'Achteraf hoorde ik
dat de crew van te
voren niet geloofde
dat het zou lukken.
Het lukt hem nooit,
zeiden ze. Dat kan niet,
onmogelijk. Daarna
waren ze verbijsterd
dat het was gelukt'
reportage
bereidt op zijn stuntscène. Hij speelt één van
de badguys en moet straks al schietend van
een trap lopen. Dan wordt hij neergeschoten
en moet hij van de trap vallen. Terwijl we dit
allemaal observeren, vertelt Nicolas over een
paar stuntscènes uit bekende films die hij
heeft gedaan.
'Voor Inglourious Basterds van Ouentin
Tarantino heb ik vier weken in het buitenland
gedraaid. Ik zit in de slotscène met honder
den andere stuntmannen in een bioscoop die
volledig afbrandt. Dus, ik moest vluchten, in
paniek raken en over stoelen kruipen. Nou,
ik ben wel wat gewend, maar dat vuur was
heet! Meer dan 1000 graden Celcius. De
vlammen waren overal; het voelde en zag
eruit als de hel. De hitte maakt het gevaarlijk
en dan word je ondertussen nog neerge
schoten ook! Sommige mensen waren wel
een beetje verbrand, maar gelukkig niets
ernstigs. Na die scène zei Tarantino: "A little
bit out of control guys! But it was awesome!"
En dat is natuurlijk te gek.
In Komt een vrouw bij de dokter van
Reinout Oerlemans zit ik in de scène waarin
de hoofdrolspeler crasht met zijn auto. Ik zat
niet in de crashauto, maar was de tegenlig
ger. Op zo'n moment moet ik ervoor zorgen
dat het shot klopt, dat het overtuigend is en
dat je echt het idee hebt dat er iets gebeurt.
Iedereen denkt dan: ach een beetje autorij
den... maar het is een moeilijke job, je bent
de aangever.'
Idols
Tijdens het eten, wat overigens heel uit
gebreid is, vertelt stuntcoördinator Marco
waarom Nicolas al zo lang als stuntman aan
de top staat in Nederland en België. Want, zo
vertelt hij, heel veel jonge talentvolle jongens
redden het niet.
'Het is als met Idols, de winnaars zijn onge
kende talenten die zingen als de beste, maar
na verloop van tijd hoor je niets meer van
ze. Dat is met stunts ook zo. Het moet in je
eigen karakter zitten om het vol te houden.
Het is een dynamisch beroep en maar voor
weinigen weggelegd om daar een fulltime
bestaan uit te kunnen putten. Het heeft te
maken met hoe breed inzetbaar je bent.
Maar ook met hoe goed je het werk aflevert,
hoe je communiceert op de set vanuit je
Moesson #7 januari 2010.indd 15
januari 2010 15
16-12-09 15:21