Ries Mulder (1909-1973), docent en schilder Beyond the Dutch; Indonesië, Nederland en de beeldende kunsten van 1900 tot nu door Meta Knol e.a. (red) door Frans Leidelmeijer Frans Leidelmeijer In 1948 kwam Ries Mulder op uitnodi ging van het Minsterie van Onderwijs naar Indonesië om er een kunstacade mie op te zetten. Het was de tweede keer dat hij er kwam, in 1939 was hij ook in Indië en werkte toen voorna melijk als portretschilder van rijke Indo-Chinezen. Tijdens de oorlog werd hij geïnterneerd in een jappenkamp en in 1946 ging hij weer terug naar Holland waar hij de Limburgse kunstenaar Charles Eyck assisteerde bij de vervaardiging van glas-in-lood ramen en muurschilderingen. Mulder had in 1932 zijn opleiding voor kunstschilder in Utrecht afge rond en werkte in het begin van zijn carrière vooral figuratief. Maar in de na-oorlogse jaren 1946-1948, toen hij voor korte tijd weer in Nederland was, veranderde zijn stijl. Zijn werk werd meer kubistisch en verraadde de invloed van Picasso en Braque. Ook in Indonesië, waar hij naast zijn werk als leraar aan de Bandungse academie bleef schilderen, werkte hij in deze stijl. In 1954 kreeg hij voor het eerst een solo tentoonstelling in de Bandungse Kunstkring. Deze tentoonstelling was voor velen een eye- opener. Zij kenden Ries Mulder voornamelijk als een bevlogen docent die zijn leerlingen leerde schilderen, vertelde over de kunst geschiedenis en de esthetica. Wat hij zijn Indonesische leerlingen vooral bijbracht was de abstrahering van de zichtbare werkelijk heid. Bij deze lessen gebruikte hij zijn eigen schilderijen als voorbeelden. Deze waren, ver geleken met het werk van andere in Indone sië werkende Nederlandse schilders, door het kubistische karakter en subtiel kleurgebruik, opvallend modern. Maar zij waren modern naar Indonesische maatstaven, want het kubisme was in Europa toch vooral vernieu wend geweest in de vooroorlogse periode. Meer nog dan zijn schilderkunst is Ries, zoals hij in Indonesië genoemd werd, belangrijk geweest bij de ontwikkeling van de moderne Indonesische schilderkunst. Zijn eerste lich ting leerlingen die afstudeerden, werden de eerste kunstdocenten van de jonge republiek en behoorden tot de crème de la crème van het Indonesische kunstleven. In sommige van hun schilderijen, zoals die van Ahmad Sadali, leeft hij voort. O KIT publishers: 200 pagina's (hardcover) ISBN: 9789460220593 Prijs: 24,50 (Engelstalig; de Nederlandse versie is uitverkocht) februari 2010 19 Collectie Stadsmuseum IJsselstein. bespreekt iedere maand een kunstobject dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Ries Mulder: Kerkje in Bandung, 1958. Moesson #8 februari 2010.indd 19 27-01-10 14:20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 19