'Ik ben gewend onder Europese koks te werken. Die kunnen soms erg boos worden en brullen. Maar ik heb geleerd nooit iets persoonlijk op te vatten' indonesië O Indonesische gerechten zijn bijvoorbeeld de babi guling op Bali, geroosterd varken. En de cassave en zoete aardappelen in Oost-Indo- nesië. Op de Molukken de papeda van sago. Ik vermoed dat Saté uit Iran en Kazachstan komt in de traditie van de Samarkan-keuken. Daar heb je allerlei shaslick-gerechten met pindasaus, en precies op de manier hoe wij Saté maken.' Bakso ballen 'Ik vind het belangrijk dat er gelijkheid ontstaat tussen alle verschillende rassen in Indonesië. Ik ben zelf een product van de multiculturele samenleving van Indonesië. Mijn vader was voor een deel Padangs, maar had ook Soendanees en Chinees bloed in zich. Mijn moeder is Soendanees, maar ook een beetje Arabisch. De meeste Indonesiërs hebben een dergelijke gemixte achtergrond.' Chef Michael probeert zo de verschillende gebieden van Indonesië meer eigenwaarde te geven over hun eetcultuur. Terwijl we voor een bakso-stalletje staan - 'zelfs het alledaagse bakso, de vleesballen, vindt zijn oorsprong in de Chinese Hokkian keuken' - praat hij in rap Engels over de wortels van de in Nederland goed bekende Javaanse keuken. 'De Javaanse keuken is erg zoet en mild. Volgens mij komt dat omdat de Javaanse keuken van oorsprong uit de bergen van Midden-Java stamt. Veel Javanen woonden in de bergen, waar ze weinig mensen van buiten tegenkwamen. Hier is de Javaanse keuken grotendeels intact gebleven en niet beïnvloed door andere cuisines en culturen. Honderd procent anders dan de bewoners in de kustgebieden van Java. De Javaanse kratoncultuur was sterk ontwikkeld met een eigen levensstijl, een sterk eigen keuken. Tijdens de kolonisatie zijn delen van deze Ja vaanse cultuur verenigd met de Nederlandse cultuur. Het voedsel in de kraton werd ook beïnvloed door de Westerse cultuur. Zoals het Javaanse gerecht lapjies. Dat komt van de Nederlandse rollade. In het kustgebied van Noord-Java heb je de Chinese loempia Semarang. Deze loempia is symbool voor de nieuwe eetcultuur van de kust.' 'Het probleem van de Indonesische keuken is dat er geen standaardisatie is van onze culinaire cultuur. Daarom wil ik nu dit boek schrijven om vast te leggen hoe je Indone sisch eten op de correcte manier klaarmaakt. Het plan is om dit boek op een groot aantal bassischolen te distribueren. De belangrijkste reden is om jonge Indonesiërs hun geschie denis te leren, maar op een leuke, niet- historische manier. Indonesiërs hebben geen cultuur waarin de cuisine centraal staat. We moeten nu eerst stilstaan bij de vraag: Wat is de Indonesische keuken?' Eating Apart Together Het boekproject van Michael komt als geroe pen. In de steeds meer verstedelijkte samen leving van Indonesië lijkt het traditionele gezinsleven stilaan te vervagen. Het drukke kantoorleven van het gezinshoofd, de hippe tienerwereld van de kinderen, het zorgt er voor dat veel Indonesische gezinnen weinig samen eten. 'Vroeger aten we altijd aan een lage, lange tafel. Maar door de drukte in ons bestaan eet iedereen in het gezin nu alleen. In mijn Batakfamilie eten we nog altijd samen. Maar in veel Indonesische gezinnen is dat veranderd,' vertelt Metta Manurung, culinair redacteur van het gezaghebbende damesblad Femina. Als sociologe bij de Uni- versitas Indonesia onderzocht ze al de relatie tussen eten en de band van het individu met zijn omgeving. In het Soendanese restaurant Dapur Sunda onder haar redactiekantoor in Setiabudi, het centrum van Jakarta, zit ze met een grote glimlach te wachten. 'Een paar jaar geleden heb ik nog jullie kok Lonny geïnterviewd,' vertelt ze, terwijl het Soendanese eten op tafel wordt gezet. Dan geeft Metta haar visie op de Indonesische keuken. 'Indonesië lijkt een patriarchaal land. Maar de Indonesische vrouw bepaalt wat er 's avonds op tafel staat. Ze is in de keuken de baas. En zo heeft zij grote invloed op het gezinsleven en de toekomst van de familie. En als dat eten niet gezond is, heeft het enorme gevolgen voor het gezin. Er zijn veel jongeren die diabetes hebben door te veel zoet eten en frisdrank. De laatste tien jaar zijn mensen weer bezig met hun gezondheid. Er is veel meer informatie over gezond eten beschikbaar.' Ook Metta steunt de ontdek kingsreis van jonge koks als chef Michael en Farah Quinn naar de gezonde, Indonesische keuken. 'In Nederland is het heel normaal om te categoriseren en combineren, benoemen en vaststellen wat werkelijk een cultuur is. Wij in Indonesië moeten ook over onze geschiedenis praten en onze kinderen met dat besef opvoeden,' vertelt chef Michael. Zijn sexy collega Farah Quinn is momenteel in gesprek met een Aziatisch televisiestation voor een regionaal kookprogramma in het Engels. Ondanks haar drukke schema en fitness-routine kan ze regelmatig tijd vrij maken voor een lekker toetje. 'Mijn favoriet is jullie gerecht: poffertjes. Die neem ik dan altijd met hagelslag.' O februari 2010 23 Moesson #8 februari 2010.indd 23 27-01-10 14:20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 23