O interview Met haar voorstelling Alles kan kapot toert Nina de la Croix momenteel langs de theaters. Moesson sprak met haar: 'Ik wilde een spannende titel, eentje die mij zou dwingen om buiten mijn vertrouwde kaders te gaan.' 'Waaah, waaa Stipt op het afgesproken tijdstip komt Nina de la Croix café Van Zuylen in de Amster damse binnenstad binnen. Kordaat; dezelfde opgeruimde blik en dezelfde stralende lach waarmee ze twee dagen geleden ook het podium van theater Bellevue betrad. 'Hallo, ik ben Nina,' zegt ze. Na drie avonden optreden in Amsterdam stond ze gisteravond in Zun- dert. Ze is net wakker, en ze móet zo dadelijk echt even iets eten. Anders gaat het mis. Alles kan kapot luidt de titel van haar eerste avondvullende cabaretprogramma. Vorig jaar december, een week voor Kerst, was de première in Hoorn. De zaal zat vol met familie, vrienden en bekenden. En ook ge woon publiek: 250 plaatsen, allemaal bezet. Geweldige dagen waren dat, die allereerste dagen van haar tournee. Na een lange voor bereiding stond ze daar dan, met haar eigen programma, in de volle schijnwerpers. Ja Nien, nu steek je echt wel je hoofd boven het maaiveld uit, drong het tot haar door. Dat was dus een paar weken geleden en nu heeft ze net drie dagen Amsterdam achter de rug en beleeft ze dat euforische gevoel opnieuw. Daar heeft ze na het verschijnen van de eerste recensies in de kranten ook alle reden toe. 'De la Croix smaakt naar meer', kopte de Volkskrant daags na haar eerste Amsterdamse optreden. In 2007 speelde Nina de la Croix (1981), opgegroeid in Edam, zich in de kijker op DOOR RICCI SCHELDWACHT FOTOGRAFIE JEROEN VAN AMELSVOORT het Amsterdams Kleinkunst Festival, waar ze doordrong tot de finale. Het jaar daarop toerde ze langs de theaters met haar de buutvoorstelling Poldervrouw. Moest ze bij die voorstelling de avond nog delen met het programma van een andere cabaretier, bij Alles kan kapot komt het publiek helemaal alleen voor haar naar het theater. En dat bevalt haar wel. De titel van je programma luidt: Alles kan kapot. Hoe kwam je tot die titel? 'Je moet de titel al ver voordat je klaar bent met schrijven inleveren, want de voorstel ling wordt daarop verkocht. Ik wilde een spannende titel hebben, eentje die mij zou dwingen om buiten mijn vertrouwde kaders te gaan. Alles kan kapot klinkt gevaarlijk, terwijl ik van nature een vrolijk en optimis tisch meisje ben. Een meisjesmeisje ook, dat kleeft toch wel aan me... Alles kan kapot is een tien keer stoerdere titel dan Poldervrouw. En daarna ga je nadenken: oké, wat kan er dan kapot?' Wat kan er dan kapot? 'Dan kom je in eerste instantie bij getrouwde mannen uit.' O? Leg eens uit. Ik kom in eerste instantie helemaal niet bij getrouwde mannen uit. 'Ja hoor, al mijn vriendinnen komen daar meteen mee, haha. Als je een leuk iemand tegenkomt en je hoort dat hij bezet is, dan is de zin die ik meestal zeg: "Alles kan kapot". Daar komt het een beetje vandaan. Erg hè. Maar meteen daarna dacht ik: ik moet het natuurlijk wel breder trekken dan dat. Het gaat in deze voorstelling relatief weinig over mannen, hoor. Dat is toch wel een valkuil bij vrouwencabaret, dat het de hele tijd weer over mannen gaat. Dus uiteindelijk gaat mijn voorstelling over situaties die je kapot kunt maken.' En als Nina de la Croix dat zelf al niet doet, is er altijd wel iemand anders die haar daarbij een handje wil helpen. Tenminste, als je de voorstelling mag geloven. Het verhaal dat ze haar publiek voorschotelt lijkt autobiografisch. Nadat ze zichzelf aan de zaal heeft voorgesteld, kijkt ze terug op haar leven. Beroemd wil ze worden en over alle pogingen die ze daartoe ondernam gaan haar herinneringen. Hoe ze met haar twee jaar oudere zus Anne De Grote Anne en Nina Band vormde, hoe ze als lid van een kinder koor met Michael Jackson mocht meezingen, hoe ze naar Parijs vertrok voor een bruisend leven en hoe ze auditie deed voor het pro gramma Deal or No Deal voor haar defini tieve stap naar de roem. En om het allemaal te bewijzen, hangt ze een aantal uitvergrote fotodoeken van al die belangrijke momenten op aan een waslijn achter haar op het toneel. En die foto's zijn allemaal echt, zegt ze. Bij de foto van die twee zusjes, dacht ik dat de kleinste van de twee een geshopte foto van Shirley Temple was. 'Nee hoor, die kleine met die zwarte ogen dat korte kroezige haar ben ik. En die blonde is mijn grote zus Anne. Die is heel anders dan 12 Moesson Moesson #9 maart 2010.indd 12 24-02-10 14:23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 12