Een nacht met stuntman Nicolas de Pruyssenaere
reportage
Het beroep van stuntman
spreekt tot de verbeelding.
Het is spannend, stoer en
gevaarlijk. Moesson liep een
draaidag mee met Indische
stuntman Nicolas de Pruys
senaere (40) op de set van
de Vlaamse politieserie
Zone Stad.
'A little bit
out of control'
OR DENISE LAPPAIN
FOTOGRAFIE ARMANDO ELLO
Nicolas is getrouwd, heeft 3 kleine kinderen
en is sinds 1996 stuntman. Begonnen in de
stuntshow van het filmpark Warner Bros, is
hij nu een veel gevraagde stuntman in de
internationale filmindustrie. Hij geeft Moes
son een exclusief kijkje achter de schermen
van een Vlaamse serie en laat zien wat het
beroep van stuntman inhoudt en waarom
het zeker niet voor watjes is.
Een gemiddeld mens wacht volgens verschil
lende onderzoeken ongeveer een half uur
per dag. Nicolas - en alle andere mensen die
op een filmset werken - krikt dit gemiddelde
flink op. Een volledige draaidag meemaken is
een kwestie van engelengeduld. Dat hadden
we ons eigenlijk wel iets anders voorgesteld.
Gelukkig is de sfeer op zo'n set gezellig en
maken de spectaculaire stuntscènes dit
lange wachten (lees: 12 uur) weer goed.
Na volkomen verdwaald te zijn in de Ant
werpse haven bereiken we dan uiteindelijk
om kwart over vijf de set van Zone Stad. 'Ah
ja, de journalisten die verdwaald waren',
worden we lachend verwelkomd door een
crewlid. Nicolas en de andere stuntmannen
worden op de set gebrieft door stuntcoördi
nator Marco Maas. Stap voor stap wordt met
het team doorgenomen wat de bedoeling
is van de scène en hoe ze dit gaan aanpak
ken. Nicolas en collega Nick spreken af wie
er straks als eerste uit het raam springt en
bekijken of de grootte van het raam moeilijk
heden kan opleveren. Na de briefing en door
loop heeft Nicolas even tijd om te kletsen en
koffie te drinken. Nu kunnen we in alle rust
onze prangende vragen stellen.
Passen en meten
Wanneer bedacht je, ik word stuntman?
'Na mijn studie aan de Hogeschool van
Utrecht, Cultureel Maatschappelijke Vor
ming, heb ik een tijdje gewerkt, maar ik
wilde echt graag in de filmindustrie werken.
Maar zonder toneelopleiding is het een
lastige weg. Ik heb er voor gekozen om
via stuntwerk in de filmwereld terecht te
komen. Ik heb in 1996 auditie gedaan voor
de stuntshow van Warner Bros. Dankzij
mijn bijbaantje in special events, zoals het
entertainen van gasten op grote events, had
ik al wat acteerervaring opgedaan. Dit kwam
goed van pas bij mijn auditie. Mijn basisvaar
digheden bleken goed genoeg om in training
te gaan. En de doorslag gaf mijn acteererva
ring. Stuntshow is namelijk niet alleen stunts
uitvoeren, maar ook acteren. Toen ik door de
audities heen was, mocht ik 3 maanden in
Australië trainen met de beste professionele
stuntmensen en met alle faciliteiten die ze
daar hadden.'
10 Moesson
Moesson #7 januari 2010.indd 10
16-12-(