Andere loges werden hier heropgericht. Zo ook Loge De Vriendschap, de juridische voortzetting van de loge die in 1809 in Soerabaja werd opgericht.' Op 12 december viert Loge De Vriendschap haar tweehonderdjarige bestaan met een bijeenkomst in Sociëteit De Witte in Den Haag. O Confucius veel dat in overeenstemming was met de maconnieke beginselen. De man die het meest gedaan heeft om zijn landgeno ten bekend te maken met geest en streven van de Orde was de regent van Semarang en Salatiga: raden mas Adipati Ario Poerbo Hadiningrat. Hij hield lezingen voor niet- vrijmetselaars van Javaanse landaard en die werden in het Nederlands en in het Javaans gehouden. Na de dood van Hadiningrat in 1927 werden de lezingen gebundeld onder titel Wat ik als Javaan voor geest en gemoed in de vrijmetselarij heb gevonden. de CAS in Batavia. De Meisjesschool in Soerabaja was een initiatief van loge De Vriendschap. Lees het artikel van Th. Stevens in Moesson van 15 september 1993 er maar eens op na in onze gedigitaliseerde jaargangen op www.moesson.com Moesson #5 november 2009.indd 45 november 2009 45 28-10-09 13:25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 45