Marscha! Tussen twee culturen NIIIME n 01 En het vergeten zo lang Lezersactie Vorige maand publiceerden we in Moesson een fragment van de prachtige nieuwe roman van Pauline Slot: En het vergeten zo lang. De roman gaat over de jonge Indische Maria Hagenaar, die in het Batavia van de jaren dertig trouwt met de jonge Chileense consul NeftalT Ricardo Reyes Basoalto. Liefkozend noemt hij haar Maruca. Ze treden in het huwelijk. In Santiago, Buenos Aires en Madrid blijkt al snel dat haar nieuwe man geen toegewijd diplomaat is, maar eerst en vooral een dichter en bohémien. Hij noemt zich Pablo Neruda en bezingt de ene vrouw na de andere, maar nooit haar. Maruca wordt steeds eenzamer. In het voetspoor van Maruca, reisde Pauline Slot over drie conti nenten. De vrouw die een voetnoot werd in het rijkgedocumenteerde leven van haar man, krijgt nu voor het eerst een stem. En het vergeten zolang door Pauline Slot Arbeiderspers: 224 pagina's (paperback) ISBN: 978 90 295 7192 0 Prijs: 19,95 Moesson mag van Arbeiderspers maar liefst 5 exemplaren van Pauline Slots nieuwe roman En het vergeten zo lang verloten. Meedoen? Stuur snel een kaartje aan: Moesson, post bus 2074, 3800 CB Amersfoort, met in de linkerbovenhoek 'Pauline Slot'. Een e-mail sturen kan ook, aan: redactie@moesson. com Vergeet uw eigen adresgegevens niet te vermelden! 'Soms praat jij heel erg plat', merkte een collega laatst op. Ik sprong een gat in de lucht van blijdschap. Mijn hele le ven word ik namelijk al gepest met mijn bekakte Amster dam-Zuid 'r' en mijn overdreven keurige taalgebruik. De coole jongens uit Amsterdam-Noord die ik vroeger op zomerkamp ontmoette, lachtten mij altijd uit omdat ik 'mijn moeder' zei in plaats van 'me moer' en 'capuchontrui' in plaats van 'sweater'. Ook kreeg ik altijd de opmerking: 'Jij zit zeker op hockey.' naar mijn hoofd geslingerd (waarbij ze - de coole jongens dus - 'hockey' expres als 'hakkie' uitspraken). 'Nee hoor, zei ik dan altijd met mijn karakteris tieke 'r', ik zit op ballet.' Het maakte mij er niet populairder op op zomerkamp. Aan de andere kant was ik de rest van het jaar juist een buitenbeentje in Amsterdam-Zuid omdat ik - in tegenstel ling tot mijn klasgenootjes - geen ouders had die hartchi rurg, advocaat of 'consultant' (nooit begrepen wat je dan concreet doet) waren, met als gevolg dat wij als enige geen auto, videorecorder of bubbelbad bezaten. Als kind vind je dat ronduit gênant. En om me toch maar een houding te geven exploiteerde ik (een woord waar ik op kamp ongetwijfeld mee geplaagd zou worden) het accent en de uitdrukkingen die ik die ene week per jaar had geleerd. Geen kakwijf? Zoals ik het recalcitrant (nog zo'n woord) noemde, dan maar een schoffie. Maar laten we wel zijn, in feite was ik natuurlijk geen van twee. Ik hing er maar wat tussenin. En sterker nog; hoewel ik met mijn eeuwige sympathie voor de underdog net iets meer voelde voor het schoffie, was ik juist - met mijn balletklasje, dwarsfluitles en gymnasiumopleiding toch een fractie meer het kakwijf. Gelukkig ben je na je pubertijd wel een beetje klaar met jezelf een identiteit aanmeten en ben je op een gegeven moment gewoon iets. Maar blijkbaar komt het mezelf aangeleerde platte soms toch nog even bovendrijven en kan ik het niet helpen daar als vanouds trots op te zijn. Wat nu interessant is, is dat ik me opnieuw zal vestigen in mijn ge- boortewijk. Hoewel ik met veel plezier in het iets rauwere betondorp woonde (waar Johan Cruijff opgroeide, cooler bestaat haast niet), ga ik me opnieuw gezellig tussen de traiteurs en de designwinkels nestelen. Ironisch genoeg omdat we daar, in de duurste buurt van Amsterdam, iets goedkopers hebben gevonden. Tsja, je roots, je keert er toch altijd weer naartoe terug. Ditmaal zelfs met videorecorder. Marscha Holman is 26 en gaat iedere maand op zoek naar het Indische - of toch niet - in zichzelf en anderen. maart 2010 9 Moesson #9 maart 2010.indd 24-02-10 14:23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 9