Ries Mulder (1909-1973),
docent en schilder
Beyond the Dutch; Indonesië,
Nederland en de beeldende
kunsten van 1900 tot nu
door Meta Knol e.a. (red)
door Frans Leidelmeijer
Frans Leidelmeijer
In 1948 kwam Ries Mulder op uitnodi
ging van het Minsterie van Onderwijs
naar Indonesië om er een kunstacade
mie op te zetten. Het was de tweede
keer dat hij er kwam, in 1939 was hij
ook in Indië en werkte toen voorna
melijk als portretschilder van rijke
Indo-Chinezen.
Tijdens de oorlog werd hij geïnterneerd in
een jappenkamp en in 1946 ging hij weer
terug naar Holland waar hij de Limburgse
kunstenaar Charles Eyck assisteerde bij de
vervaardiging van glas-in-lood ramen en
muurschilderingen. Mulder had in 1932 zijn
opleiding voor kunstschilder in Utrecht afge
rond en werkte in het begin van zijn carrière
vooral figuratief. Maar in de na-oorlogse
jaren 1946-1948, toen hij voor korte tijd weer
in Nederland was, veranderde zijn stijl. Zijn
werk werd meer kubistisch en verraadde
de invloed van Picasso en Braque. Ook in
Indonesië, waar hij naast zijn werk als leraar
aan de Bandungse academie bleef schilderen,
werkte hij in deze stijl.
In 1954 kreeg hij voor het eerst een solo
tentoonstelling in de Bandungse Kunstkring.
Deze tentoonstelling was voor velen een eye-
opener. Zij kenden Ries Mulder voornamelijk
als een bevlogen docent die zijn leerlingen
leerde schilderen, vertelde over de kunst
geschiedenis en de esthetica. Wat hij zijn
Indonesische leerlingen vooral bijbracht was
de abstrahering van de zichtbare werkelijk
heid. Bij deze lessen gebruikte hij zijn eigen
schilderijen als voorbeelden. Deze waren, ver
geleken met het werk van andere in Indone
sië werkende Nederlandse schilders, door het
kubistische karakter en subtiel kleurgebruik,
opvallend modern. Maar zij waren modern
naar Indonesische maatstaven, want het
kubisme was in Europa toch vooral vernieu
wend geweest in de vooroorlogse periode.
Meer nog dan zijn schilderkunst is Ries, zoals
hij in Indonesië genoemd werd, belangrijk
geweest bij de ontwikkeling van de moderne
Indonesische schilderkunst. Zijn eerste lich
ting leerlingen die afstudeerden, werden de
eerste kunstdocenten van de jonge republiek
en behoorden tot de crème de la crème van
het Indonesische kunstleven. In sommige van
hun schilderijen, zoals die van Ahmad Sadali,
leeft hij voort. O
KIT publishers: 200 pagina's (hardcover)
ISBN: 9789460220593
Prijs: 24,50
(Engelstalig; de Nederlandse versie is uitverkocht)
februari 2010 19
Collectie Stadsmuseum IJsselstein.
bespreekt iedere maand een
kunstobject dat ontstaan is
uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
Ries Mulder: Kerkje in Bandung, 1958.
Moesson #8 februari 2010.indd 19
27-01-10 14:20