05. The Sungod, 2008 Hadassah Emmerich Acrylic, ink, charcoal, spray-paint and linocut on paper, 74,8 x 51,2 inch Courtesy Galerie Akinci, Amsterdam was iets, maar daar was geen naam voor. Ik vond het een heel vreemd ongrijpbaar iets. Geen idee wat het was. Ik was een dromerig kind en helemaal niet met dat soort vragen bezig. Pas later toen ik vriendjes kreeg, maak ten die daar soms een opmerking over. Dat ze donker leuk vonden of dat ze specifiek iets met Indische meisjes hadden.' Ze was een jaar of vijftien toen ze met haar 06 07. The Salon, 2008 Hadassah Emmerich Exhibition view Installation with works on paper and mural Courtesy Galeria Kordegarda, Warsaw and Galerie Akinci, Amsterdam worden gebruikt bij het componeren van een nieuw muziekstuk, of zoals kunstenaars dat eeuwen geleden ten tijde van de Renais sance ook al deden. Daarbij laat ze zich inspireren door andere kunstenaars, die een Oosterse achtergrond hebben, maar die in het Westen hebben gestudeerd of die uit eindelijk hier zijn beland. Schrijvers zoals de Brits-Pakistaanse auteur Hanif Kureishi en de moeder een keer een pasar malam in Geleen bezocht. 'Ik weet dat nog goed. Niet met mijn vader, maar met mijn moeder. Ik denk dat ze het leuk vond dat ik weer met die Indische cultuur in aanraking kwam.' Ze zagen er een Hawaiïaanse dansgroep optreden. Dat wilde ze ook wel, zei ze tegen haar moeder. Niet lang daarna maakte Hadassah Emmerich deel uit van de groep. 'Dat dansen gaf me een ingang om terug te gaan naar een we reld die ik eigenlijk niet meer had.' Als lid van de Kaluha's, met wie ze de pasars in het zuiden van het land afging en optre dens gaf op bruiloften in Duitsland, keerde ze terug in de schoot van het exotische. En mis schien ligt ook daar wel het begin van haar kunstenaarschap. 'Wat we deden was het toppunt van verschillende mengvormen. We dansten zogenaamd Hawaïiaans, maar de dansen waren van generatie op generatie zo aangepast, dat er weer iets nieuws ontstond.' Ook in haar werk gebruikt ze hetzelfde pro- cedé. Nieuwe betekenis geven aan bestaande kunst. Zoals in de moderne muziek samples Indonesische Ayu Utami. Of schilders zoals de Braziliaanse Tarsila Do Amaral en de Indo nesiër Abdul Aziz. Stuk voor stuk individuen die zich bezighouden met hetzelfde thema: de spanning tussen Oost en West. 'Ik kies steeds weer voor mensen die dat thema al hebben aangeraakt, omdat ze het zelf in zich dragen en zichzelf daarin onderdompelen, maar er tegelijkertijd ook voor waken. Deze mensen breng ik als medium in mijn eigen discourse opnieuw voor het voetlicht.' Daarin kan ze soms vrij rigoureus te werk gaan. In een tentoonstelling in het Van Abbe Museum twee jaar terug bracht ze haar ei gen werk samen met vijf belangrijke schilde rijen uit de vaste collectie van het museum. Die had ze nageschilderd op de muur aan de bovenrand van de ruimte. 'Ik vond het heel spannend om op die manier de vraag van identiteit aan te raken. Mijn eigen sjabloon op het andere te leggen. Mijn werk samen te brengen met die replica's. Die ook weer een hele rare aanwezigheid hadden, want ik had ze ook weer van replica's nageschilderd. Daarmee kreeg je zo'n beetje hetzelfde effect 32 Moesson Moesson #10 april 2010.indd 32 24-03-10 1129

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 32