'Achteraf hoorde ik dat de crew van te voren niet geloofde dat het zou lukken. Het lukt hem nooit, zeiden ze. Dat kan niet, onmogelijk. Daarna waren ze verbijsterd dat het was gelukt' reportage bereidt op zijn stuntscène. Hij speelt één van de badguys en moet straks al schietend van een trap lopen. Dan wordt hij neergeschoten en moet hij van de trap vallen. Terwijl we dit allemaal observeren, vertelt Nicolas over een paar stuntscènes uit bekende films die hij heeft gedaan. 'Voor Inglourious Basterds van Ouentin Tarantino heb ik vier weken in het buitenland gedraaid. Ik zit in de slotscène met honder den andere stuntmannen in een bioscoop die volledig afbrandt. Dus, ik moest vluchten, in paniek raken en over stoelen kruipen. Nou, ik ben wel wat gewend, maar dat vuur was heet! Meer dan 1000 graden Celcius. De vlammen waren overal; het voelde en zag eruit als de hel. De hitte maakt het gevaarlijk en dan word je ondertussen nog neerge schoten ook! Sommige mensen waren wel een beetje verbrand, maar gelukkig niets ernstigs. Na die scène zei Tarantino: "A little bit out of control guys! But it was awesome!" En dat is natuurlijk te gek. In Komt een vrouw bij de dokter van Reinout Oerlemans zit ik in de scène waarin de hoofdrolspeler crasht met zijn auto. Ik zat niet in de crashauto, maar was de tegenlig ger. Op zo'n moment moet ik ervoor zorgen dat het shot klopt, dat het overtuigend is en dat je echt het idee hebt dat er iets gebeurt. Iedereen denkt dan: ach een beetje autorij den... maar het is een moeilijke job, je bent de aangever.' Idols Tijdens het eten, wat overigens heel uit gebreid is, vertelt stuntcoördinator Marco waarom Nicolas al zo lang als stuntman aan de top staat in Nederland en België. Want, zo vertelt hij, heel veel jonge talentvolle jongens redden het niet. 'Het is als met Idols, de winnaars zijn onge kende talenten die zingen als de beste, maar na verloop van tijd hoor je niets meer van ze. Dat is met stunts ook zo. Het moet in je eigen karakter zitten om het vol te houden. Het is een dynamisch beroep en maar voor weinigen weggelegd om daar een fulltime bestaan uit te kunnen putten. Het heeft te maken met hoe breed inzetbaar je bent. Maar ook met hoe goed je het werk aflevert, hoe je communiceert op de set vanuit je Moesson #7 januari 2010.indd 15 januari 2010 15 16-12-09 15:21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 15