Lachen met Linda O de voorgalerij boeken cd's dvd's sites nieuwtjes Onderkoning of canard? Dans in het Tropentheater Het 'bookazine' ZKH van Harry Veenendaal en Jort Kelder zorgde op de valreep van 2009 voor opschudding. Op basis van het dagboek van mr.ir. Gerrie van Maasdijk, die verschillende functies aan het hof bekleedde, concludeerden de auteurs dat prins Bernhard betrokken is geweest bij de couppoging van Raymond Westerling in januari 1950, de be kende Bandung-affaire. De prins zou daarbij in beeld zijn geweest als onderkoning van Indonesië. Deze uitspraak leverde hen flink wat publiciteit op, maar ook een vinnige brief van de Leidse historicus Cees Fasseur die in zijn studie Juliana Bernhard; Het verhaal van een huwelijk deze kwestie ook had behandeld. De felheid van beide partijen is wel verklaarbaar. Waar het dagboek van Van Maasdijk de hoofdbron is voor ZKH, typeert Fasseur Van Maasdijk als een 'onrustzaaier' die zich in zijn dagboeken zou overgeven aan speculatie en overdrijving. Voor zoon Van Maasdijk weer reden om een proces tegen Fasseur aan te spannen wegens smaad. Zo hadden de media echt iets om van te smullen... Al het rumoer maakt natuur lijk nieuwsgierig. Uiteindelijk gaat het bij de coup Wester ling vooral om de connectie van prins Bernhard met de Leidse professor Jan Willem Duyff, die een vooraanstaan de rol in het verzet speelde en HoninWijhe Hoogheid ■.fclS-MMIW een vriend van de prins was. Duyff had, net als veel anderen, moeite met het onafhankelijke Indonesië van Soekarno. In ZKH lezen we over allerlei plannen om de regering te laten vallen en om wapens naar Indonesië te smokkelen. In Van Maasdijks dagboek wordt melding gemaakt van contacten met verschillende be windslieden die werden gealarmeerd. Fasseur schrijft in zijn studie dat het veel rook, maar geen vuur was, waar het gaat om de betrok kenheid van prins Bernhard. Wie heeft nu gelijk? Het probleem bij ZKH is dat we vooral moeten afgaan op het dagboek van Van Maasdijk en dat de aanvullende stukken multi-interpretabel zijn; reden voor Fasseur om het verhaal van Bernhards betrok kenheid naar het rijk der fabelen te verwijzen. Veenendaal en Kelder menen dat bewijsma teriaal is verdonkeremaand en dat onderzoek actief is tegengewerkt, waarbij zelfs leden van de marechaussee zouden zijn omgebracht! ZKH zorgt voor veel leesplezier, maar overtuigt helaas niet. Daar is toch echt historisch onderzoek voor nodig... (Wim Manuhutu) ZKH; Hoog spel aan het hof van Zijne Koninklijke Hoogheid door Harry Veenendaal en Jort Kelder Gopher: 776 pagina's (paperback) ISBN: 9789051796797 Prijs: 19,50 In de wachtkamer van de hemel zitten een Indo en een Hollander. Vraagt de Indo: 'Hoe ben jij gestorven?' 'Doodgevroren. En jij?' 'Loh, ik kwam vroeg thuis en zag een vreemde auto op de op rit. Ik rennen naar mijn huis, mijn vrouw ligt helemaal naakt in bed. Ik zoeken, maar loh, heb hem niet gevonden. Dit was mij allemaal te veel, mijn djantoeng begaf het.' Zegt de Hollander: 'Als je nu in de diepvrieskist had gekeken, hadden we hier allebei niet gezeten!' Linda heeft een grote Indische familie die veel van grapjes houdt; ze heeft er dus altijd wel eentje te vertellen! 4 Moesson Moesson #8 februari 2010.indd 4 De bekende Indische choreograaf Gerard Mosterd heeft zijn moderne dansvoorstel lingen Ketuk Tilu en Unfolding herzien tot 'multimediaal dansstuk waarin wordt gebroken met de van huis uit frontaal gerichte, tweedimensionale Indonesische theaterstijl'. Mosterd vermengt de Indo nesische muziek- en dansstijl jaipongan met eigentijdse dans en teksten van de Indische auteur Alfred Birney. Zaterdag 6 februari om 20:30 uur in het Amsterdamse Tropentheater. Meer informatie over Ge rard Mosterd: www.kantorpos.nl Twee weken later, op zondagmiddag 21 fe bruari, staat het Tropentheater in het teken van Modern Rituals, met moderne dans uit Thailand en Bali. Het dubbelprogramma bestaat uit een solodans van de Thaise Pichet Klunchun en uit Sekala-Niskala door de Balische I Ketut Rina. Begeleid door live muziek brengt I Ketut Rina (omschreven als 'een grote, krachtige maar tegelijkertijd vir tuoze danser') een moderne interpretatie van de Balische kecak. Deze zondagmiddag maakt deel uit van het Sacred Weekend in het Tropentheater waarin dans, spiritu aliteit en religie uit Pakistan, Indonesië, Thailand en Turkije centraal staan. Tropentheater, Linnaeusstraat 2, Amsterdam, 020 - 568 85 00 en www.tropentheater.nl

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 4