Werk van Hadassah
Emmerich is te zien in:
portret O
portret O
april 2010 33
zoals bij die Hawaaiïaanse dansen.'
Ze lacht. Kunst blijft een lastig onderwerp
om over te praten. Niet bepaald gemakkelijke
kost. Maar dat moet ook niet. Net zoals kunst
ook inspannend moet zijn om te maken.
'Ontspannend vind ik kunst echt helemaal
niet, daarvoor moet je toch naar de sauna.'
Kunst impliceert onderzoek. Kunst is jezelf
bevragen, zegt ze. 'Gaat het onderzoek ver
worden grijs en bruin beschouwd als integer
en diepgaand of reflectief? Waarom laat
het exotische ons niet verder toe dan de op
pervlakte en neemt het je niet mee naar een
inhoud? Dat komt door ons mores denken,
ons Noord-, West-Europees denken.'
Iemand die er volgens haar in slaagt om op
een sterk conceptuele manier het idee van
exotisme in een Oosterse en Westerse blik
genoeg? Is het geraffineerd genoeg? Wint
het raffinement het van de emotie? Ik vind
het woord emotioneel heel geladen en
niet bruikbaar in relatie tot kunst, maar in
Engeland hebben ze daar een mooi woord
voor: emotive. Daarbij worden je handelingen
gedreven door je gevoelens.'
Voor ze naar Berlijn verhuisde, studeerde ze
aan kunstacademies in Maastricht, Antwer
pen en Londen. Vooral haar verblijf in de
Britse hoofdstad was van grote invloed op
haar opvattingen als kunstenaar. 'Ik ben veel
wantrouwiger geworden naar het gevoel. Als
ik bij mezelf bemerk dat gevoelens een grote
rol gaan spelen, ben ik op mijn hoede. Maar
je kunt die emoties ook inzetten als lokaas: je
kunt natuurlijk ook inspelen op sentimenten.
Dat heb ik een tijdlang heel bewust gedaan.
Bewust op dat sentiment van het exotisme
inspelen, door heel goed te kijken naar
exotische omgevingen. Hoe zien die eruit?
Is dat Bollywood of Polynesië? Is dat roze of
blauw, of felle kleuren? En waarom nemen
wij dat soort kleuren vaak minder serieus en
Moesson #10 april 2010.indd 33
samen te brengen, zonder daarin de valkuil
van de emotie te stappen, is Raqib Shaw,
een kunstenaar van Indiase afkomst die in
Londen woont en wiens werk nauwelijks
in Nederland wordt vertoond, maar die in
Engeland en de Verenigde Staten zeer gewild
is. 'Hij maakt Jeroen Bosch-achtige taferelen
vertaald naar nu, maar dan in hoogglans
kitsch uitgevoerd. Zijn schilderijen zijn zo
overweldigend en daarbij vind ik zijn werk
heel slim. Je ziet dat hij precies weet wat hij
doet.'
Om uit de louter emotionele beleving te
komen is westerse educatie bijna onontbeer
lijk, zegt ze. 'Om alles te kunnen zien, zul je
door die kille academische blik heen moeten.
Mensen die dat niet doen blijven op een
bepaald punt steken. Die komen niet verder
dan de esthetiek van het exotische alleen.
Die blijven zich daarin wentelen. Zo van:
Herken je dit dan niet als mijn cultuur? Maar
dat is niet genoeg. Een kunstenaar met een
niet-westerse achtergrond zal door die wes
terse educatie moeten gaan, anders krijg je
het inzicht niet over wat dat multiculturele
24-03-10 11:29
Galerie Akinci, Amsterdam:
'Le Cercle Infernal' (Part II). Tot 8 mei.
Erasmus Huis, Jakarta: 'Exopolis
(Kembali ke Jakarta)'. Van 10 april tot 4 mei.
Hendershot Gallery, New York:
'La Charmeuse de Serpents'. Tot 17 april.
Museum für Gestaltung, Zürich:
Global Design. Tot 30 mei.
www.hadassahemmerich.com
precies is. Hoe plaats ik mezelf daari
positioneer ik mezelf zo dat ik daarop
reflecteren? Mensen die daadwerkelijk
melden hebben en die doordringen in de do
minantere kant van de kunstwereld hebben
allemaal die weg afgelegd. Om een positie te
verkrijgen, waarin je serieus wordt genomen,
moet je uitstijgen boven het idee van: dit is
mijn afkomst, kijk mij eens zo zijn. Dat is zo
pathetisch. Dat kennen we nu wel.'