Een nacht met stuntman Nicolas de Pruyssenaere reportage Het beroep van stuntman spreekt tot de verbeelding. Het is spannend, stoer en gevaarlijk. Moesson liep een draaidag mee met Indische stuntman Nicolas de Pruys senaere (40) op de set van de Vlaamse politieserie Zone Stad. 'A little bit out of control' OR DENISE LAPPAIN FOTOGRAFIE ARMANDO ELLO Nicolas is getrouwd, heeft 3 kleine kinderen en is sinds 1996 stuntman. Begonnen in de stuntshow van het filmpark Warner Bros, is hij nu een veel gevraagde stuntman in de internationale filmindustrie. Hij geeft Moes son een exclusief kijkje achter de schermen van een Vlaamse serie en laat zien wat het beroep van stuntman inhoudt en waarom het zeker niet voor watjes is. Een gemiddeld mens wacht volgens verschil lende onderzoeken ongeveer een half uur per dag. Nicolas - en alle andere mensen die op een filmset werken - krikt dit gemiddelde flink op. Een volledige draaidag meemaken is een kwestie van engelengeduld. Dat hadden we ons eigenlijk wel iets anders voorgesteld. Gelukkig is de sfeer op zo'n set gezellig en maken de spectaculaire stuntscènes dit lange wachten (lees: 12 uur) weer goed. Na volkomen verdwaald te zijn in de Ant werpse haven bereiken we dan uiteindelijk om kwart over vijf de set van Zone Stad. 'Ah ja, de journalisten die verdwaald waren', worden we lachend verwelkomd door een crewlid. Nicolas en de andere stuntmannen worden op de set gebrieft door stuntcoördi nator Marco Maas. Stap voor stap wordt met het team doorgenomen wat de bedoeling is van de scène en hoe ze dit gaan aanpak ken. Nicolas en collega Nick spreken af wie er straks als eerste uit het raam springt en bekijken of de grootte van het raam moeilijk heden kan opleveren. Na de briefing en door loop heeft Nicolas even tijd om te kletsen en koffie te drinken. Nu kunnen we in alle rust onze prangende vragen stellen. Passen en meten Wanneer bedacht je, ik word stuntman? 'Na mijn studie aan de Hogeschool van Utrecht, Cultureel Maatschappelijke Vor ming, heb ik een tijdje gewerkt, maar ik wilde echt graag in de filmindustrie werken. Maar zonder toneelopleiding is het een lastige weg. Ik heb er voor gekozen om via stuntwerk in de filmwereld terecht te komen. Ik heb in 1996 auditie gedaan voor de stuntshow van Warner Bros. Dankzij mijn bijbaantje in special events, zoals het entertainen van gasten op grote events, had ik al wat acteerervaring opgedaan. Dit kwam goed van pas bij mijn auditie. Mijn basisvaar digheden bleken goed genoeg om in training te gaan. En de doorslag gaf mijn acteererva ring. Stuntshow is namelijk niet alleen stunts uitvoeren, maar ook acteren. Toen ik door de audities heen was, mocht ik 3 maanden in Australië trainen met de beste professionele stuntmensen en met alle faciliteiten die ze daar hadden.' 10 Moesson Moesson #7 januari 2010.indd 10 16-12-(

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 10