Werk van Hadassah Emmerich is te zien in: portret O portret O april 2010 33 zoals bij die Hawaaiïaanse dansen.' Ze lacht. Kunst blijft een lastig onderwerp om over te praten. Niet bepaald gemakkelijke kost. Maar dat moet ook niet. Net zoals kunst ook inspannend moet zijn om te maken. 'Ontspannend vind ik kunst echt helemaal niet, daarvoor moet je toch naar de sauna.' Kunst impliceert onderzoek. Kunst is jezelf bevragen, zegt ze. 'Gaat het onderzoek ver worden grijs en bruin beschouwd als integer en diepgaand of reflectief? Waarom laat het exotische ons niet verder toe dan de op pervlakte en neemt het je niet mee naar een inhoud? Dat komt door ons mores denken, ons Noord-, West-Europees denken.' Iemand die er volgens haar in slaagt om op een sterk conceptuele manier het idee van exotisme in een Oosterse en Westerse blik genoeg? Is het geraffineerd genoeg? Wint het raffinement het van de emotie? Ik vind het woord emotioneel heel geladen en niet bruikbaar in relatie tot kunst, maar in Engeland hebben ze daar een mooi woord voor: emotive. Daarbij worden je handelingen gedreven door je gevoelens.' Voor ze naar Berlijn verhuisde, studeerde ze aan kunstacademies in Maastricht, Antwer pen en Londen. Vooral haar verblijf in de Britse hoofdstad was van grote invloed op haar opvattingen als kunstenaar. 'Ik ben veel wantrouwiger geworden naar het gevoel. Als ik bij mezelf bemerk dat gevoelens een grote rol gaan spelen, ben ik op mijn hoede. Maar je kunt die emoties ook inzetten als lokaas: je kunt natuurlijk ook inspelen op sentimenten. Dat heb ik een tijdlang heel bewust gedaan. Bewust op dat sentiment van het exotisme inspelen, door heel goed te kijken naar exotische omgevingen. Hoe zien die eruit? Is dat Bollywood of Polynesië? Is dat roze of blauw, of felle kleuren? En waarom nemen wij dat soort kleuren vaak minder serieus en Moesson #10 april 2010.indd 33 samen te brengen, zonder daarin de valkuil van de emotie te stappen, is Raqib Shaw, een kunstenaar van Indiase afkomst die in Londen woont en wiens werk nauwelijks in Nederland wordt vertoond, maar die in Engeland en de Verenigde Staten zeer gewild is. 'Hij maakt Jeroen Bosch-achtige taferelen vertaald naar nu, maar dan in hoogglans kitsch uitgevoerd. Zijn schilderijen zijn zo overweldigend en daarbij vind ik zijn werk heel slim. Je ziet dat hij precies weet wat hij doet.' Om uit de louter emotionele beleving te komen is westerse educatie bijna onontbeer lijk, zegt ze. 'Om alles te kunnen zien, zul je door die kille academische blik heen moeten. Mensen die dat niet doen blijven op een bepaald punt steken. Die komen niet verder dan de esthetiek van het exotische alleen. Die blijven zich daarin wentelen. Zo van: Herken je dit dan niet als mijn cultuur? Maar dat is niet genoeg. Een kunstenaar met een niet-westerse achtergrond zal door die wes terse educatie moeten gaan, anders krijg je het inzicht niet over wat dat multiculturele 24-03-10 11:29 Galerie Akinci, Amsterdam: 'Le Cercle Infernal' (Part II). Tot 8 mei. Erasmus Huis, Jakarta: 'Exopolis (Kembali ke Jakarta)'. Van 10 april tot 4 mei. Hendershot Gallery, New York: 'La Charmeuse de Serpents'. Tot 17 april. Museum für Gestaltung, Zürich: Global Design. Tot 30 mei. www.hadassahemmerich.com precies is. Hoe plaats ik mezelf daari positioneer ik mezelf zo dat ik daarop reflecteren? Mensen die daadwerkelijk melden hebben en die doordringen in de do minantere kant van de kunstwereld hebben allemaal die weg afgelegd. Om een positie te verkrijgen, waarin je serieus wordt genomen, moet je uitstijgen boven het idee van: dit is mijn afkomst, kijk mij eens zo zijn. Dat is zo pathetisch. Dat kennen we nu wel.'

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2010 | | pagina 33