Lachen met Linda
O de voorgalerij boeken cd's dvd's sites nieuwtjes
Onderkoning of canard?
Dans in het Tropentheater
Het 'bookazine' ZKH van Harry Veenendaal
en Jort Kelder zorgde op de valreep van
2009 voor opschudding. Op basis van het
dagboek van mr.ir. Gerrie van Maasdijk, die
verschillende functies aan het hof bekleedde,
concludeerden de auteurs dat prins Bernhard
betrokken is geweest bij de couppoging van
Raymond Westerling in januari 1950, de be
kende Bandung-affaire. De prins zou daarbij
in beeld zijn geweest als onderkoning van
Indonesië. Deze uitspraak leverde hen flink
wat publiciteit op, maar ook een vinnige brief
van de Leidse historicus Cees Fasseur die in
zijn studie Juliana Bernhard; Het verhaal
van een huwelijk deze kwestie ook had
behandeld. De felheid van beide partijen is
wel verklaarbaar. Waar het dagboek van Van
Maasdijk de hoofdbron is voor ZKH, typeert
Fasseur Van Maasdijk als een 'onrustzaaier'
die zich in zijn dagboeken zou overgeven aan
speculatie en overdrijving. Voor zoon Van
Maasdijk weer reden om een proces tegen
Fasseur aan te spannen wegens
smaad. Zo hadden de media
echt iets om van te smullen...
Al het rumoer maakt natuur
lijk nieuwsgierig. Uiteindelijk
gaat het bij de coup Wester
ling vooral om de connectie
van prins Bernhard met de
Leidse professor Jan Willem
Duyff, die een vooraanstaan
de rol in het verzet speelde en
HoninWijhe Hoogheid
■.fclS-MMIW
een vriend van de prins was. Duyff had, net als
veel anderen, moeite met het onafhankelijke
Indonesië van Soekarno. In ZKH lezen we over
allerlei plannen om de regering te laten vallen
en om wapens naar Indonesië te smokkelen.
In Van Maasdijks dagboek wordt melding
gemaakt van contacten met verschillende be
windslieden die werden gealarmeerd. Fasseur
schrijft in zijn studie dat het veel rook, maar
geen vuur was, waar het gaat om de betrok
kenheid van prins Bernhard.
Wie heeft nu gelijk? Het probleem bij ZKH is
dat we vooral moeten afgaan op het dagboek
van Van Maasdijk en dat de aanvullende
stukken multi-interpretabel zijn; reden voor
Fasseur om het verhaal van Bernhards betrok
kenheid naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Veenendaal en Kelder menen dat bewijsma
teriaal is verdonkeremaand en dat onderzoek
actief is tegengewerkt, waarbij zelfs leden van
de marechaussee zouden zijn omgebracht!
ZKH zorgt voor veel leesplezier, maar overtuigt
helaas niet. Daar is toch echt
historisch onderzoek voor nodig...
(Wim Manuhutu)
ZKH; Hoog spel aan het hof
van Zijne Koninklijke Hoogheid
door Harry Veenendaal
en Jort Kelder
Gopher: 776 pagina's
(paperback)
ISBN: 9789051796797
Prijs: 19,50
In de wachtkamer van de hemel zitten een Indo en een
Hollander. Vraagt de Indo: 'Hoe ben jij gestorven?'
'Doodgevroren. En jij?'
'Loh, ik kwam vroeg thuis en zag een vreemde auto op de op
rit. Ik rennen naar mijn huis, mijn vrouw ligt helemaal naakt in bed.
Ik zoeken, maar loh, heb hem niet gevonden. Dit was mij allemaal
te veel, mijn djantoeng begaf het.' Zegt de Hollander: 'Als je nu in
de diepvrieskist had gekeken, hadden we hier allebei niet gezeten!'
Linda heeft een grote Indische familie die veel van grapjes houdt;
ze heeft er dus altijd wel eentje te vertellen!
4 Moesson
Moesson #8 februari 2010.indd 4
De bekende Indische choreograaf Gerard
Mosterd heeft zijn moderne dansvoorstel
lingen Ketuk Tilu en Unfolding herzien tot
'multimediaal dansstuk waarin wordt
gebroken met de van huis uit frontaal
gerichte, tweedimensionale Indonesische
theaterstijl'. Mosterd vermengt de Indo
nesische muziek- en dansstijl jaipongan
met eigentijdse dans en teksten van de
Indische auteur Alfred Birney. Zaterdag 6
februari om 20:30 uur in het Amsterdamse
Tropentheater. Meer informatie over Ge
rard Mosterd: www.kantorpos.nl
Twee weken later, op zondagmiddag 21 fe
bruari, staat het Tropentheater in het teken
van Modern Rituals, met moderne dans uit
Thailand en Bali. Het dubbelprogramma
bestaat uit een solodans van de Thaise
Pichet Klunchun en uit Sekala-Niskala door
de Balische I Ketut Rina. Begeleid door live
muziek brengt I Ketut Rina (omschreven als
'een grote, krachtige maar tegelijkertijd vir
tuoze danser') een moderne interpretatie
van de Balische kecak. Deze zondagmiddag
maakt deel uit van het Sacred Weekend in
het Tropentheater waarin dans, spiritu
aliteit en religie uit Pakistan, Indonesië,
Thailand en Turkije centraal staan.
Tropentheater, Linnaeusstraat 2,
Amsterdam, 020 - 568 85 00 en
www.tropentheater.nl