interview O reis. Ook naar Indonesië. Misschien is het wel stof voor een nieuwe voorstelling. In Poldervrouw wil ze losbreken uit het ingeslapen leven in Edam door heel hard te gaan schreeuwen. 'Heb jij dat nooit? Dat je in de trein zit en je ziet alleen maar mensen met saaie gezichten om je heen, helemaal in zichzelf gekeerd. Dan heb ik altijd zin om heel hard te gaan gillen. De conclusie van Poldervrouw is dat je niet kunt verloochenen waar je vandaan komt, maar je kunt wel je eigen keuzes maken. Dus aan het eind van de voorstelling ga ik uiteindelijk heel hard gil len. Dan vinden ze me maar een malloot, als ik zin heb om te krijsen doe ik dat gewoon. Goh, zoals ik het nu uitleg klinkt het best wel kleuterachtig.' Op haar negentiende verhuisde ze van Edam naar Amsterdam. 'Op toneel doe ik net alsof ik nog in Edam woon, maar ik woon inmid dels alweer tien jaar in Amsterdam.' Voor ze op haar negentiende werd toege laten tot de Amsterdamse Toneelschool Kleinkunstacademie, ging ze eerst twee jaar naar de Frank Sanders Academie om musicalster te worden. 'Tot mijn tiende was ik wel een pias, maar toen ik in de puberteit kwam wilde ik lang haar, mooie kleren en musicalliedjes zingen. Dat is lange tijd mijn droom geweest. Ik had Miss Saigon gezien. In Londen. In New York. In het Circustheater in Scheveningen. Ik dacht die kan ik ook spelen. Dat dacht ik echt. Ik vond mezelf helemaal dat type. Ik was veertien en zat enorm te balen dat ze niet even wacht ten tot ik oud genoeg was om auditie te mogen doen.' Vroeger, bij het Nederlands Kin dertheater in Purmerend kreeg ze steevast de meisjesrol.'lk speelde altijd het meisje, niet het mon stertje.'Vandaar haar keuze voor de Frank Sanders Academie, maar daar ontdekte ze in het tweede jaar:'Ik wil de musical niet in, ik wil meer grilligheid. Ik wil liedjes zingen vanuit de onderbuik. Ik zong Brigitte Kaandorp en Karin Bloemen, waar klasgenoten de grote musicalnummers uit Les Mi sera bles en Beauty and the Beast uit de kast trokken.' Het leven is niet zo gepolijst als in de mu sical, ontdekte ze naarmate ze ouder werd. En die scherpe kantjes wilde ze ook op het toneel laten zien. Dat is het verraderlijke van Nina de la Croix. Als ze het podium betreedt, denk je nog: daar staat een opgeruimd meisje, een prettige verschijning. Fris en vrolijk. Tot ze gaat vertellen en zingen. Dan blijken haar teksten plotseling een donkere kant te hebben, hoe aangenaam en zuiver haar stem ook mag klinken. Dat ze in het Amsterdams Kleinkunst Festival in de finale stond was een bevestiging van haar talent. 'Dat ging zo goed, dat ik ineens in het thea ter stond. Ik wist: dit kan ik, dit vind ik leuk, dus laten we het proberen en dat is nu al drie jaar aan de gang. Als ik mijn flyers in de theaters zie liggen, dan denk ik: Jaahaa, het is niet voor niets geweest allemaal. Want het is best zwaar, omdat ik alles zelf moet doen. Ik ben mijn eigen bedrijfje en daar komt veel regelwerk bij kijken. Flyers ontwerpen. Mensen inhuren. Een technicus vinden, een fotograaf, die ik allemaal moet betalen. Ik ben hartstikke blij dat ik het allemaal zelf mag uitvinden en beslissen, maar dat bete kent ook dagenlang factureren en bonnetjes verzamelen. Die fotodoeken, je wilt niet weten hoe lang het heeft geduurd eer ik wist waar ik ze moest laten maken.' Waar sta jij over vijf jaar? 'Over vijf jaar wil ik groter worden en dit nog steeds doen. Ik wil dat mijn zalen dan vol zitten. Het hoeft niet meteen Carré, maar de kleine zaaltjes helemaal vol zou mooi zijn. De zaalbezetting loopt nu al prima, het is nu 80 procent, maar ik wil 100 procent. Dat is best haalbaar. Mijn dromen zijn altijd haalbaar. Maar over vijf jaar hoop ik toch wel moeder te zijn. Dat is weer die burgerlijke kant. Maar ik wil dat gewoon heel graag. Mama worden.' En ben je de papa al tegengekomen? In Alles kan kapot komen in een nummer een hele reeks exen voorbij. 'En dat ik dan wil dat al die exen bij mijn begrafenis gaan zingen. In Poldervrouw kwa men er nog meer mannen voorbij, meestal foute mannen...' Met een stralende lach: 'Dat ik in Alles kan kapot ga daten met iemand uit het publiek is hartstikke autobiografisch joh. Ik en de liefde, dat is tot nu toe geen goede combi natie geweest. Ik heb de middenweg nog niet gevonden: het is of van de andere kant grote verliefdheid en dat vind ik dan niet fijn, omdat ik me daardoor beklemd voel. Of ik word juist heel verliefd op iemand die al een relatie heeft.' De laatste tijd zou ze ook niet eens weten hoe een man in haar leven zou moeten pas sen. 'Als ik zie hoe hard ik gewerkt heb aan het laatste programma en hoe chagrijnig ik soms was en hoeveel energie dat kostte, dan denk dat ik die keuze blijkbaar al heb gemaakt. Uitgaan en daten met mannen, dat is nu bepaald niet aan de orde.' Word je vaak chagrijnig als je aan je pro gramma werkt? 'Als dingen niet lukken, dan baal je gewoon. Ik ga niet met dingen gooien, maar ik heb wel een temper. Dan moet ik even een dagje de telefoon niet opnemen, want als ik dat wel doe, weet ik dat degene aan de andere kant de volle laag krijgt. Dan ga ik lopen katten. Mijn vader, mijn moeder en mijn zus moet ik dan helemaal niet spreken, want dan ga ik meteen weèhwèèhwèèh. Vroeger was dat trouwens nog veel erger. Pas op hoor, ik ben een temperamentvol wijfie.' Nina de la Croix: Alles kan kapot. Voor meer informatie en speellijst: www.ninadelacroix.nl maart 2010 17 Moesson #9 maart 2010.indd 17 24-02-10 14:23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 17