'Met een auto langs
een wand rijden; dat
moet van mij tot op
de centimeter nauw
keurig kloppen. Als
ik op een set kom,
ga ik eerst passen
en meten'
reportage
En hoe ging het verder? 'Ik speelde vrij snel
in mijn eerste internationale productie. Ik
had als een van de eersten een demofilmpje
gemaakt met mijn kwaliteiten en die had ik
aangeboden aan stuntteams. Hier werd posi
tief op gereageerd - ook internationaal - en
dus kreeg ik wel eens een kansje. Maar het
was en is een harde weg. Er zijn maar weinig
jongens over die samen met mij begonnen.
Het is knokken. Ook al kan je het kunstje, je
moet hard werken. Daarnaast is de markt
in Nederland en België klein, maar dankzij
mijn inzet en manier van werken heb ik het
gered. Ik doe ook veel grotere internationale
producties en die markt is groter.'
Wat bedoel je met 'jouw manier van wer
ken'? 'Dankzij de shows en de training in Au
stralië heb ik geleerd om goed op te warmen
voor een stunt. Daarnaast ben ik getraind om
alles heel precies te doen, bijvoorbeeld met
een auto langs een wand rijden. Dat moet
van mij tot op de centimeter nauwkeurig
kloppen. Dus als ik op een set kom, ga ik
eerst passen en meten, kijken en opwarmen.
In het begin waren de mensen op de set dat
niet gewend. Dat was echt nieuw voor ze.
05:00 uur. Het hoogtepunt van een lange
nacht met Nicolas. Nicolas moet uit het
raam springen voordat het kantoor ontploft.
Awesome!
Naast mijn training heeft mijn voorzichtige
aard er ook mee te maken dat ik alles perfect
wil doen. Ik ben hierin wel extreem. Maar
ik vind dat je het werk alleen kunt doen,
als je het goed doet. Het ziet er misschien
makkelijk uit, maar dat is het niet. Als het
misgaat, dan kan het ook goed misgaan. Dat
is zo gebeurd. Dus ik wil ook alleen maar
samenwerken met mensen die er ook zo over
denken en zo doen.'
Gecalculeerd risico
Gaat het wel eens fout? 'Ja, natuurlijk. Met
stunten balanceer je op de grens en die ga je
soms makkelijk over. Dat is hetzelfde bij prof
voetballers. Die raken ook wel eens gebles
seerd. Maar in mijn geval valt het reuze mee
hoor, misschien wat blauwe plekken hier en
daar. Mensen breken soms wel eens wat of
verstuiken iets. Dat kan vandaag ook gebeu
ren. Het heeft niets te maken met het feit
dat je je werk slecht doet. Het is een gecal
culeerd risico. Hoe zorg je dat het shot goed
wordt en hoe blijf je tegelijkertijd veilig?'
Is er een stunt die je is bijgebleven? 'Ja, een
stunt die pijn deed! In 1998 moest ik voor
een film in de Utrechtse gracht met een fiets
tegen een rondvaartboot springen. Het was
een heel technische stunt. Ik fietste met
een - bijna niet aangepaste - omafiets en
moest op de zijkant van de boot terechtko
men, springen en de fiets draaien. De impact
was knalhard; al m'n lucht was weg. Maar
het is me wel gelukt! Precies zoals ik wilde.
Achteraf hoorde ik dat de crew van te voren
niet geloofde dat het zou lukken. Het lukt
hem nooit, zeiden ze. Dat kan niet, onmoge
lijk. Daarna waren ze verbijsterd dat het was
gelukt. De Amerikaanse regisseur en ik niet.'
Heb je eigenlijk een specialisme? 'Nee, ik
ben allround en doe alles. Van stuntdriving
tot vuurstunts. Mijn specialiteit is wel, als je
het zo kunt zeggen, dat ik ook acteer. Ik was
één van de eerste stuntmannen die ook kon
acteren. Sommige stuntmannen kunnen echt
niet acteren. Als je dat wel kan, is het een
pluspunt en word je vaker geboekt.'
Nicolas over 5 jaar? 'Dan wil ik nog steeds
in de film zitten, of ik moet de lotto heb
ben gewonnen! Ik wilde vanaf het begin
van m'n carrière grootse dingen doen. Grote
internationale producties meemaken. Ik heb
bijvoorbeeld vrienden die de stunts doen
in James Bond films. Dat is wel een droom.
En ik wil meer acteren. Mannen zijn in films
meestal 40 en nu heb ik dus de leeftijd om
goed te groeien. Ik wil doorgaan, aan de bal
blijven, want het is pittig om dit werk te
blijven doen.'
Dat vuur was heet!
Na het gesprek gaan de stuntmannen verder
met de voorbereiding en wordt er weer ge
wacht. Inmiddels is het half negen 's avonds.
Het eten - ook wel lunch genoemd in film
taal - wordt straks geserveerd. Nu staan we
op de set waar collega Klaas-Jan zich voor-
januari 2010 13
Moesson #7 januari 2010.indd 13
16-12-09 15:21