'Met een auto langs een wand rijden; dat moet van mij tot op de centimeter nauw keurig kloppen. Als ik op een set kom, ga ik eerst passen en meten' reportage En hoe ging het verder? 'Ik speelde vrij snel in mijn eerste internationale productie. Ik had als een van de eersten een demofilmpje gemaakt met mijn kwaliteiten en die had ik aangeboden aan stuntteams. Hier werd posi tief op gereageerd - ook internationaal - en dus kreeg ik wel eens een kansje. Maar het was en is een harde weg. Er zijn maar weinig jongens over die samen met mij begonnen. Het is knokken. Ook al kan je het kunstje, je moet hard werken. Daarnaast is de markt in Nederland en België klein, maar dankzij mijn inzet en manier van werken heb ik het gered. Ik doe ook veel grotere internationale producties en die markt is groter.' Wat bedoel je met 'jouw manier van wer ken'? 'Dankzij de shows en de training in Au stralië heb ik geleerd om goed op te warmen voor een stunt. Daarnaast ben ik getraind om alles heel precies te doen, bijvoorbeeld met een auto langs een wand rijden. Dat moet van mij tot op de centimeter nauwkeurig kloppen. Dus als ik op een set kom, ga ik eerst passen en meten, kijken en opwarmen. In het begin waren de mensen op de set dat niet gewend. Dat was echt nieuw voor ze. 05:00 uur. Het hoogtepunt van een lange nacht met Nicolas. Nicolas moet uit het raam springen voordat het kantoor ontploft. Awesome! Naast mijn training heeft mijn voorzichtige aard er ook mee te maken dat ik alles perfect wil doen. Ik ben hierin wel extreem. Maar ik vind dat je het werk alleen kunt doen, als je het goed doet. Het ziet er misschien makkelijk uit, maar dat is het niet. Als het misgaat, dan kan het ook goed misgaan. Dat is zo gebeurd. Dus ik wil ook alleen maar samenwerken met mensen die er ook zo over denken en zo doen.' Gecalculeerd risico Gaat het wel eens fout? 'Ja, natuurlijk. Met stunten balanceer je op de grens en die ga je soms makkelijk over. Dat is hetzelfde bij prof voetballers. Die raken ook wel eens gebles seerd. Maar in mijn geval valt het reuze mee hoor, misschien wat blauwe plekken hier en daar. Mensen breken soms wel eens wat of verstuiken iets. Dat kan vandaag ook gebeu ren. Het heeft niets te maken met het feit dat je je werk slecht doet. Het is een gecal culeerd risico. Hoe zorg je dat het shot goed wordt en hoe blijf je tegelijkertijd veilig?' Is er een stunt die je is bijgebleven? 'Ja, een stunt die pijn deed! In 1998 moest ik voor een film in de Utrechtse gracht met een fiets tegen een rondvaartboot springen. Het was een heel technische stunt. Ik fietste met een - bijna niet aangepaste - omafiets en moest op de zijkant van de boot terechtko men, springen en de fiets draaien. De impact was knalhard; al m'n lucht was weg. Maar het is me wel gelukt! Precies zoals ik wilde. Achteraf hoorde ik dat de crew van te voren niet geloofde dat het zou lukken. Het lukt hem nooit, zeiden ze. Dat kan niet, onmoge lijk. Daarna waren ze verbijsterd dat het was gelukt. De Amerikaanse regisseur en ik niet.' Heb je eigenlijk een specialisme? 'Nee, ik ben allround en doe alles. Van stuntdriving tot vuurstunts. Mijn specialiteit is wel, als je het zo kunt zeggen, dat ik ook acteer. Ik was één van de eerste stuntmannen die ook kon acteren. Sommige stuntmannen kunnen echt niet acteren. Als je dat wel kan, is het een pluspunt en word je vaker geboekt.' Nicolas over 5 jaar? 'Dan wil ik nog steeds in de film zitten, of ik moet de lotto heb ben gewonnen! Ik wilde vanaf het begin van m'n carrière grootse dingen doen. Grote internationale producties meemaken. Ik heb bijvoorbeeld vrienden die de stunts doen in James Bond films. Dat is wel een droom. En ik wil meer acteren. Mannen zijn in films meestal 40 en nu heb ik dus de leeftijd om goed te groeien. Ik wil doorgaan, aan de bal blijven, want het is pittig om dit werk te blijven doen.' Dat vuur was heet! Na het gesprek gaan de stuntmannen verder met de voorbereiding en wordt er weer ge wacht. Inmiddels is het half negen 's avonds. Het eten - ook wel lunch genoemd in film taal - wordt straks geserveerd. Nu staan we op de set waar collega Klaas-Jan zich voor- januari 2010 13 Moesson #7 januari 2010.indd 13 16-12-09 15:21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 13