Raden Basuki Abdullah (1915-1993) uit de kunst Frans Leidelmeijer landschap op een romantische en idyllische manier werd weergegeven worden ook wel eens Mooi Indië schilderijen genoemd. De Nederlandse schilders Leo Eland, Frits Ohl en Ernst Dezentjé zijn bekend geworden door deze manier van schilderen. Basuki Abdullah zal in zijn begintijd door deze stijl beïnvloed zijn. Op deze kleurige pasteltekening heeft Basuki Abdullah de vulkaan Merapi getekend en vooral het blauw van de vulkaan is schit terend. Merapi betekent Berg van Vuur. Deze actieve vulkaan ligt op Midden-Java, waar Basuki Abdullah vandaan komt. Hij werd in Solo geboren. De huidige eigenaar heeft de pasteltekening van zijn grootouders geërfd. Zij hebben het van de schilder zelf gekregen als blijk van waardering dat hij bij hen op kamers mocht wonen. De grootvader was toneelmeester bij het theater Amicitia op het Westeinde in Den Haag. Hij was maar wat trots dat deze prins Abdullah, zoals hij hem noemde, rond 1935-1940 bij zijn gezin op kamers heeft gewoond. Basuki Abdullah was toen nog een jonge man. Deze jonge man heeft het als schilder ver gebracht in zijn land en kon toen nog niet bevroeden dat hij in 1993 op een tragische manier aan zijn eind zou komen. Drie indringers hebben hem toen in zijn huis in Jakarta doodgeslagen. O december 2009 23 25-11-09 15:52 bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Moesson #6 december 2009.indd 23 De afgebeelde pasteltekening is een vroeg werk, waarschijnlijk ontstaan in Den Haag, waar hij zijn opleiding genoot. Dit soort schilderijen waarop het Indonesische Hij wordt ook wel de Rembrandt van Indo nesië genoemd en zijn naam verraadt dat hij uit een adellijk geslacht kwam. Hij behoort tot een van de bekendste schilders van zijn land. Zijn stijl is realistisch en in zijn latere jaren werd hij een echte salonschilder. Hij was goed bevriend met Soekarno van wie hij een treffende tekening heeft gemaakt. Soekarno had een grote collectie van zijn schilderijen waarop menige mooie vrouw op een filmsterachtige en erotische manier werd uitgebeeld.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2009 | | pagina 23