Jonge chefkoks herontdekken de Indonesische keuken indonesië O In Indonesië is het niet cool om zelf te koken, daar heb je immers bedienden voor. De populaire, jonge chefkoks Farah Quinn en Michael Whyag proberen daar verandering in te brengen en promoten de traditionele, Indonesische keuken. Maar bestaat die eigenlijk wel? Sexy Chef TEKST EN FOTOGRAFIE JAN LEPELTAK Het is een kabaal van jewelste in de balzaal van Hotel Kempinski in Jakarta. In het luxe vijfsterrenhotel is Farah Quinn te gast voor een exclusieve kooksessie. De superslanke Farah klopt elegant het beslag voor een bananentaart op een podium in de balzaal. Haar bijnaam is niet voor niets de Sexy Chef. Met haar kookprogramma op de Indonesi sche televisiezender Trans TV heeft ze het afgelopen jaar honderdduizenden kijkers getrokken. 'Mijn show trekt een breed scala aan kijkers: huisvrouwen, teenagers en jonge kinderen. Veel jonge mensen denken dat zelf koken niet cool is, omdat iedereen pembantu's in huis heeft. Maar ik wil laten zien dat koken vooral heel leuk is,' vertelt Farah enthousiast. Ze wordt omringd door twee assistenten die haar slopende tijdschema in de gaten houden. Want televisiekok Farah Quinn is gelijk een Sumatraanse Sonja Bakker een megasucces in Indonesië. 'Houd het simpel en gezond! Dat slaat vooral aan bij tiener meisjes. Ik heb nu al zestigduizend fans op facebook,' lacht Farah. Boos worden en brullen Ze heeft het lichaam van een fotomodel, maar houdt van eten. 'Natuurlijk fitness ik. Je kan koken en eten, maar tegelijkertijd moet je sporten. Ik heb het razenddruk als tv-kok. Ik ben al in Surabaya, Yogya, op Lombok en Bali geweest. Elk gebied heeft zijn eigen keuken. Ik zag het lokale eten en proefde het. Dit opende mijn ogen. In mijn tv-programma ga ik op zoek naar lokale ingrediënten om recepten op de traditionele wijze te koken. Op Java kwam ik bij een Chinees-Javaans gezin dat gestoomde cakejes maakt. Het gezin woont in Magelang. De mal die het gezin voor de cakejes gebruikt, is meer dan honderd jaar oud. De bereidingswijze is al die tijd nooit veranderd. Die uitzending heeft heel veel mensen geïnspireerd.' Farah is zelf the hard way kok geworden. Ze woonde dertien jaar met haar Sumatraanse familie in Amerika. Daar studeerde ze aan het Pennsylvania Culinary Institute, en ging vervolgens werken in de stomende keuken van een Amerikaans restaurant. 'Ik hou van snel en hard werken in de keuken; de rush om snel iets klaar te hebben. Ik ben gewend onder Europese koks te werken. Die kunnen soms erg boos worden en brullen. Een jongen stond een keer te lang te bellen tijdens het werk in de keuken. De chefkok greep zijn mo bieltje en wierp het in de frituurpan. Het kon er heet aan toe gaan in de keukens waar ik gewerkt heb! Maar ik heb geleerd nooit iets persoonlijk op te vatten. In Indonesië is de werksfeer anders. Het gaat langzamer hier. En mensen zijn veel gevoeliger. Je kan hier als chefkok mensen niet afsnauwen. Maar arbeid is hier ook veel goedkoper.' Haar beroepskeuze bracht Farah weer terug naar haar vaderland en de gerechten van haar moeder en grootmoeder. Naast haar televisieshow is ze nu ook een belangrijke promotor van de Indonesische keuken. In samenwerking met het Indonesische minis terie van Toerisme maakte Farah een rondreis naar Qatar en Turkije om het Jakartaanse Betawi-eten te promoten. 'We werden en thousiast ontvangen. Maar we moesten wel minder scherpe kruiden gebruiken. Ze zeiden dat het Indonesische eten misschien wel lek kerder was dan de Thaise of Chinese keuken. Dit jaar gaan we naar Rusland en Engeland. Mijn kookadvies is: koken is gemakkelijk, en zelf lekker koken is gemakkelijk. Maak tijd, en wees niet te druk om te koken! Mijn missie in 2010 is om helemaal internationaal te gaan en de wereld alles over de Indonesische keuken te tonen.' Babi guling Ze is niet de enige jonge Indonesische kok die het eten van de archipel op de wereldkaart wil zetten. In Nederland is de Indonesische keuken bekend. Maar in andere Europese lan- februari 2010 21 Moesson #8 februari 2010.indd 21 27-01-10 14:20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 21